The rapid annual
increase in air traffic volume leads to serious capacity problems especially at
major airports. Airport runway capacities are significantly limited by wake
turbulence phenomena between arriving and departing aircraft pairs. RECAT, an
international joint effort, aims to redefine wake turbulence categories and
their associated minima to increase runway capacities. This study analyses the
impacts of possible RECAT implementation on arriving and departing flight sequences
for independent parallel runway configurations with saturated demand. Istanbul
New Airport is modelled as a test case using Simmod Pro, a discrete-event
simulation tool. A baseline and an alternative scenario has been created to
compare the current and RECAT separation minima. The implementation of RECAT
improved the total throughput and reduced airborne delays for arriving flights
while it increased departure queue delays and lengths. Further operational
strategies are required to increase the benefits of RECAT for departing flight
sequences.
Air Traffic Control Airport Capacity and Delay Analysis Discrete-Event Simulation RECAT
Hava trafik hacmindeki hızlı yıllık artış, özellikle büyük havaalanlarında ciddi kapasite sorunlarına yol
açmaktadır. Havaalanı pist kapasitesinde geliş ve kalkış uçakları arasındaki kuyruk türbülansı farklılıkları önemli
ölçüde sınırlayıcıdır. Bu konuya odaklanmış uluslararası bir ortak çaba olan RECAT, pist kapasitesini artırmak
için kuyruk türbülans kategorilerini ve bunlarla ilişkili ayırma minimalarını yeniden tanımlamayı
amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, yüksek talebe sahip bağımsız paralel pist konfigürasyonları için olası
RECAT uygulamasının geliş ve kalış uçuşları üzerindeki etkisini analiz etmektedir. İstanbul Yeni Havalimanı
için bir kesikli olay benzetim aracı olan Simmod Pro ile bu konuya örnek olabilecek bir model geliştirilmiştir.
Mevcut ve RECAT ayırma minimini karşılaştırmak için bir mevcut durum ve alternatif olmak üzere iki senaryo
oluşturulmuştur. RECAT'ın uygulanması, kalkış uçuşlarındaki gecikmeleri ve uzunlukları artırırken, gelen uçuşların toplam verimini ve havadaki gecikmelerini azaltmıştır. Kalkış uçuşlarında RECAT'in faydalarını
arttırmak için ilave operasyonel stratejiler gereklidir.
Hava Trafik Kontrol Havaalanı Kapasitesi ve Gecikme Analizi Kesikli Olay Simülasyonu RECAT
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |