BibTex RIS Kaynak Göster

Aldous Huxley ve Çelişkiler

Yıl 2000, Cilt: 40 Sayı: 3-4, 137 - 148, 01.01.2000

Öz

Yirminci yüzyılın en önde gelen İngiliz yazarlarından Aldous Huxley yirminci yüzyılın ilk yarısında yaşayan pek çok yazar ve düşünür gibi, kaçınılmaz olarak, bir takım çelişkiler yaşamaktaydı. O devre değin görülmemiş pek çok değişikliğin çok hızla ve çok yoğun olarak yaşanması çağdaşları gibi Huxley'yi de insanlığın geleceği hakkında düşünmeye itmiş ve bu konuda karamsarlığa sevk etmişti. Kapitalizmi de insan onuru ve yaşamını zedeleyici bulan Huxley'yin en büyük endişesi hızla gelişmekte olan bilim ve teknolojinin faşizm, komünizm gibi totaliter rejimler tarafından başarıyla bir baskı unsuru olarak kullanılacağı idi. Huxley, bu tür bir toplumda değer verdiği manevi unsurların, bireyselliğin, ve de insan ilişkilerinin bir daha düzelemeyecek şekilde zarar göreceğini düşünüyordu. 1932 yılında Yayınlarıan Brave New World adlı anti-Utopyasında, Huxley, yaşadığı bu çelişkilerin bir sonucu olarak akılcılığın, faydacılığın, ve bilimsel yönlendirmenin özgürlük ve mutluluk ile bağdaşmadığını göstererek gerçek bir dengenin bulunmasının çok zor olduğunun altını çizer. Makalenin amacı da bu çelişkilerin bir incelenmesini sunmaktır.

Kaynakça

  • Ashley, Maurice Winston Churchill,London,l968
  • Aldritt, Keith, The Making of George Orwell,An Essay in Literary History, London,1969
  • Bedford, Sybille, Huxley, A Biograohy, London,1973.
  • Bowering,P., Aldous Huxley.
  • Brome, Vincent., H.G. Wells, A Biography, London, 1952.
  • Bromsted, Ernest, Goebels and National Socialist Propaganda 1925-1945, Michigan State University.
  • The Life and Letters of Charles Danvin, London, 18 87
  • Deutscher, Isaac. The Prophet Outcast,Trosky 1929-1940.Diggins, John, Mussolini and Fascism, New Jersey,1972.
  • Gallo, Max Mussolini's Italy, Twenty Years of the Fascist Era, London,Abelard and Schuman.
  • Huxley, Aldous, Brave New World,London,1932.
  • , Brave New World Revisited,1958.
  • , Eyeless in Gaza,.London, 1936.
  • The Letters of Aldous Huxley (ed.Grover Smith), London, 1969.
  • Huxley, Aldous, 'A Note on Eugenics'. Proper Studies. London,1927.
  • Lenin, I. Works (mektuplar dahil) 45 cilt.
  • Orwell, George, Collected Essaysjournalism, and Letters, London 1968.
  • Priestly, J.P., Literatüre and Western Man, London,1962.
  • Shane, Alex, The life and Works ofEvgenij Zamjatin, Los Angeles, 1968.
  • Wells,H.G. Phoenix,London,1942.
  • Woodcock, G., Dawn and the Darkest Hour
  • Zamyatin.Yevgeny 'Literatüre, Revoluion, Entropy', A Soviet Heretic (ed.Mirra Gingsburg), Chıcago,London,1970.
  • Zamyatin, Yevgeny,We, London,1970.

Aldous Huxley And His Dilemma

Yıl 2000, Cilt: 40 Sayı: 3-4, 137 - 148, 01.01.2000

Öz

The paper seeks to show that the socially conscious yvriters of the first part of the tventieth century faced one dilemma which theyfelt they could hardly ever provide a truely acceptable answer to. They were writing at a time when the Western man was living in the depths of despair, turmoil, and restlessness. It appeared that the mentol and spiritual life of man was so distorted that it could hardly ever recover. Huxley,like most of his contemporaries wished that man should be fully human, loving, understanding, and creative. He feared 'robotism' and the dehumanization of man, and saw such big systems as capitalism, communism, or fascism as the greatest threat to ali that could be callled 'human'. Huxley also feared that letting selence and technology control human life would rob it of all its spiritual aualities. Relatively, in his inverted utopia, Brave New World. Huxley sought to narrate the story of the individual who was frustrated and bruised in a world-ruled by a highlytrained elite of mind-manipulators and thought manufacturers, that is, the story of the individual in a scientifıcally oriented society where there is no real life, happiness, or hope, The paper, thus, seeks to suggst that Huxley's dystopia is a proof of the fact that Huxley in 1930s, like most of the thinkers in his day, was almost at a lost in introducing a solution or an alternative to the unprecedented changes in his day as he was aware of the incompatibility of reaso, order, ana stability withfreedom, spirituality and happiness.

Kaynakça

  • Ashley, Maurice Winston Churchill,London,l968
  • Aldritt, Keith, The Making of George Orwell,An Essay in Literary History, London,1969
  • Bedford, Sybille, Huxley, A Biograohy, London,1973.
  • Bowering,P., Aldous Huxley.
  • Brome, Vincent., H.G. Wells, A Biography, London, 1952.
  • Bromsted, Ernest, Goebels and National Socialist Propaganda 1925-1945, Michigan State University.
  • The Life and Letters of Charles Danvin, London, 18 87
  • Deutscher, Isaac. The Prophet Outcast,Trosky 1929-1940.Diggins, John, Mussolini and Fascism, New Jersey,1972.
  • Gallo, Max Mussolini's Italy, Twenty Years of the Fascist Era, London,Abelard and Schuman.
  • Huxley, Aldous, Brave New World,London,1932.
  • , Brave New World Revisited,1958.
  • , Eyeless in Gaza,.London, 1936.
  • The Letters of Aldous Huxley (ed.Grover Smith), London, 1969.
  • Huxley, Aldous, 'A Note on Eugenics'. Proper Studies. London,1927.
  • Lenin, I. Works (mektuplar dahil) 45 cilt.
  • Orwell, George, Collected Essaysjournalism, and Letters, London 1968.
  • Priestly, J.P., Literatüre and Western Man, London,1962.
  • Shane, Alex, The life and Works ofEvgenij Zamjatin, Los Angeles, 1968.
  • Wells,H.G. Phoenix,London,1942.
  • Woodcock, G., Dawn and the Darkest Hour
  • Zamyatin.Yevgeny 'Literatüre, Revoluion, Entropy', A Soviet Heretic (ed.Mirra Gingsburg), Chıcago,London,1970.
  • Zamyatin, Yevgeny,We, London,1970.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sema E. Ege Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2000
Yayımlandığı Sayı Yıl 2000 Cilt: 40 Sayı: 3-4

Kaynak Göster

APA Ege, S. E. (2000). Aldous Huxley ve Çelişkiler. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 40(3-4), 137-148.

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   22455