Bu çalışmada, titanyum karbür (TiC)
ile güçlendirilmiş ağırlıkça katkısız, %1, %3 ve %5 oranında TiC içeren epoksi
reçineli cam/kevlar kumaş hibrit kompozit plakalar hazırlanmıştır. Tüm
hazırlanan kompozit panellerin deneysel ve sayısal olarak mekanik özellikleri
ve darbe davranış ölçümleri incelenmiştir. Kompozit plakalar elle yatırma
yöntemi ile hazırlanmıştır. 207gr/m2 yüzey alanına sahip düz aramid
fiber (Kevlar 49), 300gr/m2 yüzey alanına sahip cam fiber ve F-1564
epoksi reçineler sırası ile takviye edici ve matris malzeme olarak
kullanılmıştır.
Kompozit panellerin mekanik
özelliklerini belirlemek için elastisite modülü, kayma modülü ve poision oranı
universal çekme test cihazı ile elde edilmiştir. Kompozit paneller 100x100 mm
boyutlarında kesilmiştir. 12 tabakalı plakaya sahip numuneler 3 sıra kevlar 1
sıra cam elyaf tabaka olmak üzere sıralanmıştır. ANSYS dinamik analiz programı
ile elde edilen ölçüm verileri sayısal olarak kıyaslanmıştır.
Sonuç olarak, 10J, 20J ve 30J darbe
enerjileri altında elde edilen kuvvet-çökme, kuvvet-zaman, absorbe edilen enerji-zaman
ve hız-zaman grafikleri darbe testinde elde edilmiştir. Farklı konsantrasyonlar
oranlarında eklenen TiC takviyeli hibrit kompozit plakalara yapılan mekanik ve
darbe testleri sonucunda %3 ağırlıkça TiC takviye edilmiş kompozit plakalarda
saf kompozit plakaya nazaran elastisite modülünde %15 oranında iyileşme ve
darbe direncinde %6 oranında daha fazla enerji absorplandığı görülmüştür. Fiber
dağılımları ve kırılması uygulanan yükler altında tüm numunelerde görülürken
herhangi bir delinme olayı kompozit panellerin alt yüzeyinde görülmemiştir.
Sayısal analizlerle elde edilen sonuçlar ise deneysel sonuçları arasında uyumlu
bir ilişki görülmüştür.
Epoksi reçine titanyum karbür kevlar cam fiber darbe testi kompozit ANSYS dinamik analiz programı
SDÜ BAP
5061-YL1-17
Bu çalışma Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri tarafından desteklenmiştir (Proje no: 5061-YL1-17)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 5061-YL1-17 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |