Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of High Speed Trains in Turkey and Reasons for Preference Types of Other Transportation Modes

Yıl 2021, , 383 - 392, 29.05.2021
https://doi.org/10.29130/dubited.873692

Öz

Turkey has for many years constructing rail network transport infrastructure and investments were neglected. This situation creates negative effects of trip distribution. Despite the environmental disadvantages of the planning based on highways and the speed advantage of the airlines, the lack of transportation services to every point of these transportation types has brought innovations in transportation vehicles. High-speed railways that developed safe, fast and comfortable travel as a new type of transportation emerges in Turkey. It is aimed that create a fast, safe and comfortable travel between the regions and cities with the on going and newly created lines in addition to the lines opening between Ankara, Istanbul, Eskisehir, Konya. In this study, high-speed trains effects were examined such as safety, comfort, travel, time and transportation costs. Transportation types operating between existing lines have been compared. As a result, it was determined that high speed trains provide more advantageous transportation in terms of many effects.

Kaynakça

  • [1] A. Erel, “Ulaştırma planlamasında talep-sunu ilişkileri,” 3. Ulaştırma Kongresi Bildiriler Kitabı, 1995, ss. 81-92.
  • [2] A. Vassilios , “Railway,” Management and Engineering, c. 3, 2006.
  • [3] İ. Pektaş, “Raylı ulaşım sistemleri sektör analizi,” Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümelenmesi, ss. 12-17, 2017.
  • [4] Z. Öztürk, “Yüksek hızlı demiryollarının gelişimi ve Türkiye’nin durumu,” 2. Ulaşım ve Trafik Kongresi- Sergisi, Ankara, Türkiye, 1990, ss. 309-317.
  • [5] Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı “Dünya’da ve Türkiye’de yüksek hızlı tren işletmeciliği raporu," Türkiye, Rap. T.C.: 1-17, 2015.
  • [6] M. İnan ve M. Demir, “Demiryolu ulaşımı ve Türkiye’de hızlı tren yatırımlarının etkileri: Eskişehir-Konya örneği,” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 1, ss. 99-120, 2017.
  • [7] Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık, "2017 Faliyet Raporu," Türkiye, Rap. TCDD: 29, 2017.
  • [8] O. Şahin ve M. F. Altan, “İnvestigating high speed railways ın terms of the economy for our country and the region,” Journal of Sustainable Construction Materials and Technologies, c. 3, s. 1, ss. 156-162, 2018.
  • [9] D. Albalate, G. Bel ve X. Fageda, “Competition and coorperation between high-speed rail and air transportation services in Europe,” Journal of Transport Geography, s. 42, ss. 166-174, 2015.
  • [10] Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık, "2019 Faliyet Raporu," Türkiye, Rap. TCDD: 29, 2019.
  • [11] S. Murat ve L. Şahin, “Dünden Bugüne İstanbul’da Ulaşım,” İstanbul Ticaret Odası, Yayın 201-58, ss. 53-56, 2010.
  • [12] G. Dalkılıç ve H. T. Yaman, “Evaluation of The pricing preferences and value of time for high speed rail users in the Turkey,” Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, c. 34, s. 1, ss. 255-273, 2019.
  • [13] G. De Rus, I. Barron, J. Campos, P. Gagnepain, C. Nash, A. Ulied ve R. Vickerman, “Economic analysis of high speed rail in Europe,” Fundacion BBVA, ss. 36-38, 2009.
  • [14] Y. Sarı, A. Kılıçlar ve C. Seçilmiş, “Yüksek hızlı tren yolcularının kişisel değişkenler açısından memnuniyet algılamalarının değerlendirilmesi,” Anatolia: Turizm Araştırma Dergisi, c. 22, s. 2, ss. 127-138, 2011.
  • [15] J. A. Stoop ve W. A. H. Thissen, “Transport safety: trends and challenges from a systems perspective,” Safety Science, c. 26, s. 1/2, ss. 107-120, 1997.
  • [16] M. S. Borras, C. Nash, P. Abrantes ve A. L. Pita, “Rail access charges and the competitives of high speed trains,” Transport Policy, c. 17, s. 2, ss. 102-109, 2010.
  • [17] M. Garmendia, C. Ribalaygua ve J. M. Urena, “High speed rail: implication for cities,” Cities , c. 29, ss. 26-31, 2012.
  • [18] A. Y. Gündüz, M. Kaya ve C. Aydemir, “ Kent içi ulaşımda kara yolu ulaşımına alternatif sistem: raylı ulaşım sistemi,” Akademik Yaklaşımlar Dergisi, c. 12, s. 1, ss. 134-151, 2011.
  • [19] High speedrail, “Fast track to sustainable mobility” [Online]. Erişim: http://www1.mmo.org.tr/resimler/ekler/b7e926154c1274e_ek.pdf
  • [20] R. Vickerman, “High speed rail in Europe: experience and issues for future development,” The Annals of Regional Science, c. 31, ss. 21-38, 1997.
  • [21] International Union of Railways, [Online]. Erişim: http://www.uic.org.tr/passenger/highspeed [22] Y. Sürmen, Taşıma İşletmeleri Muhasebesi, 1. baskı, Kocaeli, Türkiye:Umuttepe Yayınları, 2015, ss, 672.
  • [23] B. Baki, Lojistik Yönetimi ve Lojistik Sektör Analizi, Trabzon, Türkiye: Lega Kitabevi, 2004, ss. 46-54.
  • [24] F. Yılmaz, ''Yüksek hızlı trenlerin bölgesel kalkınmaya etkileri,'' Yüksek lisans tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat, Türkiye, 2019 .
  • [25] TMMOB Makina Mühendisleri Odası, "Ulaşımda Demiryolu Gerçeği", Türkiye, Rap. TMMOB: 12, 2012.
  • [26] TC Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2008-2012, ISSN 1300-2503, Ankara, 2013.
  • [27] TC Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2007-2011, ISSN 1300-2503, Ankara, 2012.
  • [28] 2014 Railway safety performance in the European Union, European Railway Agency, France, 2014.
  • [29] Ulaştırma Bakanlığı, 2003-2014 İstatistiklerle Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme, Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, s. 11, 2015.
  • [30] C. Kurt, ''Türkiye’de ulaştırma sektörü içerisinde lojistiğin yeri ve önemi,'' Yüksek lisans tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2010.

Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri

Yıl 2021, , 383 - 392, 29.05.2021
https://doi.org/10.29130/dubited.873692

Öz

Türkiye de ulaşım altyapısı ve ağı kurgularken uzun yıllar demiryolu yatırımları ihmal edilmiştir. Bu durum ulaşım ağı içerisinde türel dağılımı olumsuz etkileyen sonuçlar doğurmuştur. Karayolları ağırlıklı oluşturulan planlamaların çevresel olumsuzlukları ve havayollarının hızlılık avantajına rağmen bu ulaşım türlerinin her noktaya taşımacılık hizmetinin bulunmaması, ulaşım araçlarında yenilikleri beraberinde getirmiştir. Güvenli, hızlı ve konforlu bir seyahat kapsamında geliştirilen yüksek hızlı trenler Türkiye’de yeni bir ulaşım türü olarak karşımıza çıkmaktadır. Ankara, İstanbul, Eskişehir, Konya arasında ulaşıma açılan hatların yanı sıra yapımı devam eden ve yeni oluşturulacak hatlar ile bölgeler ve şehirlerarasında hızlı, güvenli ve konforlu bir seyahat oluşturulması hedeflenmektedir. Bu çalışmada yüksek hızlı trenlerin; güvenlik, konfor, seyahat süresi, ulaşım maliyetleri gibi etkileri incelenmiştir. Mevcut hatlar arasında faaliyet gösteren ulaşım türleri kıyaslamış ve sonuç olarak yüksek hızlı trenlerin birçok etki açısından daha avantajlı ulaşım sağladığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • [1] A. Erel, “Ulaştırma planlamasında talep-sunu ilişkileri,” 3. Ulaştırma Kongresi Bildiriler Kitabı, 1995, ss. 81-92.
  • [2] A. Vassilios , “Railway,” Management and Engineering, c. 3, 2006.
  • [3] İ. Pektaş, “Raylı ulaşım sistemleri sektör analizi,” Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümelenmesi, ss. 12-17, 2017.
  • [4] Z. Öztürk, “Yüksek hızlı demiryollarının gelişimi ve Türkiye’nin durumu,” 2. Ulaşım ve Trafik Kongresi- Sergisi, Ankara, Türkiye, 1990, ss. 309-317.
  • [5] Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı “Dünya’da ve Türkiye’de yüksek hızlı tren işletmeciliği raporu," Türkiye, Rap. T.C.: 1-17, 2015.
  • [6] M. İnan ve M. Demir, “Demiryolu ulaşımı ve Türkiye’de hızlı tren yatırımlarının etkileri: Eskişehir-Konya örneği,” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 1, ss. 99-120, 2017.
  • [7] Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık, "2017 Faliyet Raporu," Türkiye, Rap. TCDD: 29, 2017.
  • [8] O. Şahin ve M. F. Altan, “İnvestigating high speed railways ın terms of the economy for our country and the region,” Journal of Sustainable Construction Materials and Technologies, c. 3, s. 1, ss. 156-162, 2018.
  • [9] D. Albalate, G. Bel ve X. Fageda, “Competition and coorperation between high-speed rail and air transportation services in Europe,” Journal of Transport Geography, s. 42, ss. 166-174, 2015.
  • [10] Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık, "2019 Faliyet Raporu," Türkiye, Rap. TCDD: 29, 2019.
  • [11] S. Murat ve L. Şahin, “Dünden Bugüne İstanbul’da Ulaşım,” İstanbul Ticaret Odası, Yayın 201-58, ss. 53-56, 2010.
  • [12] G. Dalkılıç ve H. T. Yaman, “Evaluation of The pricing preferences and value of time for high speed rail users in the Turkey,” Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, c. 34, s. 1, ss. 255-273, 2019.
  • [13] G. De Rus, I. Barron, J. Campos, P. Gagnepain, C. Nash, A. Ulied ve R. Vickerman, “Economic analysis of high speed rail in Europe,” Fundacion BBVA, ss. 36-38, 2009.
  • [14] Y. Sarı, A. Kılıçlar ve C. Seçilmiş, “Yüksek hızlı tren yolcularının kişisel değişkenler açısından memnuniyet algılamalarının değerlendirilmesi,” Anatolia: Turizm Araştırma Dergisi, c. 22, s. 2, ss. 127-138, 2011.
  • [15] J. A. Stoop ve W. A. H. Thissen, “Transport safety: trends and challenges from a systems perspective,” Safety Science, c. 26, s. 1/2, ss. 107-120, 1997.
  • [16] M. S. Borras, C. Nash, P. Abrantes ve A. L. Pita, “Rail access charges and the competitives of high speed trains,” Transport Policy, c. 17, s. 2, ss. 102-109, 2010.
  • [17] M. Garmendia, C. Ribalaygua ve J. M. Urena, “High speed rail: implication for cities,” Cities , c. 29, ss. 26-31, 2012.
  • [18] A. Y. Gündüz, M. Kaya ve C. Aydemir, “ Kent içi ulaşımda kara yolu ulaşımına alternatif sistem: raylı ulaşım sistemi,” Akademik Yaklaşımlar Dergisi, c. 12, s. 1, ss. 134-151, 2011.
  • [19] High speedrail, “Fast track to sustainable mobility” [Online]. Erişim: http://www1.mmo.org.tr/resimler/ekler/b7e926154c1274e_ek.pdf
  • [20] R. Vickerman, “High speed rail in Europe: experience and issues for future development,” The Annals of Regional Science, c. 31, ss. 21-38, 1997.
  • [21] International Union of Railways, [Online]. Erişim: http://www.uic.org.tr/passenger/highspeed [22] Y. Sürmen, Taşıma İşletmeleri Muhasebesi, 1. baskı, Kocaeli, Türkiye:Umuttepe Yayınları, 2015, ss, 672.
  • [23] B. Baki, Lojistik Yönetimi ve Lojistik Sektör Analizi, Trabzon, Türkiye: Lega Kitabevi, 2004, ss. 46-54.
  • [24] F. Yılmaz, ''Yüksek hızlı trenlerin bölgesel kalkınmaya etkileri,'' Yüksek lisans tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat, Türkiye, 2019 .
  • [25] TMMOB Makina Mühendisleri Odası, "Ulaşımda Demiryolu Gerçeği", Türkiye, Rap. TMMOB: 12, 2012.
  • [26] TC Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2008-2012, ISSN 1300-2503, Ankara, 2013.
  • [27] TC Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2007-2011, ISSN 1300-2503, Ankara, 2012.
  • [28] 2014 Railway safety performance in the European Union, European Railway Agency, France, 2014.
  • [29] Ulaştırma Bakanlığı, 2003-2014 İstatistiklerle Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme, Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, s. 11, 2015.
  • [30] C. Kurt, ''Türkiye’de ulaştırma sektörü içerisinde lojistiğin yeri ve önemi,'' Yüksek lisans tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2010.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hümeyra Bolakar Tosun 0000-0002-6710-2277

