Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yetenek Taramasına Katılan Öğrencilerin Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 68 - 73, 25.03.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı, yetenek taramasına katılan öğrencilerin spora katılım güdülerinin incelenmesidir. Bu çalışmanın evrenini Adana ilinin Kozan ilçesinde yapılan sportif yetenek taramasına katılan 184 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem gurubu ise 102 gönüllü öğrenciden oluşmuştur. Katılımcılardan, kişisel bilgi formu ile spora katılım güdüleri ölçeklerini doldurmaları istenmiştir. Elde edilen veriler bilgisayar ortamından SPSS 22.0 adlı program aracılığıyla yapılmıştır. Betimsel analiz çerçevesinde verilerin frekans, yüzde, aritmetik ortalama, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını belirlemek amacıyla çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmış ve normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Çıkarımsal analizler kapsamında değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Spearman’s rho korelasyon analizi uygulandı. Sonuç olarak, katılımcıların spora katılım ile alakalı en güçlü güdüsünün beceri gelişimi olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların yaşları ile spora katılım güdüleri arasında herhangi bir ilişki tespit edilmemiştir. Bu durumun çalışmaya katılan gönüllülerin sporun mücadeleci özelliğinden çok kendi kişisel fiziksel ve fizyolojik sağlık ve gelişimleri için katılım sağladığından kaynaklandığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Açıkgöz, K. (2012). Etkili öğrenme ve öğretme. Biliş Yayıncılık.
  • 2. Akıncı, A. Y. (2019). Beden eğitimi, sosyalleşme ilişkisi, ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin sosyalleşme süreci ve şahsiyetin oluşumuna katkısı. Lap Lambert Academic Publishing.
  • 3. Arık, A. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. Çantay Kitabevi.
  • 4. Çelenk, Ç. (2021). Motivation affects sports and life skills in physical disabled people. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1161.
  • 5. Çimen, E., & Yaman, M. D. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin spora başlama nedenleri ve beklentileri (Güneydoğu Anadolu Bölgesi örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-39.
  • 6. Dalbudak, İ., & Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of healthy lifestyle behaviours of B2-B3 visually impaired people doing sport. European Journal of Physical Education and Sport Science, 5(12), 84-98.
  • 7. Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi. Nobel Kitabevi.
  • 8. Eniseler, N. (2009). Çocuk ve futbol antrenmanı. TFF Yayınları.
  • 9. Filiz, Z. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 192-203.
  • 10. Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • 11. Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for participation in competitive youth swimming. International Journal of Sport Psychology, 16, 126-140.
  • 12. Gözler, A., Turan, B. N., & Turan, M. (2020). Çocuk oyunlarının ilkokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 186-201.
  • 13. Hausenblas, H. A., Brewer, B. W., & Van Raalte, J. L. (2004). Self-presentation and exercise. Journal of Applied Social Psychology, 16(3), 1-12.
  • 14. Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Nobel Yayınevi.
  • 15. Knapp, B. (1963). Skill in sport: The attainment of proficiency. Routledge & K. Paul.
  • 16. Koçyiğit, B., Çimen, E., & Karakuş, S. (2018). 12-14 yaş grubu hentbol ve tenis performans sporcularının fiziksel antropometrik ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 14-25.
  • 17. Küçük, V., & Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 131-141.
  • 18. Magill, R. (1989). Motor learning: Concepts and applications. Wm. C. Brown Publishers.
  • 19. Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-32.
  • 20. Pekel, A., Karaoğlu, B., & Atar, O. (2016). Üniversite yöneticilerinin yaşam tatmini ile çalışma performanslarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 384-393.
  • 21. Pekel, A., Turan, M. B., Pepe, O., & Bahadır, Z. (2015). The relationship with life satisfaction between health promoting behaviours of special education teachers: Kayseri City sample. International Journal of Science-Culture and Sport, Special Issue(3), 125-132.
  • 22. Polat, Y., Çınar, V., Şahin, M., & Pepe, O. (2013). 14 yaş çocukların fiziksel uygunluk düzeyleri ile antropometrik özelliklerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 3, 127-130.
  • 23. Salguero, A., Gonzalez-Boto, R., Tuero, C., & Marquez, S. (2004). Relationship between perceived physical ability and sport participation motives in young competitive swimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44(3), 294-299.
  • 24. Scanlan, T. K., Stein, G. L., & Ravizza, K. (1989). An in-depth study of former elite figure skaters: II. Sources of enjoyment. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 65-83.
  • 25. Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, H., Bayansalduz, M., & Tetik, B. (2010). Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-238.
  • 26. Tamer, K., & Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Koza.
  • 27. Taştan, İ., & Pepe, O. (2021). Raket sporları ile ilgilenen sporcu adaylarının yaşam tatminleri ve spora katılım güdüleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. In İ. K. Türkay & A. Y. Akıncı (Eds.), Bireysel ve takım sporlarına bakış (s. xx-xx). Efe Akademi Yayınevi.
  • 28. Temel, G., Yıldız, T., Turan, M. B., & Karaoğlu, B. (2017). Sporun otistik çocuklarda saldırganlık ve sosyal uyum düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 25-33.
  • 29. Temel, V. (2018). Masa tenisi ve wushu sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.
  • 30. Tiryaki, Ş. (2000). Spor psikolojisi: Kavramlar, kuramlar ve uygulama. Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • 31. Yan, J. H., & McCullagh, P. (2004). Cultural influence in youth’s motivation on physical activity. Journal of Sport Behavior, 27(4), 378-390.
  • 32. Yılmaz, S., & Pepe, O. (2022). Gençlik merkezlerinde spor eğitimi faaliyetlerine katılan öğrencilerin sosyalleşme ile spora katılım güdüleri arasındaki ilişki. In H. B. A. Yancı & M. Turğut (Eds.), Spor bilimlerinde akademik çalışmalar-4 (s. xx-xx). Gece Kitaplığı.

