Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ

Yıl 2024, , 994 - 1014, 30.11.2024
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1495896

Öz

Küreselleşen dünyada kamu ya da özel sektör, global ve yerel her kurumun halkla ilişkiler faaliyetlerini yürütmesi zorunluluk haline getirilmektedir. İşletmeler küreselleşmeyle beraber bütün dünyada meydana gelen, ekonomik, teknolojik, sosyo-kültürel, politik ve benzeri değişimlerden daha çok etkilenmektedir. Etkileşimli teknolojilerin gelişimiyle, gün geçtikçe sabit olmayan mekân ve zamandan bağımsız bir rekabet ortamı oluşmaktadır. Proaktif olmayan işletmeler bu ortamda her an bir kriz ile karşılaşabilmektedir. Bu muhtemel durum karşısında kurum varlığını sağlıklı bir biçimde devam ettirme ve kriz için önlemler alma gayreti göstermelidir. İşletmeler, krizlerden büyük hasar alıp yok olma eşiğine gelmenin yanında doğru bir kriz yönetimiyle bu durumu fırsata çevirip daha iyi bir duruma da gelebilirler. Bu çalışmanın amacı, kriz yönetimi ile halkla ilişkiler konularının incelenmesi ve kriz yönetiminin etkin bir biçimde yürütülmesinde kullanılan teorilerin analiz edilmesidir. Yapılan çalışma kapsamında işletmelerin karşı karşıya kaldığı kriz durumunda uygulamış oldukları halkla ilişkiler uygulamalarının önemine ve rolüne örnekler üzerinden değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akdağ, M. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. International Journal of Social Science .
  • Akdağ, M., & Arklan , Ü. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. International Journal of Social Science .
  • Aschroft, L. (1997). Crisis Management- Public Relations. Journal of Managerial Psychology 12/ 5, 325-332.
  • Avgan, S. (2010). Kriz Yönetimi ve Türkiye'de Krizlerin Tarihsel Gelişimi: Bursa'daki İşletmelerde Kriz Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydemir, M., & Demirci , M. K. (2005). Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi c. 29, S. 1, 65-81.
  • Balaban, S. (2018). Kriz Yönetiminde Liderlik ve Liderlik Özelliklerinin Kriz Yönetimine Etkisi Üzerine Bir Araştırma . İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Bat, M., & Yurtseven, T. (2014). Sosyal Medyada Kurumsal Kriz Yönetimi: Onur Air Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve Yönetim 6. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Coombs, W. T. (1999). Ongoing Crisis Communication. U.S.A: Sage Publications.
  • Coombs, W. T., & Holladay, S. J. (1996). Communication and attributions in a crisis: An experimental study in crisis communication. Journal of Public Relations Research 8, 279-285.
  • Çitekci, M. (2016). İşletmelerin Kriz Yönetiminde Halkla İlişkilerle Etkileşim. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Çitekci, M. (2016). İşletmelerin Kriz Yönetiminde Halkla İlişkilerle Etkileşim. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Çöklü, E. (2000). İşletme Yöneticiliğinde Halkla İlişkiler Mucizesi: Kriz Yönetimi Anlayışı ve Uygulanışı. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler, .
  • Dinçer, Ö. (1991). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: M.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Dinçer, Ö. (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası . İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Gazze İnsani Krizi (2023- günümüz). (2024). Vikipedi Özgür Ansiklopedi: https://tr.wikipedia.org/ adresinden alındı
  • Hacıhaliloğlu, H. (1998). İşletmelerde Kriz Yönetiminin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Karademirlidağ, İ. (1999). Halkla İlişkilerin Kriz Yönetimi Açısından İşlevleri ve Planlama Süreci. Eskiişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütler ve Kriz Yönetimi. Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi S. 13.
  • Kazancı, M. (1996). Halkla İlişkiler. Ankara: Ankara Ünibersitesi İletişim Fakültesi Yayınları 6.
  • Mucuk, İ. (2011). Modern İşletmecilik. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Okumuş, F. (2003). İşletmelerde Kriz Yönetimi ve Krizlerin İşletmeler Üzerinde Olası Etkileri . İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi .
  • Pheng, L., Sui-Ho, David, K.H Ann, & Y Soon . (1999). Crisis Management: A Survey of Property Development Firms. Property Management c. 17 S. 3, 231-251.
  • Selçuk, H. (2023). Yerel Yönetimlerde Algılanan Hizmet Kalitesi ile Kurumsal İtibar Algısı Arasındaki İlişkide Kurum-Paydaş İlişki Çıktılarının Rolü: Ağrı Belediyesi Örneği. Erzurum: Doktora Tezi.
  • Selçuk, H., & Ay, A. (2023). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler Süreci Üzerine Nitel Çalışma: Halkla İlişkiler Sürecinin Önemi. Digital Communication Journal.
  • Starbucks'ın ardından bir boykot çağrısı da Netflix'e yapılıyor. (2023, 02 09). SPUTNIK Türkiye: https://anlatilaninotesi.com.tr adresinden alındı
  • Şahin, S. (2005). Kriz ve Kriz Yönetimi Kapsamında Küçülme: Konaklama İşletmelerinde Örnek Bir Uygulama. Balıkesir.
  • Şahinsoy, K. (2017). Kriz Yönetimi Açısından Geleneksel ve Sosyal Medya. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 36, 1-19.
  • Taşkıran, Ş. (2021). Kriz Yönetimine Stratejik Bakış: Türkiye'deki Kurumların Kriz Yönetimi Süreçlerine İlişkin Bir Araştırma. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Topaloğlu, F. (2019). Kriz Yönetiminde Liderlik: İşletmelerde Kriz Yönetiminin Otantik Liderlik Özellikleri Açısından İncelenmesi Muğla İli Araştırması. Muğla: Yüksek Lisans Tezi.
  • Tüz, M. (2008). Kriz Yönetimi-Uygulamalar İçin Temel Adımlar 4.Baskı. Bursa : Şah-Mat Yayınları.
  • Uyar, A. (2019). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of Yasar University 14, 137-147.
  • Uzun, H. (2023). Halkla İlişkilerde Etkin Kriz Yönetimi ve Yeni Arayışlar. M. A. Özer içinde, Halkla İlişkilerde Yeni Yönelimler (s. 173-210). Ekin Yayınevi.

