Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Occupational Health and Safety Trainings in Municipalities and Perception Level of Employees

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 96 - 108, 31.01.2022
https://doi.org/10.29130/dubited.918588

Öz

The aim of this study is to determine the trainings on occupational health and safety in municipalities and the level of training perception by employees. Determining the perception level of the employees about occupational health and safety training is important in terms of improving the training and increasing the level of impact. The findings, of the survey conducted with 341 employees, obtained within the scope of the research shows that the majority of the participants received occupational health and safety training. However, more than half of the participants do not consider themselves to be adequately equipped for occupational health and safety. In order to determine the differences in the perception levels of the propositions in the study, analyzes were carried out with the t-test and the ANOVA test.

Kaynakça

  • [1] M. Stasiła-Sieradzka, A. Chudzicka-Czupała and M. Znajmiecka-Sikora, “Work safety climate. Comparison of selected occupational groups,” PloS one, vol. 15, no. 12, pp.e0243056, 2020.
  • [2] F. Ricci, A. Chiesi, C. Bisio, C. Panari and A. Pelosi, “Effectiveness of occupational health and safety training,” Journal of Workplace Learning, vol. 28, no. 6, pp. 355-377, 2016.
  • [3] D. Weinstock and C. Slatin, “Learning to take action: The goals of health and safety training,” New Solut., vol. 22, no. 3, pp. 255–267, 2012.
  • [4] M. Laberge, E. MacEachen and B. Calvet, “Why are occupational health and safety training approaches not effective? Understanding young worker learning processes using an ergonomic lens,” Safety Science, vol. 68, pp. 250-257, 2014.
  • [5] L. Robson, C. Stephenson, P. Schulte, B. Amick, S. Chan, A. Bielecky and R. Peters, A Systematic Review of the Effectiveness of Training & Education for the Protection of Workers, Toronto: Institute for Work & Health, 2010.
  • [6] N.S. Mostafa and M. Momen, “Occupational health and safety training: Knowledge, attitude and practice among technical education students,” Egyptian Journal of Occupational Medicine, vol. 38, no. 2, pp. 153-165, 2014. [7] M. Einarsdóttir and Á. Snorradóttir, “OHS education and safety training of teenage workers in Iceland”, American Journal of Industrial Medicine, vol. 63, no. 2, pp. 188-198, 2020.
  • [8] A. A. Shikdar and N. M. Sawaqed, “Worker productivity, and occupational health and safety issues in selected industries”, Computers & Industrial Engineering, vol. 45, no. 4, pp. 563-572, 2003.
  • [9] T. Laukkanen, “Construction work and education: Occupational health and safety reviewed,” Construction Management & Economics, vol. 17, no. 1, pp. 53-62, 1999.
  • [10] K. A. Holte and G. Follo, “Making occupational health and safety training relevant for farmers: Evaluation of an introductory course in occupational health and safety in Norway,” Safety Science, vol. 109, pp. 368-376, 2018.
  • [11] İ. Kılkış ve S. Demir, ‘‘İşverenin iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verme yükümlülüğü üzerine bir inceleme,’’ Çalışma İlişkileri Dergisi, c.3, s.1, ss. 23-47, 2012.
  • [12] H. Ceylan, “Türkiye'deki iş sağlığı ve güvenliği eğitimi sorunlar ve çözüm önerileri. Ejovoc Electronic Journal of Vocational Colleges, ” c. 2, s. 2, ss. 94-104, 2012.
  • [13] C. Savcı, G. Şerbetçi ve Ü. Kılıç, “Sağlık disiplini öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusunda eğitim alma ve iş kazasına maruz kalma durumu,” Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, c.5, s.1, ss. 36-47, 2018.
  • [14] B. Yenisarı, B. Mestav ve Ö. F. Öztürk, “Üniversite çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimi konusundaki bilinç düzeylerinin araştırılması,” Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c.5, s.2, 339-355, 2019.
  • [15] G. Tozkoparan ve J. Taşoğlu, “İş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ile ilgili işgörenlerin tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma,” Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 30, s.1, ss.181-209, 2011.
  • [16] A. Sudan, “Sağlık Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Performansının Değerlendirilmesi: Bingöl İli Örneği” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bingöl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bingöl, 2020.
  • [17] Ö. Özkılıç, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metolojileri, Ankara: Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayınları, 2005.
  • [18] A. Durdu, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Düzenlemeleri ile İlgili İşgörenlerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • [19] M. A. Akkaya, “Bilgi merkezlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin önemi ve uygulanabilirliğine ilişkin bir durum değerlendirmesi,” Türk Kütüphaneciliği, c. 31, s. 4, ss. 501-519, 2017.
  • [20] F. Muratoğlu, “Lejyoner Hastalığına Hastane Personelinin İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Yaklaşımı,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Rumeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2020.
  • [21] E. Üngüren ve T. Koç, “İş sağlığı ve güvenliği uygulamaları performans değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” Sosyal Güvenlik Dergisi, c.5, s.2, ss.124-144, 2015.
  • [22] A. Gençler, “İşçi sağlığı ve güvenliğine ilişkin uygulamaların tarihi gelişimi”, İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, c. 7, s.35, ss. 16-29, 2007.
  • [23] H. K. Ekinci, “Yapı İşlerinde İş Sağlığı Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesine Yönelik Örnek Çalışma: Ankara-Sivas Demiryolu Projesi,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sivas, 2020.
  • [24] V. Peker, “Lojistik Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları ve Risk Analizleri,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gebze Yüksek Teknoloji Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli, 2009.
  • [25] U. Serekan, Research Methods For Business, Amerika Birleşik Devletleri: Wiley, 1992.
  • [26] E. Yıldırım, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinde Eğitimin Rolü ve İşgörenlerin İşçi Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Konusundaki Bilinç Düzeylerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2010.
  • [27] Ş. Kalaycı, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 2010.

Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 96 - 108, 31.01.2022
https://doi.org/10.29130/dubited.918588

Öz

Bu çalışmanın amacı, belediyelerde gerçekleştirilen iş sağlığı ve güvenliğine yönelik eğitimlerin belirlenmesi ve işgörenler tarafından iş sağlığı ve güvenliğine yönelik algı düzeyinin belirlenmesidir. İşgörenlerin iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerini algılama düzeylerinin belirlenmesi, eğitimlerin geliştirilmesi ve etki düzeyinin arttırılması açısından önem arz etmektedir. 341 çalışan ile gerçekleştirilen anket uygulamasında elde edilen bulgular incelendiğinde katılımcıların büyük çoğunluğun iş sağlığı ve güvenliği eğitimi aldığı belirlenmiştir. Buna karşın, katılımcıların yarısından fazlası kendisini iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli donanıma sahip olarak görmemektedir. Çalışmada yer alan önermelerin algılanma düzeylerindeki farklılıkların belirlenebilmesi için t-testi ve ANOVA testi ile analizler gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • [1] M. Stasiła-Sieradzka, A. Chudzicka-Czupała and M. Znajmiecka-Sikora, “Work safety climate. Comparison of selected occupational groups,” PloS one, vol. 15, no. 12, pp.e0243056, 2020.
  • [2] F. Ricci, A. Chiesi, C. Bisio, C. Panari and A. Pelosi, “Effectiveness of occupational health and safety training,” Journal of Workplace Learning, vol. 28, no. 6, pp. 355-377, 2016.
  • [3] D. Weinstock and C. Slatin, “Learning to take action: The goals of health and safety training,” New Solut., vol. 22, no. 3, pp. 255–267, 2012.
  • [4] M. Laberge, E. MacEachen and B. Calvet, “Why are occupational health and safety training approaches not effective? Understanding young worker learning processes using an ergonomic lens,” Safety Science, vol. 68, pp. 250-257, 2014.
  • [5] L. Robson, C. Stephenson, P. Schulte, B. Amick, S. Chan, A. Bielecky and R. Peters, A Systematic Review of the Effectiveness of Training & Education for the Protection of Workers, Toronto: Institute for Work & Health, 2010.
  • [6] N.S. Mostafa and M. Momen, “Occupational health and safety training: Knowledge, attitude and practice among technical education students,” Egyptian Journal of Occupational Medicine, vol. 38, no. 2, pp. 153-165, 2014. [7] M. Einarsdóttir and Á. Snorradóttir, “OHS education and safety training of teenage workers in Iceland”, American Journal of Industrial Medicine, vol. 63, no. 2, pp. 188-198, 2020.
  • [8] A. A. Shikdar and N. M. Sawaqed, “Worker productivity, and occupational health and safety issues in selected industries”, Computers & Industrial Engineering, vol. 45, no. 4, pp. 563-572, 2003.
  • [9] T. Laukkanen, “Construction work and education: Occupational health and safety reviewed,” Construction Management & Economics, vol. 17, no. 1, pp. 53-62, 1999.
  • [10] K. A. Holte and G. Follo, “Making occupational health and safety training relevant for farmers: Evaluation of an introductory course in occupational health and safety in Norway,” Safety Science, vol. 109, pp. 368-376, 2018.
  • [11] İ. Kılkış ve S. Demir, ‘‘İşverenin iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verme yükümlülüğü üzerine bir inceleme,’’ Çalışma İlişkileri Dergisi, c.3, s.1, ss. 23-47, 2012.
  • [12] H. Ceylan, “Türkiye'deki iş sağlığı ve güvenliği eğitimi sorunlar ve çözüm önerileri. Ejovoc Electronic Journal of Vocational Colleges, ” c. 2, s. 2, ss. 94-104, 2012.
  • [13] C. Savcı, G. Şerbetçi ve Ü. Kılıç, “Sağlık disiplini öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusunda eğitim alma ve iş kazasına maruz kalma durumu,” Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, c.5, s.1, ss. 36-47, 2018.
  • [14] B. Yenisarı, B. Mestav ve Ö. F. Öztürk, “Üniversite çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimi konusundaki bilinç düzeylerinin araştırılması,” Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c.5, s.2, 339-355, 2019.
  • [15] G. Tozkoparan ve J. Taşoğlu, “İş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ile ilgili işgörenlerin tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma,” Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 30, s.1, ss.181-209, 2011.
  • [16] A. Sudan, “Sağlık Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Performansının Değerlendirilmesi: Bingöl İli Örneği” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bingöl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bingöl, 2020.
  • [17] Ö. Özkılıç, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metolojileri, Ankara: Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayınları, 2005.
  • [18] A. Durdu, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Düzenlemeleri ile İlgili İşgörenlerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • [19] M. A. Akkaya, “Bilgi merkezlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin önemi ve uygulanabilirliğine ilişkin bir durum değerlendirmesi,” Türk Kütüphaneciliği, c. 31, s. 4, ss. 501-519, 2017.
  • [20] F. Muratoğlu, “Lejyoner Hastalığına Hastane Personelinin İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Yaklaşımı,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Rumeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2020.
  • [21] E. Üngüren ve T. Koç, “İş sağlığı ve güvenliği uygulamaları performans değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” Sosyal Güvenlik Dergisi, c.5, s.2, ss.124-144, 2015.
  • [22] A. Gençler, “İşçi sağlığı ve güvenliğine ilişkin uygulamaların tarihi gelişimi”, İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, c. 7, s.35, ss. 16-29, 2007.
  • [23] H. K. Ekinci, “Yapı İşlerinde İş Sağlığı Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesine Yönelik Örnek Çalışma: Ankara-Sivas Demiryolu Projesi,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sivas, 2020.
  • [24] V. Peker, “Lojistik Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları ve Risk Analizleri,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gebze Yüksek Teknoloji Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli, 2009.
  • [25] U. Serekan, Research Methods For Business, Amerika Birleşik Devletleri: Wiley, 1992.
  • [26] E. Yıldırım, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinde Eğitimin Rolü ve İşgörenlerin İşçi Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Konusundaki Bilinç Düzeylerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma,” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2010.
  • [27] Ş. Kalaycı, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 2010.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Erdoğan Bu kişi benim 0000-0002-4612-2914

Mehmet Gümüş 0000-0003-2588-0270

Hacer Yumurtacı Aydoğmuş 0000-0002-2307-0840

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, H., Gümüş, M., & Yumurtacı Aydoğmuş, H. (2022). Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi. Duzce University Journal of Science and Technology, 10(1), 96-108. https://doi.org/10.29130/dubited.918588
AMA Erdoğan H, Gümüş M, Yumurtacı Aydoğmuş H. Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi. DÜBİTED. Ocak 2022;10(1):96-108. doi:10.29130/dubited.918588
Chicago Erdoğan, Hasan, Mehmet Gümüş, ve Hacer Yumurtacı Aydoğmuş. “Belediyelerde İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimleri Ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi”. Duzce University Journal of Science and Technology 10, sy. 1 (Ocak 2022): 96-108. https://doi.org/10.29130/dubited.918588.
EndNote Erdoğan H, Gümüş M, Yumurtacı Aydoğmuş H (01 Ocak 2022) Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi. Duzce University Journal of Science and Technology 10 1 96–108.
IEEE H. Erdoğan, M. Gümüş, ve H. Yumurtacı Aydoğmuş, “Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi”, DÜBİTED, c. 10, sy. 1, ss. 96–108, 2022, doi: 10.29130/dubited.918588.
ISNAD Erdoğan, Hasan vd. “Belediyelerde İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimleri Ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi”. Duzce University Journal of Science and Technology 10/1 (Ocak 2022), 96-108. https://doi.org/10.29130/dubited.918588.
JAMA Erdoğan H, Gümüş M, Yumurtacı Aydoğmuş H. Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi. DÜBİTED. 2022;10:96–108.
MLA Erdoğan, Hasan vd. “Belediyelerde İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimleri Ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi”. Duzce University Journal of Science and Technology, c. 10, sy. 1, 2022, ss. 96-108, doi:10.29130/dubited.918588.
Vancouver Erdoğan H, Gümüş M, Yumurtacı Aydoğmuş H. Belediyelerde İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ile İşgörenler Tarafından Algılanma Düzeyi. DÜBİTED. 2022;10(1):96-108.