The aim of this study is to examine the low velocity impact behavior of aluminum honeycomb sandwich structures with glass fiber reinforced plastic (GFRP) face sheets with the help of finite element method. In the study, low velocity impact tests were carried out in the LS DYNA finite element program to examine the effects of face sheets thickness, core number, wall thickness, impact location and impact velocity on maximum contact force, absorbed energy efficiency and damage mode. Progressive damage analysis based on the Hashin damage criterion and the combination of Cohesive Zone Model (CZM) and the bilinear traction-separation law was performed using the MAT-54 material model. At the end of the study, it was determined that the face sheets thickness in sandwich structures had a significant effect on the impact resistance up to a certain impact energy. It has been observed that as the impact velocity gradually increases, there is a decrease in the contact force after a certain threshold value. As the impactor velocity increases, the energy absorption efficiency also increases. It has been determined that the location of the impact is very effective on peak force and energy absorption efficiency. The effect of the number of core layers depends on the face sheets thickness. When the face sheets thickness was not damaged at first contact, the peak force value increased in parallel with the number of layers. It was determined that the dominant damage mode after impact was matrix damage. It has been observed that as the energy level of the impactor increases, damage also occurs on the back surfaces.
Sandwich Composite Impact test Progressive damage analysis Finite element method Cohesive Zone Model (CZM)
Bu çalışmanın amacı cam fiber takviyeli plastik (GFRP) yüzey tabakalı alüminyum petek sandviç yapıların düşük hızlı darbe davranışlarını sonlu elemanlar yöntemi yardımıyla incelemektir. Çalışmada face sheets kalınlığının, core sayınının, duvar kalınlığının, darbe konumunun ve darbe hızının maksimum temas kuvveti, darbe enerjisi emilimi ve hasar modu üzerindeki etkilerini incelemek için düşük hızlı darbe testleri LS DYNA sonlu elemanlar programında gerçekleştirilmiştir. MAT-54 malzeme modeli kullanılarak Hashin hasar kriteri ve Kohezif Bölge Modeli (CZM) ile çift doğrusal çekiş-ayırma yasasının kombinasyonuna dayalı ilerlemeli hasar analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonunda sandviç yapılarda kapak kalınlığının darbe direnci üzerinde belirli bir darbe enerjisine kadar önemli bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Darbe hızı kademeli bir şekilde artıkça belirli bir eşik değerinden sonra temas kuvvetinde düşüşün meydana geldiği belirlenmiştir. Vurucu hızı artıkça enerji absorbe verimliliği de artmaktadır. Darbenin konumu peak force ve enerji absorbe verimliliği üzerinde çok etkili olduğu belirlenmiştir. Çekirdek katman sayısının etkisi kapak kalınlığına bağlıdır. Kapak kalınlığı ilk temas durumunda hasar almadığı zaman katman sayısı ile paralel olarak peak force değerinin artığı belirlenmiştir. Darbeden sonra baskın hasar modunun matris hasarı olduğu belirlenmiştir. Vurucunun enerji seviyesi artıkça arka yüzeylerde de hasarların meydana geldiği belirlenmiştir
Sandviç Kompozit Darbe testi İlerlemeli hasar analizi Sonlu elemanlar yöntemi Kohezif Bölge Modeli (CZM)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Katı Mekanik, Makine Mühendisliğinde Sayısal Yöntemler, Malzeme Tasarım ve Davranışları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 4 |