Bu çalışmada II. Dünya Savaşı sonrası Alman yazınının önemli ikinci kuşak yazarlarından biri olan Uwe Timm'in, "Kardeşimin Örneğinde" Am Bespiel meines Bruders, 2003 başlıklı eserinde yer alan farklı kuşak belleklerinin içerik ve biçimsel özellikleri anı edebiyatı çerçevesinde incelenmiştir. Metnin odak noktasını her ne kadar ağabeyi Karl Heinz'ın 1942 yılında gönüllü olarak SS'lerin Kurukafa Birliğine katılarak Rus Cephesine gittiğinde tuttuğu cephe günlüğü oluştursa da yazarın elindeki verilerin azlığı nedeniyle anlatmak istediği öyküyü aile belleği ve kültürel belleğe dayandırarak vermesi, yani farklı referanslara dayanması metnin en önemli özelliklerinden biridir. Bu nedenle Uwe Timm modern ve post modern anlatım tekniklerini bir arada kullanılarak, öyküsünü kurmaca, otobiyograk ve tarihsel belgeleri ise iç içe geçmiş bir şekilde sergiler. Uwe Timm'in eserinde farklı yazınsal biçimleri bir araya getirerek kullanması, yazarın alışılagelen biyograk metin yapısının dışında bir biçim arayışına girdiğinin de göstergesidir. Bu çalışmada, bir günlükten yola çıkılarak iletişimsel/aile belleğinin, kültürel belleğe ait belgelerle nasıl ve neden tamamladığı ve sonuçta ana tarihsel belleğe bir kuşak örneği olarak hem bilgi hem biçim açısından nasıl bağlandığı irdelenmiştir.
II. Dünya Savaşı Anımsama Edebiyatı Geçmişle Hesaplaşma İletişimsel Bellek Kültürel Bellek
In this study the contents and formal features of "In the Specimen of My Brother" Am Bespiel meines Bruders, 2003 by Uwe Timm, a major second-generation writer of post- World War II German literature, have been examined within the context of memorial literature. At the focal point of the text stands a frontal diary noted at the Russian Front by Karl Heinz who voluntarily joined the Skull Units of SSs in 1942. However, the most important feature of the text is that the writer presents the story by basing it on the family memory and the cultural memory due to his lack of data. For this reason, the work, in which modern and postmodern expression techniques are used together, constructs the story in a way where ction, biographical, and historical documents are intermingled. Uwe Timm's use of different literary forms in his work also indicates the author's search for a form other than the usual biographical text structure. In this study, the ways in which communicative / family memories are identied with cultural memory on the basis of a diary and ultimately linked to the main historical memory are examined.
World War II Reminiscence Literature Reckoning with the Past Communicative Memory Cultural Memory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 57 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.