İzmir-Birunâbâd1 yolu, XIX. yüzyılda büyük bir değişim göstererek önemli bir ticaret yolu haline gelen Gebze-Dil İskelesi-Gemlik-Mudanya-Uluabad-ÇanakkaleSusığırlığı-Manisa-İzmir-Urla güzergahı üzerinde bulunuyordu. Bu yolun inşası bölge ticareti için oldukça önemli idi. Yolun inşasının tamamlanmasının ardından iç kesimlerden ve civar ilçelerden İzmir limanına getirilen mallar daha kolay taşınabilecek, İzmir ve ilçelerinin refahının artması da sağlanabilecekti. Bu yolun önemini artıran bir başka özellik ise, İzmir-Birunâbâd şosesi için verilen imtiyazın Tanzimat sonrası dönemde bu alandaki ilk örneklerden birisi olmasıydı. Yolun yapımı ve bunun karşılığında 25 yıllık işletme imtiyazını almak için hükümete başvuran kişi Mösyö Şarno idi. Osmanlı Devleti ile Şarno'nun kumpanyası arasında yapılan antlaşma ile yolun inşa ve işletme imtiyazı Mösyö Şarno'ya verilmişti. Bu çalışmada, İzmir-Birunâbâd şosesi inşası için hükümet ile kumpanya arasında hazırlanan mukavelenâmenin şartları, Mösyö Şarno'ya verilen inşa ve işletme imtiyazı ile yolun yapım serüveni açıklanmaya çalışılacaktır.
İzmir Birunâbâd Karayolu Mösyö Şarno Nafia Nezareti Osmanlı İmparatorluğu Şose Tanzimat
İzmir-Birunabad road was on the route of Gebze-Dil İskelesi -Gemlik - Mudanya - Uluabat - Çanakkale - Susığırlığı - Mainsa - İzmir - Urla which became an important trade route with a big change in XIX century. Construction of this road had an high importance for the trade of the region. After the construction of the road, the goods traffic to İzmir port from interior and surrounding districts would be easier and there would be an increase on İzmir and its districts' prosperity. Another point raising this road's iportance was that: the concession given for İzmirBirunabad macadamized road was one of the first samples in this area after post tanzimat reform era. It was Monsieur Şarno who aplied to the government for the construction of the road and its concession of management for 25 years in return. Concession of construction and management of the road was given to Monsieur Şarno according to the agreement between Ottoman Empire and Monsieur Şarno's company. In this study, the conditions of the agreement made between government and company, concession of construction and management which was given to Monsieur Şarno and the story of the road's construction are tried to be explained.
İzmir Birunâbâd Road Monsieur Şarno The Ministry of Public Works Ottoman Empire Macademized Road The Tanzimat Periot
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 53 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.