Kütüphanecilik ve bilgi bilim literatüründe, Türkiye'de sosyal bilimler alanındaki kullanıcıların bilgi arama davranışları konusunun, yeterince ele alındığını söylemek zordur. Bu durumun, sosyal bilimcilere sunulan bilgi hizmetlerini olumsuz etkilemesi kaçınılmazdır. Bu çalışmada, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi'ne mensup sosyal bilimler alanındaki akademisyenlerin bilgi arama davranışları incelenerek, bilgi merkezlerine bu grubu yakından tanımalarına olanak sağlayacak bilgiler ve bu gruba sunulacak hizmetler ya da kaynaklar için öneriler sunmak amaçlanmaktadır. Çalışmada betimleme yöntemi ve anket tekniği kullanılarak, sosyal bilimler alanına mensup toplam 103 akademisyenden 63'üne %61 ulaşılmıştır. Ortaya çıkan bulgulara göre akademisyenlerin öncelikle bilimsel çalışmalarda bulunmak amacı ile bilgiye gereksinim duydukları, bilgi kaynaklarından dergileri ve kitapları önemsedikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Alana özgü bazı kaynaklar da araştırmaya katılan akademisyenler tarafından kullanılmaktadır. Kütüphane kullanımı, bu alan için önemli görülmekteyken, kişisel olarak sahip olunan kaynaklara bakma, kaynakça takibi ve arama motorlarının kullanımı, bilgi aramada ve literatürü taramada kullanılan başlıca metotlardır. Elektronik kaynaklar bu alan için basılılara göre ön plandadır ve akademisyenler kütüphaneyi daha çok internet üzerinden, uzaktan kullanmaktadırlar. Özellikle e-dergiler ve e-dergilerin eski sayıları önemsenmektedir. Elektronik kaynakların kullanımı açısından e-dergilerin eski sayılarına ulaşamamak ve kütüphane kullanımı açısından koleksiyonun yetersizliği en büyük sorunlardır. Bu alandaki kullanıcıların kütüphanecilerden yardım almadıklarının ve bilgi okuryazarlığı becerileri açısından beklenen düzeyde olmadıklarının saptanması, önemli bulgular olarak ortaya çıkmaktadır. Sosyal bilimcilerin açık erişim kavramına yaklaşımlarının da araştırıldığı bu çalışmada ortaya çıkan sonuç, bu grubun açık erişimi algılayış biçiminin çelişkili ve problemli olduğu yönündedir. Çalışma kapsamında ortaya konan bu bulgular, literatürdeki benzer çalışmalarla karşılaştırılarak yorumlanmıştır.
Kullanıcı Çalışmaları Bilgi Arama Davranışları Bilgi Gereksinimleri Sosyal Bilimler Sosyal Bilimciler
When library and information science is considered, it is hard to say that there have been sufcient studies on social scientists' information behaviors in Turkey. It is inevitable that this situation will have a negative effect on information services offered for social scientists. This study aims to provide information which will enable information centers to get to know the abovementioned group closer, and to offer them suggestions about services or resources that will be provided to this group by evaluating information behaviors of social science academics of İzmir Kâtip Çelebi University. For this purpose, 63 out of 103 61% academics in the eld of social sciences were contacted. In this research descriptive method was conducted, and, questionnaires were used as a data collection method. The ndings show that academics need information rstly for scientic studies, and they give more importance to journals and books among other information resources. Some eld-specic resources are also used by academics who participated in the research. While the use of library is considered important in this eld, the use of personal resources, tracking citations and using search engines are the main methods for searching information and literature. Electronic resources tend to be more widely used compared to printed ones in this eld, and the academics use libraries remotely on the internet. Especially e-journals and older issues of e-journals are sought for. The biggest problems with regard to the use of electronic resources and libraries are the difculty of reaching older issues and inadequacy of collections respectively. The ndings reveal a signicant point, that is, users in this eld do not ask for help from a librarian and they are not at the expected level regarding the possession of information literacy skills. In this study, social scientists' approach to the open access is also researched, and it is seen that this group's perception of open access is conicting and problematic. These ndings within the scope of this research are interpreted in comparison with the similar research in the literature.
User Studies Information Seeking Behavior Information Need Social Sciences Social Scientists
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 57 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.