Kendilerinden daha az güçlü olduğu düşünülen Doğulu ve Güneyli 3. Dünya ülkelerinin Batılı ve Kuzeyli 1. Dünya ülkeleri tarafından çoğunlukla politik ve ekonomik amaçlı sömürülmesi kapsamındaki istila ve yerleşim hareketleri ile sömürgecilik ilkçağda başlar ve 20. yüzyılın ortalarına kadar devam eder. 2. Dünya Savaşı sonrası 1947'de Hindistan ile başlayan sömürge durumundan ismen kurtulma hareketleri sonucu sömürgeler tarihsel anlamda sömürgecilik-sonrası döneme geçmişlerdir. Sömürgecilik-sonrası terimi sömürge olmaktan çıkma durumu sonrasındaki zamana tekabül ederken tire işaretini içermeyen sömürgeciliksonrası terimi sömürgecilik-sonrası dönemin kültürel sonuçlarına ya da durumlarına tekabül eder. Sömürgeciliksonrası dönemde yaşayan birey, aidiyetsizlik, ötekileştirilme ve yabancılaşma duygularını kendisinde hissetmiştir. Sömürgeciliksonrası dönemde bireyin yaşadığı bu duyguları yansıtan sömürgeciliksonrası edebiyat bu yolla sömürgecilik sürecini sorgulamakta ve sömürgeci söyleme karşı koymaktadır. Bu çalışmada 1947'de sömürgecilik-sonrası döneme resmen geçen Pakistan ve Yeni Zelanda ele alınmakta ve Pakistanlı ve Yeni Zelandalı sömürgeciliksonrası dönemi yansıtan bireylerin, ister evlerinde olsun ister göç ettikleri ülkelerde, hissettikleri yabancılaşma duygusu çoğunlukla olumsuz anlamlarıyla incelenmektedir. Rushdie'nin Pakistanlı ve Frame'in Yeni Zelandalı anlatıcıları tarafından hissedilen yabancılaşma duygusu romanlardaki karakterlerce de hissedilmiştir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı yabancılaşmanın olumlu ve olumsuz sayılabilecek yönlerinin olmasına karşın, olumlu yönlerine de değinerek, sömürgeciliksonrası dönemde bireyin hissettiği yabancılaşmanın çoğunlukla olumsuz anlamda edebiyatta yansıma bulduğunu gözler önüne sermektir.
Sömürgecilik Sömürgeciliksonrası Yabancılaşma Pakistan Salman Rushdie Utanç Yeni Zelanda Janet Frame Bir Başka Yaza Doğru
Colonialism, which is the settlement movements and implementation of the political and economic exploitation ideology of the Western and Northern 1st World countries that were thought to be more powerful than the Eastern and Southern 3rd World countries, started in the ancient times and went on until the mid-20th century. As a result of the decoloniztion movements, beginning after World War II and with India in 1947, colonized countries historically started to be denominated as post-colonial. While the term post-colonial refers to the time after decolonization, the term postcolonial, without hyphen, refers to the cultural consequences or conditions of post-colonial period. During the decolonization process, the postcolonial individual felt the loss of the sense of belonging, marginalization, and alienation. Postcolonial literature, reecting these senses felt by the postcolonial individual, questions the colonial process and challenge the colonial discourse. In this study, Pakistan and New Zealand, gaining their independence in 1947, are studied as post-colonial countries, and the sense of alienation of post-colonial Pakistani and New Zealander individuals, who are either in their home countries or in the host countries to which they emigrated, is depicted mostly with its negative connotations. The alienation which is felt by Rushdie's Pakistani and Frame's New Zealander narrators in his Shame and in her Towards Another Summer is also felt by the other characters in the novels. In this sense, the aim of this study is to delineate, also by mentioning the positive meaning of alienation, that in a postcolonial literature a postcolonial individual is depicted as the one feeling alienated mostly in its negative context although alienation, as a notion, has both positive and negative meanings.
Colonialism Post-colonailsm Postcolonialism Alienation Pakistan Salman Rushdie Shame New Zealand Janet Frame Towards Another Summer
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 57 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.