Türkiye'de 2000 yılı ve sonrasında oluşturulan ulusal bilim-teknoloji politikalarında bilgi yönetimine yaklaşımı ve bakış açısını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada, bilgi yönetimi kavramının çerçevesi “bilgi kaynakları, bilgi hizmetleri, bilgi sistemleri ve bilgi altyapısı” unsurlarını içeren bilgi politikası bağlamında çizilmiş, bilginin elde edilmesi, bilimsel ve teknik yöntemlerle düzenlenmesi ve sunulması anlamıyla ele alınmıştır. Araştırma kapsamında belirlenen amaca ulaşabilmek için 2000 ve sonrası dönemde oluşturulmuş 116 adet bilim-teknoloji politika belgesi içerik analizi tekniğinden yararlanılarak incelenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda, bilimteknoloji politikalarının sürekli ve istikrarlı bir biçimde geliştirildiği ancak Türkiye'nin eğitim, insan gücü gibi mevcut altyapı eksiklikleri nedeniyle tam olarak uygulanamadığı görülmüştür. Bilgi yönetimi ile ilgili hedefler e-devlet politikaları kapsamında oluşturulan strateji ve eylem planları ile uygulamaya konulmuştur. Ancak bilgi yönetimi unsurları ile ilgili politikaların tek tek ve farklı bağlamlarda ele alındığı, bilgi sistemleri ve bilgi altyapısı unsurlarına daha çok ağırlık verildiği, bilgi yönetimi unsurları ile ilgili politikaların tasarlanmasında ve uygulanmasında bilgi yöneticilerinin yer almadığı tespit edilmiştir. Bilim-teknoloji politikalarının bilgi yönetimi ilke ve uygulamalarını içerecek biçimde tasarlanması konusunda bilinç ve farkındalığın oluşturulması gerektiği düşünülmektedir. Böylece bilim-teknoloji politikalarının organik bir parçası olan bilgi yönetimi, ilgili politika hedefleri ile birlikte var olacak, gelişecek ve diğer taraftan bilim-teknoloji politikalarının hedefleri bilgi yönetimi ile desteklenecektir.
Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları Bilgi Yönetimi Bilgi Kaynakları Bilgi Hizmetleri Bilgi Sistemleri Bilgi Altyapısı Türkiye
The aim of this research is to examine Turkey's national science and technology policies designed in the year 2000 and after according to the approach of information management. The framework of the concept of information management discussed in this study is an information policy approach consisting of elements which information sources, information services, information systems, and information infrastructure. Information management has defined as the acquisition of information, its arrangement with scientific and technical methods, and its presentation. 116 national science and technology policies, designed in 2000 and after, were analyzed in order to achieve the purpose determined within the scope of the research. According to data obtained from policies, science and technology policies consistently and steadily have improved, but they have not been fully implemented due to the lacks of existing infrastructure such as education and manpower. The findings show that the goals of information management put into practice in the scope of electronic government policies. But it was observed that policies related to information management elements were handled individually and in different contexts, more emphasis was given to information systems and information infrastructure elements, and information managers were not involved in the design and implementation of policies related to information management elements. It is thought that awareness and perception should be created in order to design science-technology policies to include information management principles and practices. Thus, information management, which is an organic part of science-technology policies, will coexist with related policy objectives, develop and the objectives of science-technology policies will be supported by information management.
National Science and Technology Policies Information Management Information Sources Information Services Information Systems Information Infrastructures Turkey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 60 Sayı: 2 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.