Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sekiz Haftalık Voleybol Antrenmanının Atılganlık ve Özgüven Düzeyleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 30 - 36, 25.03.2025

Öz

Bu araştırma, sekiz haftalık voleybol antrenmanlarının atılganlık ve özgüven düzeylerine olan etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Kilis Atatürk Ortaokulunda öğrenim gören 24 erkek sedanter öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Bu öğrenciler 12 kişi deney grubu ve 12 kişi kontrol grubu olarak basit rastgele örnekleme yöntemiyle iki gruba ayrılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere 8 hafta süre ile haftada 3 gün 45-50 dakika süren voleybol antrenmanları yaptırıldı. Kontrol grubundaki öğrenciler herhangi bir antrenman programına katılmamıştır. 8 haftalık voleybol antrenmanlarına başlamadan önce ve 8 haftalık voleybol antrenmanları tamamlandıktan sonra verileri toplamak amacıyla Kişisel bilgi formu, Voltan (1980) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan ‘Rathus Atılganlık Envanteri’, Akın ve ark. (2007) tarafından geliştirilen Özgüven ölçeği uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri paired samples ve independent samples t testleri ile yapıldı. Araştırma öncesi ve 8 haftalık voleybol antrenmanlarından sonra deney grubu ve kontrol grubu arasında atılganlık ve özgüven düzeyleri incelenmiş istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>0,05).
Sonuç olarak, sekiz hafta boyunca uygulanan voleybol antrenmanlarının, sedanter öğrencilerin atılganlık ve özgüven düzeylerine olumlu etkilerinin olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Abakay, U., Biçer, M., Özdal, M., & Yıldırım, A. (2018). Aerobik antrenman programının 12-14 yaş erkek hokeycilerin atılganlık düzeyine etkisi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 155-162.
  • 2. Akın, Ü., Akın, A., & Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 1-10.
  • 3. Aksoy, U. (2019). Farklı klasmanlarda görev yapan futbol hakemlerinin iletişim becerileri ve özgüven düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • 4. Areepattamannil, S., Freeman, J. G., & Klinger, D. A. (2011). Influence of motivation, self-beliefs and instructional practices on science achievement of adolescents in Canada. Social Psychology of Education, 14(2), 233-259.
  • 5. Arkan, R. (2016). Ergenlerin atılganlık, utangaçlık ve yalnızlık düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 6. Arslantaş, H., Adana, F., & Şahbaz, M. (2013). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 1, 76-84.
  • 7. Aslan, C. S. (2011). Türkiye 3. liginden 2. lige yükselen bir erkek voleybol takımının fiziksel ve fizyolojik profili. Spor Hekimliği Dergisi, 46(4), 119-127.
  • 8. Aslan, C. S., Koç, H., & Karakollukçu, M. (2015). Voleybol 1. liginde oynayan erkek sporcuların seçilmiş fiziksel, fizyolojik ve motorik özelliklerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-13.
  • 9. Başer, B. (2019). Voleybolcularda zihinsel dayanıklılık ve sportif kendine güven. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 10. Belir, D. (2019). Short track sporcularının atılganlık ve sahte benlik düzeyleri arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi.
  • 11. Biçer, T. (2011). Doruk performans (15. baskı). Beyaz Yayınları.
  • 12. Çam, İ., Özçelik, İ. Y., Çetin, B., Salman, M., & Çekin, R. (2014). Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin değişik demografik özelliklere göre atılganlık düzeylerinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 46-51.
  • 13. Efe, M. (2007). 14-16 yaş grubu bireylerde spor çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • 14. Efek, E. (2021). Atletizm sporunun stres, atılganlık ve sportmenlik düzeyleriyle ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • 15. Ercan, Ç. (2010). Ergenlerin spor yapma alışkanlıklarının kişilik ve atılganlık özellikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • 16. Gacar, A., & Coşkuner, Z. (2010). Güreşçilerin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. NWSA: Sports Sciences, 5(3), 195-203.
  • 17. Göknar, Ö. (2010). Özgüven kazanmak (2. baskı). Arkadaş Yayınevi.
  • 18. Gökten, H. (2016). U17-U18 yaş grubu plaj ve salon voleybolu milli takım altyapı hazırlık gruplarında antrenman eğitimi alan sporculardan elde edilen bazı değişkenlerin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • 19. Güler, D., Aydos, L., & Koç, H. (2005). Devlet ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin eğitim düzeylerinin ve sportif faaliyetlere katılımlarının atılganlıklarına etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Eğitiminin Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, 8-9.
  • 20. Güven, F., Yılgın, A., & Şahin, H. M. (2022). Examination of disadvantaged children’s communication skills with sports branches. Turkish Journal of Kinesiology, 8(4), 122-131. https://doi.org/10.31459/turkjkin.12025
  • 21. Kırımoğlu, H., Kepoğlu, A., Dereceli, Ç., Parlak, N., & Tozoğlu, E. (2009). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin spora katılımları bakımından incelenmesi (Ankara Elmadağ ilçesi örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 7-15.
  • 22. Lauster, P. (2010). Özgüven öğrenilebilir. İzmir: İlya Yayınevi.
  • 23. Menteş, A. (2007). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyine sporun etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 24. Öztürk, F., Efe, M., & Koparan, Ş. (2007). 14-16 yaş grubu kızlarda hentbol çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 147-155.
  • 25. Rathus, S. A. (1973). 30-item schedule for assessing assertive behavior. Behavior Therapy, 4(3), 398-406. 26. Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • 27. Sun, E., & Eroğlu, H. (2016). Sporun lise öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 29-38.
  • 28. Tekin-Akandere, M., & Arslan, F. (2006). Spor yapan ve yapmayan ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin incelenmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Muğla, 3-5 Kasım.
  • 29. Turkay, H. (2015). Spor yapan çocuklar ile ailesine ekonomik katkıda bulunup spor yapamayan çocukların benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • 30. Türkel, Ç. (2010). İlköğretim öğrencilerinin sportif faaliyete katılım düzeyi ile sosyal uyum ve iletişim beceri düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • 31. Voltan, A. N. (1980). Rathus atılganlık envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi, 10, 23-25. 32. Yüncü, S. (2020). Sporcularda kişilik özelliklerinin karar verme stratejileri ve atılganlık düzeyi üzerine etkilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 33. Yılgın, A., & Alpullu, A. (2018). Research of loneliness levels of footballers in amateur football clubs. European Journal of Education Studies.
  • 34. Zeyrek, B. (2019). Ortaöğretim öğrencilerindeki özgüven gelişimlerinin spor ve farklı değişkenlere göre incelenmesi (Ağrı ili/Doğubayazıt ilçesi örneği). (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Biliminde Hareket Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Yıldırım 0000-0002-7626-5828

Tugay Yılmaz 0000-0003-3335-5361

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2024
Kabul Tarihi 10 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, A., & Yılmaz, T. (2025). Sekiz Haftalık Voleybol Antrenmanının Atılganlık ve Özgüven Düzeyleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 30-36.