Bond method with adhesive are alternative joining techniques which can be used instead of different connecting methods such as bolt, rivet, weld, and solder. Especially the use of adhesives in aviation, space, automotive, building and marine industrials, for which the security of the joints needed, increases gradually. By using adhesively bonded joints, adherents which had different properties and thickness, acquiring regular stress distribution, can be joined more economically and slightly. The aim of the study is to repair the bonding parts having different notch geometries with adhesives. For this purpose, Aluminum alloy plates have the thickness of 2mm, the width of 25 mm, 30 mm and 35 mm, the height of 112.5 mm, and notch geometries with the height of 2 mm, 4 mm, 6 mm and the width of 8 mm on these plates were used, and then these notched samples were repaired with aluminum with the dimensions of 40-25 mm, 40-30 mm,and 40-35 mm. Finally, mechanical behaviors of these samples were examined with experimental and numerical analysis. As a result, it has been observed that failure loads of aluminum alloy plates repaired with patches are higher than unpatched aluminum alloy plates
Yapıştırma ile birleştirme yöntemi, kaynak, lehim, perçin ve cıvata gibi farklı birleştirme yöntemlere alternatif olarak kullanılan malzemelerdir. Özellikle bağlantı güvenirliliğinin gerektirdiği havacılık, uzay, otomotiv, inşaat ve deniz endüstrilerinde yapıştırıcıların kullanımı giderek artmaktadır. Yapıştırma bağlantıları ile farklı özellik ve kalınlıklardaki malzemeler arasında düzgün bir gerilme dağılımı sağlanarak, daha ekonomik ve daha hafif olarak birleştirilebilir. Bu çalışmada, farklı çentik geometrilerine sahip parçaların yapıştırma bağlantıları ile tamirinin yapılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, 2 mm kalınlık, 25 mm, 30 mm ve 35 mm genişlik, 112.5 mm uzunluğa sahip Alüminyum levhalarda çentik ağız derinliğia=2mm, 4mm, 6mm ve çentik ağızyüksekliği b= 8 mm olan çentikler açılmış, daha sonra bu çentikli numuneler, ebatları 40-25 mm, 40-30 mm, 40-35 mm olan alüminyum yamalarla tamir edilmiştir. Daha sonra elde edilen levhaların mekanik davranışları deneysel ve sayısal olarak incelenmiştir. Sonuç olarak yama ile tamir edilen malzemelerin hasar yüklerinin yamasız levhalardan daha fazla olduğu gözlemlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Google Scholar | CABI - CAB Abstracts and Global Health | CAS Chemical Abstracts Service | ROAD Directory of Open Access Scholarly Resources | Index Copernicus | CiteFactor Academic Scientific Journals | BASE Bielefeld Academic Search Engine | Open AIRE | IJIFACTOR | ASOS Index | Paperity Open Science Aggregated | I2OR International Institute of Organized Research | SJIF Scientific Journal Impact Factor | Advanced Science Index | DRJI Directory of Research Journals Indexing | SOBİAD | AcarIndex | SIS Scientific Indexing Services | Crossref | Harman Türkiye Akademik Arşivi | AccessOn | Dimensions | Wizdom | OUCI The Open Ukrainian Citation Index | WorldCat | Scilit | ASCI Asian Science Citation Index |
https://doi.org/10.55007/dufed.xxxxxxx