BibTex RIS Kaynak Göster

Marc Chagall’ın “Ben ve Köy” Adlı Eserinin Akademik Eleştiri Yöntemiyle İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 54 Sayı: 2, 49 - 72, 01.01.2014

Öz

Bu araştırmada, öncelikle akademik eleştiri yöntemi hakkında bilgi verilmiş daha sonra akademik eleştiri örneği olarak Marc Chagall’ın “Ben ve Köy” adlı eseri incelenmiştir. İnceleme, “Ön İkonografik Betimleme Doğal Anlam ”, “İkonografik Çözümleme Anlaşmalı Anlam ” ve “İkonolojik Yorum Asıl Anlam- İçerik ” aşamaları takip edilerek gerçekleştirilmiştir. Marc Chagall’ın bütün eserlerinde olduğu gibi “Ben ve Köy” adlı çalışması da anılarının ve hayata bakış açısının bir yansımasıdır. Eserde, yer alan figürler, formlar, geometrik düzenlemeler ve renk kullanımı sembolik anlamlar içermektedir. Resmin yüzeyinde açık seçik duran objeler, aralarındaki geometrik boşluklar ve bunların çağrıştırdığı olaylar iki boyutlu resim yüzeyinde biçimsel ve içerik açısından farklı bir derinlik oluşturmaktadır. Hasidik bir Rus Yahudi’si olan sanatçı, dini ve siyasi açıdan ılımlı bir tavır içindedir ancak geçmişine her zaman bağlı kalmış ve bunu resim yüzeyinde semboller aracığıyla yansıtmıştır. “Ben ve Köy” adlı çalışması da bunun bir örneğidir. Eserde sanatçının kültürel geçmişi, insan ve doğa sevgisi ve gelecekten beklentileri naif bir dille anlatılmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak, Kadir. “Dinsel Bir Sembol Olarak Haç'ın Tarihi.” Dini Araştırmalar,7, 19, (2004): 105-130
  • (http://isamveri.org/pdfdrg/D01949/2004_ 19/2004_19_ALBAYRAKK. pdf). Web. 15 Ağustos 2014.
  • Atasagun, Galip. “Yahudilikte Dini Sembol Ve Kavramlar.” Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
  • Dergisi, 11, 2001: 125-156.
  • Bettany, Geoerge Thomas. Dünya Dinleri Ansiklopedisi. Çev. Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say Yayınları, 2005.
  • Boydaş, Nihat. Sanat Eleştirisine Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2007.
  • Cengil, Arzu. “Yaşam Ağacı - Etz Ha Hayim”. Anadolu Aydınlanma Vakfı, 1-7. (http://www.anadoluaydinlanma.org/KadimBilgelik/Yahudi_Tasavvufu/yasam _agaci.pdf). Web. Temmuz 2014.
  • Cırlot, J. E.. A Dictionary of Symbols. London: Routledge (This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2001), 1971.
  • Cömert, Bedrettin. Mitoloji ve İkonografi. Ankara: De ki Basım Yayım, 2006.
  • Demirci, Kürşat. “Yahudi Mistisizminin Temel Özellikleri ve Gelişimi.” İnsan ve Toplum Bilimleri
  • Araştırmaları Dergisi (Journal of the Human and Social Science Researches)1, 4, 2012: 7-18.
  • Ergun, Pervin. Türk Kültüründe Ağaç Kültü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2004.
  • Ferber, Michael. A Dictionary of Literary Symbols. England: Cambrıdge Unıversıty Press, 2007.