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bolakar Tosun, H. (2021). Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri. Duzce University Journal of Science and Technology, 9(3), 383-392. https://doi.org/10.29130/dubited.873692
AMA Bolakar Tosun H. Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri. DÜBİTED. Mayıs 2021;9(3):383-392. doi:10.29130/dubited.873692
Chicago Bolakar Tosun, Hümeyra. “Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi Ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri”. Duzce University Journal of Science and Technology 9, sy. 3 (Mayıs 2021): 383-92. https://doi.org/10.29130/dubited.873692.
EndNote Bolakar Tosun H (01 Mayıs 2021) Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri. Duzce University Journal of Science and Technology 9 3 383–392.
IEEE H. Bolakar Tosun, “Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri”, DÜBİTED, c. 9, sy. 3, ss. 383–392, 2021, doi: 10.29130/dubited.873692.
ISNAD Bolakar Tosun, Hümeyra. “Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi Ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri”. Duzce University Journal of Science and Technology 9/3 (Mayıs 2021), 383-392. https://doi.org/10.29130/dubited.873692.
JAMA Bolakar Tosun H. Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri. DÜBİTED. 2021;9:383–392.
MLA Bolakar Tosun, Hümeyra. “Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi Ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri”. Duzce University Journal of Science and Technology, c. 9, sy. 3, 2021, ss. 383-92, doi:10.29130/dubited.873692.
Vancouver Bolakar Tosun H. Türkiye’de Yüksek Hızlı Trenlerin Önemi ve Diğer Ulaşım Türleri Arasındaki Tercih Nedenleri. DÜBİTED. 2021;9(3):383-92.