Bu çalışma, Charles Dickens’ın Büyük Umutlar 1861 romanında suç konusuna ve suçlu karakterlere odaklanarak romanın retorik-odaklı anlatıbilimsel bir incelemesini yapmayı amaçlar. Romanının okuyucu için bir suç ve suçlu anatomisi çizdiğine dikkat çeken birçok çalışma olmuştur, fakat romanın suçlu karakterlere farklı yaklaşımı ve bunun okuyucu üzerindeki olası etkileri pek fazla anlatıbilimsel bir dikkat çekmemiştir. Yasa önünde hepsi suçlu olarak nitelense de, Magwitch, Compeyson ve Molly karakterleri metinde farklı şekillerde konumlandırılmıştır. Eser, Magwitch karakterine yönelik okuyucuyu gerçek bir duygudaşlık hissine teşvik ederken, Compeyson’a karşı dinmeyen bir nefret duygusu, Molly’ye ise mutlak bir kayıtsızlık hissi uyandırır. Bu makalenin öne sürdüğü iddia, sosyal olarak kenara itilmiş bir karakter olan Magwitch’e yönelik sempatik tutumu ile yargı sistemindeki eşitsizliklere okurun dikkatini çekmeyi amaçlayan bu romanın yine de suç konusunda beklentileri ters yüz eden radikal bir yaklaşım öneremediği şeklindedir. Bunun nedenleri şöyle ifade edilebilir: ilk olarak, bir Oluşum romanı örneği olarak bu eser, bireyin topluma uyum sağlaması ile sonuçlanan ve eğitim sürecine vurgu yapan bir anlatı biçiminin sınırları içine sıkışmıştır. Ayrıca, “ima edilen yazar” sosyal anlamda kenara itilmiş diğer bir karakter olan Molly’yi merkeze koymak için hiçbir şey yapmaz. Alt sınıftan gelen bu kadın, metnin kenarlarında sessizleştirilmiş bir şekilde kalır ve “suçlu” olarak konumlandırılışı hiçbir biçimde tartışma konusu olmaz.
Charles Dickens Büyük Umutlar Suç Retoriğe Dayalı Anlatı İma Edilen Yazar Oluşum Romanı
This paper aims to present a rhetorical narratological analysis of Charles Dickens’s Great Expectations 1861 with a specific focus on the issue of crime and the figure of the criminal. There are many studies pointing out that the novel provides the reader with an anatomy of crime and the criminal; yet, its differing treatment of the criminal characters and its possible effects over the reader have not received much narratological attention. Although Magwitch, Compeyson, and Molly can all be equally considered criminals in the eyes of the law, they are positioned differently in the text. The novel arouses genuine sympathy for Magwitch, whereas it incites implacable hatred towards Compeyson and utter indifference to Molly. The novel’s sympathetic attitude to Magwitch, a socially-marginalized character, aims to invite the reader’s attention to inequalities in the juridical system; however, it does not offer a subversive treatment of the issue of crime because it stays within the confines of bourgeois morality: first, as a Bildungsroman, it underlines the individual’s education resulting in his/her integration into society; second, the implied author does not centralize another socially-disadvantaged character: Molly. As a lower-class woman, she remains voiceless in the margins of the text and her position as a criminal is not contested at all.
Charles Dickens Great Expectations Crime Rhetorical Narratology The Implied Author Bildungsroman
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 58 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.