  • Gunzburg, Darrelyn. “Chagall’s‘Lost’Masterpiece (Darrelyn Gunzburg Talks To David Glasser And Ziva Amishai-Maisels About An Exciting Discovery).” The Authors, Journal Compilation, The Art Book, 17, 4, November (2010): 43- 44 (http://www.darrelyngunzburg.com/ PDFs/Chagall'sLostMasterpiece.pdf). Web. Haziran 2014.
  • Haftmann, Werner. March Chagall. Translated by Heinrich Baumann and Alexis Brown, New York, 1973.
  • Kıran, Hasan. “Bilinçaltı Dünyasından Bilinç Düzlemine Nedensellik Bağlamında Uzanan Bazı Çağdaş Sanatçılar Üzerine”, Türkiye’de Sanat. 2000: 42.
  • Lynton, Norbert. Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi, 1991. MARCHESSEAU, Daniel. Chagall The art Of Dreams New Horizons. London, 1998.
  • Metli, Ebru. “Hasidizm’in Yahudi Ve Öteki Anlayışı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2006.
  • Passeron, Rene. Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi, 1990.
  • Panofsky, Erwin. İkonoloji Araştırmaları (Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar). İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2012.
  • Philip, Neil. Myths & Legends Explaıned. New York: DK Publishing, 2007. RİCHARD, Lionel. Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi, 1991.
  • Schneider, Daniel E. “A Psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall”, Jstor, College Art Journal, 6, 2, Winter, (1946): 115-124, Published by: Collage Art Association, Article Stable URL: http://www.jstor.org/stable/773293.
  • Şevki, Abdullah. “Özgün Mavi’nin Şair Ressamı: Chagall.” Edebiyat ve Yorum, İstanbul: Havuz Yayınları, 2009: 461-468.
  • Turani, Adnan. Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi, 1983.
  • Tükel, Uşun. Resmin Dili, İkonografiden Göstergebilime. İstanbul: Homer, 2005.
  • Yılmaz, Sıdıka. “Marc Chagall’ın Dinsel Konulu Vitrayları.” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat tarihi Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2011.
  • http://arsiv.mevsimsiz.net/y-889/Ozgun_Mavinin_Sair_Ressami:_Marc_Chagall/
  • http://www.dusuncetarihi.com/makale/yaratilis-genesis-musa-nin-birinci-kitabi
  • http://www.yivoencyclopedia.orgarticle.aspxChagall_Marc
  • http://www.notablebiographies.com/Ca-Ch/Chagall-Marc.html#ixzz2CrfM6BnJ
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_Chagall
  • http://books.google.com.tr/books?id=Th5mvLqrQWUC&pg=PA461&lpg=PA461& dq=%C5%9Eevki,+A.,+(2009),++Chagall&source=bl&ots=IT0oFGJnU7&sig =ians0JJpT3oeFtzJ60ts0SnGddw&hl=tr&sa=X&ei=RzubUfjmI4rSsgaaxoG4D g&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=%C5%9Eevki%2C%20A.%2C%20( 2009)%2C%20%20Chagall&f=false
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Şavuot
  • http://www.astroset.com/bireysel_gelisim/sembol/s5.htm
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Samanyolu
  • http://www.oodegr.com/tourkika/synaksaristis/profitis_isaias.htm

