Kentler sahip oldukları ekonomik ve sosyal akışkanlar sayesinde küreselleşme sürecinden en çok etkilenen alanlardır. Yaşanan küresel değişimler kentlerin sahip olduğu imaj ve kimlik üzerinde de etkili olmuş kentlerin gerek makro ölçekte gerekse mikro ölçekte hızlı bir dönüşüm içerisine girmişlerdir. Buna bağlı olarak kentsel planlamanın çözüm bulması gereken sorunlarda değişiklik göstermiştir. Küreselleşmeye paralel olarak 1990’ların başlarında stratejik planlama yaklaşımı ortaya çıkmıştır. Stratejik mekânsal planlama esnek yapısı, katılımı ön plana çıkarması, kamu-özel sektör arası iş birliklerini desteklemesi, uzun dönemli yaklaşımlar sunması, yönetim anlayışına değişiklik getirmesi gibi özellikleriyle küresel dönemin kentsel sorunlarına çözüm bulmayı hedeflemektedir. Bu özellikleriyle stratejik mekânsal planlama kentsel kimliğin korunması ve gelişmesi üzerinde de etkili olmuştur. Bu çalışmada stratejik planlama ve kent kimliği arasındaki ilişkiye ayrıntılı olarak değinilmiştir. Bu araştırmanın amacı küreselleşme süreci ile ortaya çıkan stratejik mekânsal planlama, kent markalaşması ve kentsel dönüşüm kavramlarının kent kimliği üzerindeki etkilerini anlatmaktır. Bu çalışmada ağırlıklı olarak kavramlar arası ilişkiyi saptama ve bu kavramlar üzerine yapılmış olan çalışmaları değerlendirmek amaçlı literatür tarama yöntemine başvurulmuş ve çalışma kapsamında stratejik mekânsal planlama, küreselleşme, kentsel dönüşüm ve kent markalaşması ve kentsel kimliği konularını ele alan çalışmalar ele alınmıştır. Çalışma kapsamında öncelikle stratejik mekânsal planlama konusu ele alınarak bu planlamanın avantaj ve dezavantajlarından bahsedilmiştir. Sonrasında kimlik ve imaj kavramlarının geçmişten günümüze nasıl şekillendiği ve günümüz kentlerinde nasıl var olduğu üzerinde durulmuştur. Küreselleşme sürecinin kent üzerindeki ve planlama üzerindeki etkileri tartışılmıştır. Stratejik mekânsal planlama, küreselleşme, kentsel dönüşüm, kent markalaşması kavramlarının birbirleriyle bağlantılı olduğu ve kentsel kimliği de farklı boyutlarda etkilediği belirlenmiştir.
The cities are the most effected domains of globalisation because of their economical and social dynamics. Global changes have effected city’s image and identity, also citys entered into a rapid chance in both macro and micro perspective. Therefore urban planning solutions are also changed. In parallel with globalisation, strategic planning has shaped in the early of 1990’s. Strategic planning aiming to find solutions to current time’s urban problems with it’s flexible structure, bringin participating to the fore, supporting private - goverment interoperability, offering long-termed solutions, bringing about a chance to manner of rule attributes. With this attributes, strategic planning also effected saving of urban identity and development. In this research it is broadly mentioned about the relationship between strategic planning and urban indetity. Aim of this research is explaining strategic urban planning due to globalisation process, urban branding and effects of the urban transformation concepts over urban identity. In this research literature review is mostly used to understand the relationship between terms and, evaluating the study about the terms. Also within the study, strategic spatial planning, globalisation, urban transformation, urban branding and urban identity studies were approached. In the study, first strategic spatial planning is evaluated and it’s advantages and disadvantages is mentioned. After that, identity and image terms are examined in chronical perspective as from changes in past to feature and how it is now. Spatial planning, globalisation, urban transformation, urban blanning and urban branding are also identified.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |