Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 1661 - 1675, 30.04.2020
https://doi.org/10.29130/dubited.698101

Öz

Pnömatik lastik, zincir tahriki ve ardından dişli teknolojisindeki gelişimlerle birlikte, bisiklet sektöründe 1800'lerin sonlarında başlayan büyük devrim günümüze kadar artarak devam etmektedir. Dökme demir ve ahşaptan oluşan ana gövde günümüzde; titanyum, alüminyum ve karbon fiber gibi malzemelerden yapılmaktadır. Bisiklette bulunan; fren, amortisör, sele, vites sistemi ve lastiğindeki gelişmeler bisikleti her zamankinden daha hafif ve daha sağlam bir konfor aracına dönüştürmüştür. İçten yanmalı motorlu araçların neden olduğu çevre kirliliğini arttırması ve bisiklet kullanımının çağımızın hastalıkları olarak bilinen; inme, kalp krizi, depresyon, diyabet, obezite ve artrit gibi ciddi sağlık problemlerine çözüm olabileceğine dair ortaya konulan bilimsel gerçeklikler, bisiklet sektörünün daha da gelişeceğinin birer kanıtıdır. Kuru, ıslak veya çamurlu yollarda, sürüş hızına bağlı olarak iyi manevra ve frenleme kabiliyeti için bisiklet lastiği sırt hamuru karışımı üzerine yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmada, TÜBİTAK-1501 (Proje No: 3180325) projesi kapsamında üretilen katlanabilir performans lastiği için geliştirilen sırt hamur karışımının reolojik ve fiziko-mekaniksel özellikleri incelenmiştir.

Destekleyen Kurum

Anlas Anadolu Lastik Sanayii ve Ticaret A.Ş. Kaynaşlı- Düzce/ Türkiye

Proje Numarası

TÜBİTAK 1501 (Proje No: 3180325) ve Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (Proje No: 2018.06.05.875)

Teşekkür

Bu çalışmada bizden desteklerini esirgemeyen ANLAS ANADOLU LASTİK A.Ş. çalışanları; Leyla Ağan, Metin Kuru ve Levent Kahraman’a ve RPA verilerini incelemede çalışmamıza katkı sağlayan Yüksek Kimyager Yusuf Güner’e teşekkür ediyoruz.

Kaynakça

  • [1] H. Ritchie ve M. Roser. (2020) “Fossil Fuels” [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://ourworldindata.org/fossil-fuels Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [2] H. Gerengi, A. Jazdzewska, ve M. Kurtay, “A Comprehensive Evaluation of Mimosa Extract as A Corrosion Inhibitor on AA6060 Alloy in Acid Rain Solution: Part I. Electrochemical AC Methods,” J. Adhes. Sci. Technol, c. 29, ss. 36, 2015.
  • [3] H. Gerengi, P. Slepski, E. Ozgan ve M. Kurtay, “Investigation of Corrosion Behaviour of 6060 and 6082 Type Aluminum Alloys Under Simulated Acid Rain Conditions,” Mater. Corros, c. 66, ss. 233, 2015.
  • [4] P. Zeppini ve J. C. J. M. van den Bergh, “Global Competition Dynamics of Fossil Fuels and Renewable Energy Under Climate Policies and Peak Oil: A Behavioural Model,” Energy Policy, c. 136, ss. 110907, 2020.
  • [5] Anonim, (2020), “A partial list of products made from Petroleum” [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://whgbetc.com/petro-products.pdf. Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [6] H. Gerengi ve H. Göksu, Plastik Malzeme Teknolojisi, Seçkin Yayıncılık, ISBN: 9789750252167, 45-60, ss. 2019.
  • [7] N. B. Hunga ve O. Lim, “A Review of History, Development, Design And Research Of Electric Bicycles,” Applied Energy, c. 260, ss. 114323, 2020.
  • [8] J.Y. Yong, V.K. Ramachandaramurthy, K.M. Tan ve N. A. Mithulananthan “Review on the State-of-the-Art Technologies of Electric Vehicle, Its Impacts and Prospects,” Renew Sustain Energy Rev, c. 49, ss. 365–85, 2015.
  • [9] J. Brady ve M, O’Mahony, “Development of A Driving Cycle to Evaluate the Energy Economy of Electric Vehicles in Urban Areas,” Appl Energy, c. 177, ss. 165–78, 2016.
  • [10] E. Çetin, H. Gerengi ve G. Altundal, “Delinmeye Karşı Dayanıklı Yüksek Performans Bisiklet Lastiğinin Geliştirilmesi,” Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Bolu, Türkiye, 2019, ss 441-458.
  • [11] C. Woodford, (2020) “The Science of Bicycles” [Çevrimiçi], Erişim Adresi: https://www.explainthatstuff.com/bicycles.html. Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [12] M. Riplogle, “Bicycle Access to Public Transportation: Learning From Abroad,” Inst. Transport. Eng. J., ss. 15–21, 1992.
  • [13] P. Bazilinskyy, S. M. Petermeijer, V. Petrovych, D. Dodou ve J. C. F.de Winter, “Take-Over Requests in Highly Automated Driving: A Crowdsourcing Survey on Auditory, Vibrotactile, and Visual Displays,” Transportation Research Part F, c. 56 ss. 82–98, 2018.
  • [14] U. Kapcak, E. Çetin, L. Kahraman ve H. Gerengi, “Bisiklet Lastiklerinde Sırt Deseninin Performansa Etkisi,” Zeugma II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 2019, ss. 650–665.
  • [15] E. Çetin, H. Gerengi ve G. Altundal, “Katlanabilir Özelliğe Sahip Yüksek Performans Bisiklet Lastiğinin Geliştirilmesi,” Bolu Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Bolu, Türkiye, 2019, ss. 430-452.
  • [16] H. Gerengi, “Development of High Performance Bicycle Tire with Textile Heels,” Duzce University, Duzce, Turkey, Project No: 2018.06.05.875.
  • [17] G. Altundal, “The Effect of Process Oils on NR/SBR Based Rubber Vehicle Tire Mixtures,” Master Thesis, Institute of Science Department of Composite Material Technologies, Duzce University, Duzce, Turkey, May 2016.
  • [18] Standart Profil, (2019) [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://www.standardprofil.com/ Erişim tarihi: 13.03.2020
  • [19] S. D. Kucuk, H. Gerengi and Y. Guner, “The Effect of Tinuvin Derivatives as An Ultraviolet (UV) Stabilizer on EPDM Rubber,” Periodicals of Engineering and Natural Sciences, c. 6, ss. 52‒62, 2018.
  • [20] P. A. Ciullo, N. Hewitt, “The Rubber Formulary,” Plastics Design Library, William Andrew, 1999, ss. 56-57.

