Edebî metinlerin yorumlanma ve çözümlenmesinde yazar ya da metin merkezli çözümleme çalışmalarına karşı olarak, alımlama estetiği kuramı “okur”u alımlayıcıyı birincil konumda tutmaktadır. Metinlerin, öncel metinlerle Prätext bağıntı içerisinde olduğu anlayışından hareket eden ve bu bağıntıyı inceleyen metinlerarasılık kuramı da aynı şekilde “okur” merkezlidir. Okur, metin içerisinde çok çeşitli türlerde karşımıza çıkan ilişkileri, bağıntıları açığa çıkarmak durumundadır. Alımlama estetiği kuramcılarına göre; pasif alımlayıcı konumundan aktif, anlam üreten alımlayıcı konumuna geçiş, metinlerdeki boşlukların doldurulmasıyla, somutlanmasıyla mümkündür. Tüm metinlerin birbirleriyle örüntü içerisinde olduğu temel görüşünden hareket eden metinlerarasılık kuramına göre de, bu örüntüyü açığa çıkarmaya çalışmak, metinlerin anlamlandırılma ve yorumlanmasının temelini oluşturmaktadır.
Alımlama Estetiği Metinlerarasılık Yazar Metin Alımlayıcı Yorumlama
The concept of “reception aesthetics” takes the reader receiver to the foreground in juxtaposition to the author or text centered apreciation and interpretation of literary texts. Intertextuality takes a standpoint in the understanding that texts are in correlation with pretexts, and likewise, its analysis of this correlation is at the same time “reader” centered. The reader is to expose relationships and correlations that appear in many forms within texts. Transition from passive receptor to active, or the receptor that produces meanings, according to the theoricians of reception aesthetics, is possible with filling in the gaps and concretization. From the viewpoint of intertextuality, it is the effort of revealing the texture that establishes the basis of meaning attribution and interpretation of texts.
Reception Aesthetics Intertextuality Author Text Receptor Interpretation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 47 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.