An Academic Exploration of Marc Chagall’s “I and the Village”

Yıl 2014, Cilt: 54 Sayı: 2, 49 - 72, 01.01.2014

Öz

In this study, the information concerning academic criticism was primarily given and then "I and the Village", a painting by Marc Chagall, was examined as an example of academic criticism. The examination was carried out by following the stages of "Pre-iconographic Description Natural Meaning ", "Iconographic Analysis Negotiation of Meaning " and "Iconological Interpretation Original Meaning-Content ". As in all of the works of Marc Chagall, his work, "I and the Village", is a reflection of his memories and outlook on life as well. The figures, forms, geometric arrangements and use of colour in this work contains symbolic meanings. The explicit objects on the painting, geometric spaces between them and the events that are evoked by these constitute a different profoundness on the surface of the twodimensional painting in terms of form and content. The artist, a Russian of Hasidic Jewish lineage, has a moderate attitude in terms of religion and politics, however; he has always remained loyal to his past and reflected this by means of the symbols on the paintings. His work "I and the Village" is one of these examples. The cultural past of the artist, his love of nature and human and his expectations from the future are described in a naïve language in this work.

Kaynakça

  • Albayrak, Kadir. “Dinsel Bir Sembol Olarak Haç'ın Tarihi.” Dini Araştırmalar,7, 19, (2004): 105-130
  • (http://isamveri.org/pdfdrg/D01949/2004_ 19/2004_19_ALBAYRAKK. pdf). Web. 15 Ağustos 2014.
  • Atasagun, Galip. “Yahudilikte Dini Sembol Ve Kavramlar.” Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
  • Dergisi, 11, 2001: 125-156.
  • Bettany, Geoerge Thomas. Dünya Dinleri Ansiklopedisi. Çev. Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say Yayınları, 2005.
  • Boydaş, Nihat. Sanat Eleştirisine Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2007.
  • Cengil, Arzu. “Yaşam Ağacı - Etz Ha Hayim”. Anadolu Aydınlanma Vakfı, 1-7. (http://www.anadoluaydinlanma.org/KadimBilgelik/Yahudi_Tasavvufu/yasam _agaci.pdf). Web. Temmuz 2014.
  • Cırlot, J. E.. A Dictionary of Symbols. London: Routledge (This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2001), 1971.
  • Cömert, Bedrettin. Mitoloji ve İkonografi. Ankara: De ki Basım Yayım, 2006.
  • Demirci, Kürşat. “Yahudi Mistisizminin Temel Özellikleri ve Gelişimi.” İnsan ve Toplum Bilimleri
  • Araştırmaları Dergisi (Journal of the Human and Social Science Researches)1, 4, 2012: 7-18.
  • Ergun, Pervin. Türk Kültüründe Ağaç Kültü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2004.
  • Ferber, Michael. A Dictionary of Literary Symbols. England: Cambrıdge Unıversıty Press, 2007.
  • Gunzburg, Darrelyn. “Chagall’s‘Lost’Masterpiece (Darrelyn Gunzburg Talks To David Glasser And Ziva Amishai-Maisels About An Exciting Discovery).” The Authors, Journal Compilation, The Art Book, 17, 4, November (2010): 43- 44 (http://www.darrelyngunzburg.com/ PDFs/Chagall'sLostMasterpiece.pdf). Web. Haziran 2014.
  • Haftmann, Werner. March Chagall. Translated by Heinrich Baumann and Alexis Brown, New York, 1973.
  • Kıran, Hasan. “Bilinçaltı Dünyasından Bilinç Düzlemine Nedensellik Bağlamında Uzanan Bazı Çağdaş Sanatçılar Üzerine”, Türkiye’de Sanat. 2000: 42.
  • Lynton, Norbert. Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi, 1991. MARCHESSEAU, Daniel. Chagall The art Of Dreams New Horizons. London, 1998.
  • Metli, Ebru. “Hasidizm’in Yahudi Ve Öteki Anlayışı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2006.
  • Passeron, Rene. Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi, 1990.
  • Panofsky, Erwin. İkonoloji Araştırmaları (Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar). İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2012.
  • Philip, Neil. Myths & Legends Explaıned. New York: DK Publishing, 2007. RİCHARD, Lionel. Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi, 1991.
  • Schneider, Daniel E. “A Psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall”, Jstor, College Art Journal, 6, 2, Winter, (1946): 115-124, Published by: Collage Art Association, Article Stable URL: http://www.jstor.org/stable/773293.
  • Şevki, Abdullah. “Özgün Mavi’nin Şair Ressamı: Chagall.” Edebiyat ve Yorum, İstanbul: Havuz Yayınları, 2009: 461-468.
  • Turani, Adnan. Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi, 1983.
  • Tükel, Uşun. Resmin Dili, İkonografiden Göstergebilime. İstanbul: Homer, 2005.
  • Yılmaz, Sıdıka. “Marc Chagall’ın Dinsel Konulu Vitrayları.” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat tarihi Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2011.
  • http://arsiv.mevsimsiz.net/y-889/Ozgun_Mavinin_Sair_Ressami:_Marc_Chagall/
  • http://www.dusuncetarihi.com/makale/yaratilis-genesis-musa-nin-birinci-kitabi
  • http://www.yivoencyclopedia.orgarticle.aspxChagall_Marc
  • http://www.notablebiographies.com/Ca-Ch/Chagall-Marc.html#ixzz2CrfM6BnJ
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_Chagall
  • http://books.google.com.tr/books?id=Th5mvLqrQWUC&pg=PA461&lpg=PA461& dq=%C5%9Eevki,+A.,+(2009),++Chagall&source=bl&ots=IT0oFGJnU7&sig =ians0JJpT3oeFtzJ60ts0SnGddw&hl=tr&sa=X&ei=RzubUfjmI4rSsgaaxoG4D g&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=%C5%9Eevki%2C%20A.%2C%20( 2009)%2C%20%20Chagall&f=false
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Şavuot
  • http://www.astroset.com/bireysel_gelisim/sembol/s5.htm
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Samanyolu
  • http://www.oodegr.com/tourkika/synaksaristis/profitis_isaias.htm
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Huriye Altuner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altuner, H. (2014). Marc Chagall’ın “Ben ve Köy” Adlı Eserinin Akademik Eleştiri Yöntemiyle İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54(2), 49-72.

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   22455