Abstracts must be carefully constructed since they lead readers to take
up the full text of research. In Turkey, there have been some investigations on
the rhetorical move analysis of the research article and thesis abstracts. Yet
no study has dealt with the move analysis of forestry research. This study
intended to make rhetorical move analysis of master and PhD thesis abstracts
considering the effects of time and thesis type. The paper explored 197 thesis
abstracts between 1987 and 2018. Text of thesis abstracts were coded by
five-move model. The most frequent moves were purpose (P), methods (M) and
results (R) while half of the theses omitted the introduction and discussion
moves. In terms of allocated text space, results had the biggest share whereas
discussion had the smallest share. The most frequent co-occurring moves were
purpose, methods and product, while P-M-R was the most common move sequence. Results
revealed the need for graduate institutes to offer a course on research/thesis
writing especially for master students. Writing guide for thesis should clearly
indicate the required information for abstracts based on the rhetorical moves.
Özet, okuyucunun tam metne ilgi duyup
duymadığına karar verdiği araştırma bölümü olduğu için özenle hazırlanmalıdır.
Türkiye’de araştırma makalesi ve tez özetlerinin sözbilimsel çözümlemesine
ilişkin bazı çalışmalar bulunmasına karşın, ormancılık alanında bu tür bir
çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma, orman ekonomisi alanında yapılmış yüksek
lisans ve doktora tez özetlerinin, zaman ve tez türü etkilerini de dikkate
alarak sözbilimsel hareket çözümlemesini yapmayı amaçlamıştır. 1987-2018
yılları arasında yapılan 197 adet tez özeti incelenmiştir. Özet metinleri beşli
hareket modeline göre kodlanmıştır. Çalışmada, yazarların özetlerde en çok amaç
(A), yöntem (Y) ve sonuçlar (S) hareketlerine yer verdiği, tezlerin yarısında
tartışma ve giriş hareketinin yer bulmadığı belirlenmiştir. Metin büyüklüğü
bakımından özet içindeki ağırlığı en fazla olan hareket sonuçlar, en az olan
ise tartışma olmuştur. Tezlerde en fazla bir arada bulunan hareketler amaç,
yöntem ve sonuçlar iken, A-Y-S düzeni de en fazla görülen hareket düzeni
olmuştur. Sonuçlar, araştırma/tez yazımı üzerine bir dersin enstitülerde
özellikle yüksek lisans öğrencilerine okutulmasının gerekliliğini ortaya
koymuştur. Tez yazım rehberinde tez özetinde hangi bilgilere yer verilmesi
gerektiği, sözbilimsel hareket temelli olarak ayrıntılı verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3 |