İçerikten daha çok biçimsel ögelerin ön planda olduğu, farklı türlerin bir arada sunulduğu çağdaş anlatı, bir yandan bütüncül gerçeklikten uzak parçalanmış özneler için karşılaşma ve söyleşi alanı, diğer yandan da yazarın sanatsal yaratıcılığını sergilediği bir sahadır. Yapıtlarında yazınsal yaratıcılığı kadar sanatsal yaratıcılığını da gözler önüne seren Pascal Quignard, biyo-kurgu türünde kaleme aldığı, gravür sanatçısı aracılığıyla yazın ile görsel sanatı birleştirdiği “Roma'daki Teras” ile kendi çağından sıyrılıp kurmaca anlatı kişisini yerleştirdiği XVII. yüzyıl dönemine zamansal ve sanatsal yolculuk yapar. Alaine Buisine tarafından terimleştirilen ve gerçek ile kurmacanın, benzerlik ve imgelemin yazınsal türle harmanlandığı, gerçek dünya ve olası dünyaların kesişme noktasında bulunan biyo-kurgunun Quignard'ın adı geçen yapıtındaki görünümü ve türün postmodernizm ile ilişkisi çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Parçalı anlatı sunan yapıttan alınan örneklerle, metinlerarasılık bağlamında ekphrasis, ikonotext ve kolaj uygulayımları gösterilmeye ve tarihsel bir yaşam temsiline roman söylemi uygulaması olarak tanımlanan çağdaş biyo-kurgu türünün özellikleri belirlenmeye çalışılacaktır.
Roma'daki Teras Biyo-Kurgu Parçalı Anlatı Ekphrasis İkonotext Kolaj
Contemporary narrative, where more stylistic elements are at the forefront than content and where different genres are presented together is an encountering and discourse area for fragmented subjects being far from holistic reality. Moreover it is also a field, where the author demonstrates his artistic creativity. Pascal Quignard revealing his artistic creativity as well as his literary creativity in his works makes a temporal and artistic journey to the period of XVII. Century with his book “Terrasse à Rome” written in biofiction genre, combining literature with visual art through the engraving artist. He stands out from his era and places the fictional narrative person in his work. Relationship between the genre and post-modernism and appearance of the biofiction termed by Alaine Buisine and positioned at the intersection of the real world and possible worlds, where the reality and fiction, similarity and imagery are blended with literary genres, in Quignard's mentioned work are the subjects of the study. Applications of ekphrasis, iconotext and collage in the context of intertextuality will be shown with the examples taken from the work presenting fragmentary narrative, and features of the contemporary biofiction described as application of novel discourse to a historical life representative will be determined.
Terrasse à Rome Biofiction Fragmentary Narrative Ekphrasis Iconotext Collage
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 60 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.