THE ROLE AND IMPORTANCE OF PUBLIC RELATIONS IN CRISIS MANAGEMENT

Yıl 2024, , 994 - 1014, 30.11.2024
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1495896

Öz

In the globalizing world, it has become mandatory for every institution, public or private sector, global or local, to carry out public relations activities to a greater or lesser extent. Businesses are more affected by the economic, technological, socio-cultural, political and similar changes that occur all over the world with globalization. With the development of interactive technologies, a competitive environment that is not stable and independent of space and time is emerging day by day. Businesses that are not proactive may face a crisis at any time in this environment. In the face of this possible situation, the institution should strive to continue its existence in a healthy way and take precautions for the crisis. In addition to being severely damaged by crises and coming to the brink of extinction, businesses can also turn this situation into an opportunity and come to a better situation with proper crisis management. The aim of this study is to examine crisis management and public relations issues and to analyze the theories used in effective crisis management. Within the scope of the study, the importance and role of public relations practices implemented by businesses in the crisis situation they face are mentioned through examples.

Kaynakça

  • Akdağ, M. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. International Journal of Social Science .
  • Akdağ, M., & Arklan , Ü. (2013). Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi. International Journal of Social Science .
  • Aschroft, L. (1997). Crisis Management- Public Relations. Journal of Managerial Psychology 12/ 5, 325-332.
  • Avgan, S. (2010). Kriz Yönetimi ve Türkiye'de Krizlerin Tarihsel Gelişimi: Bursa'daki İşletmelerde Kriz Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydemir, M., & Demirci , M. K. (2005). Son Dönemlerde Yaşanan Krizlerin İşletmeler Üzerindeki Olumlu Etkilerinin Analizi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi c. 29, S. 1, 65-81.
  • Balaban, S. (2018). Kriz Yönetiminde Liderlik ve Liderlik Özelliklerinin Kriz Yönetimine Etkisi Üzerine Bir Araştırma . İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Bat, M., & Yurtseven, T. (2014). Sosyal Medyada Kurumsal Kriz Yönetimi: Onur Air Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve Yönetim 6. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Coombs, W. T. (1999). Ongoing Crisis Communication. U.S.A: Sage Publications.
  • Coombs, W. T., & Holladay, S. J. (1996). Communication and attributions in a crisis: An experimental study in crisis communication. Journal of Public Relations Research 8, 279-285.
  • Çitekci, M. (2016). İşletmelerin Kriz Yönetiminde Halkla İlişkilerle Etkileşim. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Çitekci, M. (2016). İşletmelerin Kriz Yönetiminde Halkla İlişkilerle Etkileşim. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Çöklü, E. (2000). İşletme Yöneticiliğinde Halkla İlişkiler Mucizesi: Kriz Yönetimi Anlayışı ve Uygulanışı. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler, .
  • Dinçer, Ö. (1991). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: M.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Dinçer, Ö. (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası . İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Gazze İnsani Krizi (2023- günümüz). (2024). Vikipedi Özgür Ansiklopedi: https://tr.wikipedia.org/ adresinden alındı
  • Hacıhaliloğlu, H. (1998). İşletmelerde Kriz Yönetiminin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Karademirlidağ, İ. (1999). Halkla İlişkilerin Kriz Yönetimi Açısından İşlevleri ve Planlama Süreci. Eskiişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütler ve Kriz Yönetimi. Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi S. 13.
  • Kazancı, M. (1996). Halkla İlişkiler. Ankara: Ankara Ünibersitesi İletişim Fakültesi Yayınları 6.
  • Mucuk, İ. (2011). Modern İşletmecilik. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Okumuş, F. (2003). İşletmelerde Kriz Yönetimi ve Krizlerin İşletmeler Üzerinde Olası Etkileri . İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi .
  • Pheng, L., Sui-Ho, David, K.H Ann, & Y Soon . (1999). Crisis Management: A Survey of Property Development Firms. Property Management c. 17 S. 3, 231-251.
  • Selçuk, H. (2023). Yerel Yönetimlerde Algılanan Hizmet Kalitesi ile Kurumsal İtibar Algısı Arasındaki İlişkide Kurum-Paydaş İlişki Çıktılarının Rolü: Ağrı Belediyesi Örneği. Erzurum: Doktora Tezi.
  • Selçuk, H., & Ay, A. (2023). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler Süreci Üzerine Nitel Çalışma: Halkla İlişkiler Sürecinin Önemi. Digital Communication Journal.
  • Starbucks'ın ardından bir boykot çağrısı da Netflix'e yapılıyor. (2023, 02 09). SPUTNIK Türkiye: https://anlatilaninotesi.com.tr adresinden alındı
  • Şahin, S. (2005). Kriz ve Kriz Yönetimi Kapsamında Küçülme: Konaklama İşletmelerinde Örnek Bir Uygulama. Balıkesir.
  • Şahinsoy, K. (2017). Kriz Yönetimi Açısından Geleneksel ve Sosyal Medya. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 36, 1-19.
  • Taşkıran, Ş. (2021). Kriz Yönetimine Stratejik Bakış: Türkiye'deki Kurumların Kriz Yönetimi Süreçlerine İlişkin Bir Araştırma. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Topaloğlu, F. (2019). Kriz Yönetiminde Liderlik: İşletmelerde Kriz Yönetiminin Otantik Liderlik Özellikleri Açısından İncelenmesi Muğla İli Araştırması. Muğla: Yüksek Lisans Tezi.
  • Tüz, M. (2008). Kriz Yönetimi-Uygulamalar İçin Temel Adımlar 4.Baskı. Bursa : Şah-Mat Yayınları.
  • Uyar, A. (2019). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of Yasar University 14, 137-147.
  • Uzun, H. (2023). Halkla İlişkilerde Etkin Kriz Yönetimi ve Yeni Arayışlar. M. A. Özer içinde, Halkla İlişkilerde Yeni Yönelimler (s. 173-210). Ekin Yayınevi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Harun Selçuk 0000-0001-5826-0612

Erken Görünüm Tarihi 19 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2024
Kabul Tarihi 19 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Selçuk, H. (2024). KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(28), 994-1014. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1495896
AMA Selçuk H. KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Kasım 2024;14(28):994-1014. doi:10.53092/duiibfd.1495896
Chicago Selçuk, Harun. “KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14, sy. 28 (Kasım 2024): 994-1014. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1495896.
EndNote Selçuk H (01 Kasım 2024) KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14 28 994–1014.
IEEE H. Selçuk, “KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 14, sy. 28, ss. 994–1014, 2024, doi: 10.53092/duiibfd.1495896.
ISNAD Selçuk, Harun. “KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14/28 (Kasım 2024), 994-1014. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1495896.
JAMA Selçuk H. KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2024;14:994–1014.
MLA Selçuk, Harun. “KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 14, sy. 28, 2024, ss. 994-1014, doi:10.53092/duiibfd.1495896.
Vancouver Selçuk H. KRİZ YÖNETİMİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2024;14(28):994-1014.

                                                                                                                                32482     32483


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.