Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Liselerdeki Ebeveynlerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi (Bursa İli Örneği)

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 44 - 48, 25.03.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı farklı liselerdeki ebeveynlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik ebeveyn tutumlarının incelenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2023 yılında Bursa’ da yaşayan 9.-10.-11.-12. Sınıf öğrenci velileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu Bursa ilinde ikamet eden 346 olmak üzere 203 anne ve 143 babanın gönüllü katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Öncü ve Güven (2011) tarafından gerçekleştirilen 4 faktörlü, 21 maddeder oluşan “Beden Eğitimi Dersine Yönelik Ana-Baba Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırmada verilerin değerlendirilmesi ve analizinde SPSS 24.0 istatistik paket programı kullanılmış ve istatistik incelemelerinde frekans, yüzde ve ortalama değer gibi tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, t-Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda Bursa ilinde beden eğitimi dersine yönelik ebeveyn tutumları olumlu yönde yüksektir. Beden eğitimi dersine yönelik ebeveyn tutumları puanları incelendiğinde algısal, destek, önem ve genel toplam boyutlarında istatistiki olarak bir değişim gözlenmezken, işlevsel alt boyutunda annelerin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının babalardan yüksek olduğu, eğitim düzeyi boyutunda, algısal, işlevsel, önem ve genel toplam boyutlarında istatistiki olarak bir değişim gözlenmezken, destek alt boyutunda eğitim düzeyi ilkokul mezunu olan ebeveynlerin, lise, lisans ve lisansüstü mezunu olan ebeveynlere oranla beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu, gelir düzeyi değişkenine bağlı olarak ebeveyn tutumlarında bir değişkenlik olmadığı, yaş değişkenine bağlı olarak ebeveyn tutumlarında bir değişkenlik olmadığı, aktif spor yapma değişkenine bağlı olarak, aktif olarak spor/egzersiz yapmayan ebeveynlerin, aktif olarak spor/egzersiz yapan ebeveynlere oranla beden eğitimi dersine yönelik tutumlarınn algısal ve önem alt boyutlarında istatistiki olarak bir değişim gözlenmezken, işlevsel, destek ve genel toplam boyutlarında aktif olarak spor yapmayan ebeveynlerin aktif olarak spor yapan ebeveynlere oranla daha yüksek olduğu, spor haberlerini takip etme değişkenine bağlı olarak, destek, önem ve toplam boyutlarında spor haberlerini takip etmeyen ebeveynlerin spor haberlerini takip eden ebeveynlere oranla beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu, algısal alt boyutunda ise spor haberlerini takip eden ebeveynlerin spor haberlerini takip etmeyen ebeveynlere oranla beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Çağlayan, A. (2004). 12-15 yaş grubu spor yapan öğrencilerle spor yapmayan öğrencilerin okul başarıları yönünden karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 2. Çalgın, R. E. (2003). Niğde ilinde görev yapmakta olan beden eğitimi öğretmenlerinin mevcut durumlarının değerlendirilmesi ve mesleki sorunlarının tespiti. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi.
  • 3. Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim-Online, 4(1), 1-6.
  • 4. George. (2011). SPSS for Windows step by step: A simple study guide and reference. (17.0 update 10/e). Pearson Education India.
  • 5. Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. The Statistician, 33, 391-399.
  • 6. İnce, A., & Bilgiç, F. (2021). Öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin milli eğitimin genel amaçları çerçevesinde incelenmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 76-84.
  • 7. Kızılkaya, A. (2009). Lise öğrencilerinin spora katılımında ailesinin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi.
  • 8. Öztürk, M. E., & Yaşar, A. (2018). İmam Hatip ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine katılımına yönelik ana-baba tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 23-33.
  • 9. Suna, Ç. G. (2022). Ebeveynlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi (Hakkari ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.
  • 10. Yaldız. (2013). İlköğretim okullarında beden eğitimi dersine yönelik öğrenci ve ana-baba tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • 11. Yaldız, S., & Özbek, O. (2018). İlköğretim okullarında beden eğitimi dersine yönelik öğrenci ve ana-baba tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 75-82.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Eser Durak

Selahattin Akpınar 0000-0002-1676-4465

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2024
Kabul Tarihi 27 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durak, M. E., & Akpınar, S. (2025). Farklı Liselerdeki Ebeveynlerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi (Bursa İli Örneği). Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 44-48.