“Dereceler”, Michel Butor’un teksesli anlatıma dayanan romanlarının sona erdiğini göstermekte, çoksesli yapıtlarının başladığını haber vermektedir.Yazarın ilk üç romanı” Passage de Milan”, “L’Emploi du Temps” ile “La Modification” da birer anlatıcı bulunmasına karşın “Dereceler” üç farklı anlatıcı tarafından kaleme alınmıştır. “Dereceler”de bir öğretmenin 12 Ekim 1954 tarihinde 15-16 saatleri arasında Paris Taine lisesi ikinci sınıf öğrencileriyle yaptığı “Amerika’nın Keşfi ve Fethi” konulu tarih dersi betimlenmektedir. Oldukça dar bir mekânda ve bir saat gibi kısa sürede cereyan eden derste farklı dönemler ve bölgeler ele alınır. Konu ile bağlantılı çok sayıda metne yapılan göndermelerle ve alıntılarla öykünün genişlemesi sağlanır. Her biri yedi alt-bölüm içeren üç ana bölümden oluşan söz konusu romanda anlatıcının tarihsel ve yazınsal yolculuğunun yanı s ıra Michel Butor’un, yapıtını oluşturduğu metinlerle mücadelesine okuyucu ile işbirliğine, okuyucuyu bilgilendirme çabasına tanık olmaktayız. Bir başka deyişle “Dereceler”de , Paris’te bir lise sınıfının betimlenmesi yapıldığı gibi yazarın yazınsal üretiminin üç aşaması da sergilenmektedir.
Roman Metinlerarası İlişkiler Betimleme Bakış Açısı Anlatıcı Çokanlamlılık Çokseslilik İç-İçe Anlatı
“Grades” indicates the end of Micel Butor’s novels based on a monophonic narration and heralds the beginning of his polyphonic work of art. Despite of the fact that there is one narrator in each one of the first three novels of the author, “Passage de Milan”, “ L’Emploi du Temps” and “La Modification”, three different narrators compose “Grades” A history lesson of a teacher “Discovery and Conquest of America” in October 12th, 1954 between 15:00 and 16:00 hours with second grade pupils at Taine Hight School in Paris is described in “Grades”. Various periods and regions are explained in a rather narrow location and in a very short time like one hour. The extention of the story is ensured by means of quotations and references to many texts related to the topic. We witness the endeavour of Michel Butor to inform readers, to cooperate with them, and his struggle with texts forming his work of art together with historical and literary travel of the narrator in this particular novel consisting of three main chapters each containing seven sections. In other words, a description of a high school class in Paris is made in “ Grades” as well as three phases of the author’s literary production.
Novel Intertextual Relations Description Point of View Narrator Polysemy Polyphony Mise En Abyme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 46 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.