Bu çalışmanın amacı Mary Shelley'nin Frankenstein adlı yapıtında işlenen benlik, beden/madde, yaratı ve canavarlık tema ve kavramlarını incelemektir. Çalışma konuya özellikle cinsel kimliğe odaklanan, ağırlıklı olarak postmodern bir bakış açısıyla yaklaşır. Cinsel kimlik, romanda yalnızca örtük bir tema olmasına karşın romanın merkezindeki derin anlamların ortaya çıkarılmasında önemli bir rol oynar ve romanın dokusuna çok katmanlı bir biçimde örülmüştür. Bu örtük sorunsal romanda 1 Paradise Lost'un "yeniden yazılması" ve yaratılış miti, Prometheus miti gibi kültürel açıdan büyük önem taşıyan mitlerin Romantik bir versiyonu olarak, öz benlik ve yaratıcılıkla ilgili Romantik kavramların örtük bir sorgulanması biçiminde; 2 Godwin'in akılcılığı, bilimin iyicilliğine olan Aydınlanma Çağı inancı, Rousseau'nun Romantizmi gibi "uygar" insanın doğayla, toplumla ve kendisiyle ilişkisini irdeleyen kültürel ve düşünsel söylemlerle ilişkili olarak; 3 18. ve 19. yüzyıl orta sınıf egemenliğinin en önemli kültürel temellerinden birini oluşturan domestik ideolojiyle ilintili olarak; 4 Shelley'nin ailevi geçmişinin ve sanatsal benliğiyle ilişkili olarak cinsel roller bağlamında yaşadığı belirsizliğin biçimlendirdiği örtük otobiyografik öğeler biçiminde; 5 kadının toplumsal/kültürel bakımdan marjinalleştirilmesini yansıtacak biçimde kadın karakterlerin anlatıda marjinal bir konuma yerleştirilmesinde anlatım bulur.
This study aims to explore the themes and concepts of self, body, creation and monstrosity inscribed in Mary Shelley's Frankenstein. it will approach these issues from a mainly posmodern point of view that takes gender as its central focus. Although gender is not an explicit theme in the novel, it plays an enormous part in ehıcidating the deeper meanings embedded at its heart, and is woven into its fabric in a multi-layered manner that can be roughly summarized as follows: 1 as a rewriting of Paradise Lost as a masculinist text and as a Romantic version of culturally central mytlıs such as the creation myth and the Promethean myth in ways that covertly question Romantic notions of şelf and creativity; 2 in connection with some of the most influential cultural and philosophical discourses of Shelley's time such as Godwinian rationalism, the Enlightenment belief in the beneficience of selence and human progress and Rousseau 's Romanticism, ali of which deal with "civilized" man's relationship to nature, to society and to himself; 3 in relation to the domestic ideology that constituted a major cultural basis of the eighteenth- and nineteenth-century middle-class domination; 4 as an inseription of crucial aspects of Shelley's own life such as parental loss and ambivalence about her gender role in relation to her artistle self; 5 through the narrative marginalization of the female characters refleeting the sodalı'cultural marginalization of woman.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 43 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.