Improvements of the Performance Bicycle Tire Tread Compound and Examination of Its Properties

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 1661 - 1675, 30.04.2020
https://doi.org/10.29130/dubited.698101

Öz

With the advances in pneumatic tire, chain drive and then gear technology, the great revolution in the bicycle industry that began in the late 1800s has been increasing to the present day. The main body consisting of cast iron and wood today; it is made from materials such as titanium, aluminium and carbon fiber. Improvements in the brake, dashpot, saddle, gear system and tyre on the bike have transformed the bike into a lighter and more robust comfort vehicle than ever before. Environmental pollution caused by internal combustion motor vehicles to increase bicycle use and the disease of our age known as; scientific facts revealed that it can be a solution to serious health problems such as stroke, heart attack, depression, diabetes, obesity and arthritis are evidences that the bicycle industry will develop further. On dry, wet or muddy roads, intensive studies are carried out on the bicycle tire tread pulp mixture for good manoeuvrability and braking ability, depending on the speed of driving. In this study, the rheological and physico-mechanical properties of the tread compound developed for the foldable performance tire produced within the scope of the TÜBİTAK-1501 (Project No: 3180325) project were investigated.

Proje Numarası

TÜBİTAK 1501 (Proje No: 3180325) ve Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (Proje No: 2018.06.05.875)

Kaynakça

  • [1] H. Ritchie ve M. Roser. (2020) “Fossil Fuels” [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://ourworldindata.org/fossil-fuels Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [2] H. Gerengi, A. Jazdzewska, ve M. Kurtay, “A Comprehensive Evaluation of Mimosa Extract as A Corrosion Inhibitor on AA6060 Alloy in Acid Rain Solution: Part I. Electrochemical AC Methods,” J. Adhes. Sci. Technol, c. 29, ss. 36, 2015.
  • [3] H. Gerengi, P. Slepski, E. Ozgan ve M. Kurtay, “Investigation of Corrosion Behaviour of 6060 and 6082 Type Aluminum Alloys Under Simulated Acid Rain Conditions,” Mater. Corros, c. 66, ss. 233, 2015.
  • [4] P. Zeppini ve J. C. J. M. van den Bergh, “Global Competition Dynamics of Fossil Fuels and Renewable Energy Under Climate Policies and Peak Oil: A Behavioural Model,” Energy Policy, c. 136, ss. 110907, 2020.
  • [5] Anonim, (2020), “A partial list of products made from Petroleum” [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://whgbetc.com/petro-products.pdf. Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [6] H. Gerengi ve H. Göksu, Plastik Malzeme Teknolojisi, Seçkin Yayıncılık, ISBN: 9789750252167, 45-60, ss. 2019.
  • [7] N. B. Hunga ve O. Lim, “A Review of History, Development, Design And Research Of Electric Bicycles,” Applied Energy, c. 260, ss. 114323, 2020.
  • [8] J.Y. Yong, V.K. Ramachandaramurthy, K.M. Tan ve N. A. Mithulananthan “Review on the State-of-the-Art Technologies of Electric Vehicle, Its Impacts and Prospects,” Renew Sustain Energy Rev, c. 49, ss. 365–85, 2015.
  • [9] J. Brady ve M, O’Mahony, “Development of A Driving Cycle to Evaluate the Energy Economy of Electric Vehicles in Urban Areas,” Appl Energy, c. 177, ss. 165–78, 2016.
  • [10] E. Çetin, H. Gerengi ve G. Altundal, “Delinmeye Karşı Dayanıklı Yüksek Performans Bisiklet Lastiğinin Geliştirilmesi,” Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Bolu, Türkiye, 2019, ss 441-458.
  • [11] C. Woodford, (2020) “The Science of Bicycles” [Çevrimiçi], Erişim Adresi: https://www.explainthatstuff.com/bicycles.html. Erişim Tarihi: 13.03.2020
  • [12] M. Riplogle, “Bicycle Access to Public Transportation: Learning From Abroad,” Inst. Transport. Eng. J., ss. 15–21, 1992.
  • [13] P. Bazilinskyy, S. M. Petermeijer, V. Petrovych, D. Dodou ve J. C. F.de Winter, “Take-Over Requests in Highly Automated Driving: A Crowdsourcing Survey on Auditory, Vibrotactile, and Visual Displays,” Transportation Research Part F, c. 56 ss. 82–98, 2018.
  • [14] U. Kapcak, E. Çetin, L. Kahraman ve H. Gerengi, “Bisiklet Lastiklerinde Sırt Deseninin Performansa Etkisi,” Zeugma II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 2019, ss. 650–665.
  • [15] E. Çetin, H. Gerengi ve G. Altundal, “Katlanabilir Özelliğe Sahip Yüksek Performans Bisiklet Lastiğinin Geliştirilmesi,” Bolu Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Bolu, Türkiye, 2019, ss. 430-452.
  • [16] H. Gerengi, “Development of High Performance Bicycle Tire with Textile Heels,” Duzce University, Duzce, Turkey, Project No: 2018.06.05.875.
  • [17] G. Altundal, “The Effect of Process Oils on NR/SBR Based Rubber Vehicle Tire Mixtures,” Master Thesis, Institute of Science Department of Composite Material Technologies, Duzce University, Duzce, Turkey, May 2016.
  • [18] Standart Profil, (2019) [Çevrimiçi]. Erişim Adresi: https://www.standardprofil.com/ Erişim tarihi: 13.03.2020
  • [19] S. D. Kucuk, H. Gerengi and Y. Guner, “The Effect of Tinuvin Derivatives as An Ultraviolet (UV) Stabilizer on EPDM Rubber,” Periodicals of Engineering and Natural Sciences, c. 6, ss. 52‒62, 2018.
  • [20] P. A. Ciullo, N. Hewitt, “The Rubber Formulary,” Plastics Design Library, William Andrew, 1999, ss. 56-57.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gasim Altundal 0000-0002-8856-4737

Hüsnü Gerengi 0000-0002-9663-4264

Esra Çetin Bu kişi benim 0000-0003-0742-8424

Uğur Kapcak Bu kişi benim 0000-0002-5968-4772

Kerem Kaymaz Bu kişi benim 0000-0003-4845-3351

Proje Numarası TÜBİTAK 1501 (Proje No: 3180325) ve Düzce Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (Proje No: 2018.06.05.875)
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altundal, G., Gerengi, H., Çetin, E., Kapcak, U., vd. (2020). Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 8(2), 1661-1675. https://doi.org/10.29130/dubited.698101
AMA Altundal G, Gerengi H, Çetin E, Kapcak U, Kaymaz K. Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi. DÜBİTED. Nisan 2020;8(2):1661-1675. doi:10.29130/dubited.698101
Chicago Altundal, Gasim, Hüsnü Gerengi, Esra Çetin, Uğur Kapcak, ve Kerem Kaymaz. “Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi Ve Özelliklerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi 8, sy. 2 (Nisan 2020): 1661-75. https://doi.org/10.29130/dubited.698101.
EndNote Altundal G, Gerengi H, Çetin E, Kapcak U, Kaymaz K (01 Nisan 2020) Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 8 2 1661–1675.
IEEE G. Altundal, H. Gerengi, E. Çetin, U. Kapcak, ve K. Kaymaz, “Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi”, DÜBİTED, c. 8, sy. 2, ss. 1661–1675, 2020, doi: 10.29130/dubited.698101.
ISNAD Altundal, Gasim vd. “Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi Ve Özelliklerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 8/2 (Nisan 2020), 1661-1675. https://doi.org/10.29130/dubited.698101.
JAMA Altundal G, Gerengi H, Çetin E, Kapcak U, Kaymaz K. Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi. DÜBİTED. 2020;8:1661–1675.
MLA Altundal, Gasim vd. “Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi Ve Özelliklerinin İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 8, sy. 2, 2020, ss. 1661-75, doi:10.29130/dubited.698101.
Vancouver Altundal G, Gerengi H, Çetin E, Kapcak U, Kaymaz K. Performans Bisiklet Lastiği Sırt Karışımının Geliştirilmesi ve Özelliklerinin İncelenmesi. DÜBİTED. 2020;8(2):1661-75.