Examination of Sports Participation Motives of Students Participating in Talent Scouting

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 68 - 73, 25.03.2025

Öz

The purpose of this study is to examine the sports participation motivations of students participating in talent scouting. The universe of this study consisted of 184 students who participated in the sports talent scouting conducted in the Kozan district of Adana province. The sample group consisted of 102 volunteer students. Participants were asked to fill out the personal information form and sports participation motives scales. The data obtained were processed via a computer program called SPSS 22.0. Within the framework of descriptive analysis, frequency, percentage, arithmetic mean, kurtosis, and skewness values of the data were calculated. In order to determine whether the data were normally distributed, skewness and kurtosis values were checked and it was was determined that it did not show a normal distribution. Within the scope of inferential analyses, Spearman rho correlation analysis was applied to determine the relationships between variables. As a result, it was determined that the strongest motivation of the participants regarding participation in sports was skill development. No relationship was found between the ages of the participants and their motivations for participation in sports. It is thought that this situation is due to the fact that the volunteers participating in the study for their own personal physical and physiological health and development rather than for the competitive nature of the sport.

Kaynakça

  • 1. Açıkgöz, K. (2012). Etkili öğrenme ve öğretme. Biliş Yayıncılık.
  • 2. Akıncı, A. Y. (2019). Beden eğitimi, sosyalleşme ilişkisi, ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin sosyalleşme süreci ve şahsiyetin oluşumuna katkısı. Lap Lambert Academic Publishing.
  • 3. Arık, A. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. Çantay Kitabevi.
  • 4. Çelenk, Ç. (2021). Motivation affects sports and life skills in physical disabled people. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1161.
  • 5. Çimen, E., & Yaman, M. D. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin spora başlama nedenleri ve beklentileri (Güneydoğu Anadolu Bölgesi örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-39.
  • 6. Dalbudak, İ., & Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of healthy lifestyle behaviours of B2-B3 visually impaired people doing sport. European Journal of Physical Education and Sport Science, 5(12), 84-98.
  • 7. Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi. Nobel Kitabevi.
  • 8. Eniseler, N. (2009). Çocuk ve futbol antrenmanı. TFF Yayınları.
  • 9. Filiz, Z. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 192-203.
  • 10. Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • 11. Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for participation in competitive youth swimming. International Journal of Sport Psychology, 16, 126-140.
  • 12. Gözler, A., Turan, B. N., & Turan, M. (2020). Çocuk oyunlarının ilkokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 186-201.
  • 13. Hausenblas, H. A., Brewer, B. W., & Van Raalte, J. L. (2004). Self-presentation and exercise. Journal of Applied Social Psychology, 16(3), 1-12.
  • 14. Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Nobel Yayınevi.
  • 15. Knapp, B. (1963). Skill in sport: The attainment of proficiency. Routledge & K. Paul.
  • 16. Koçyiğit, B., Çimen, E., & Karakuş, S. (2018). 12-14 yaş grubu hentbol ve tenis performans sporcularının fiziksel antropometrik ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 14-25.
  • 17. Küçük, V., & Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 131-141.
  • 18. Magill, R. (1989). Motor learning: Concepts and applications. Wm. C. Brown Publishers.
  • 19. Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-32.
  • 20. Pekel, A., Karaoğlu, B., & Atar, O. (2016). Üniversite yöneticilerinin yaşam tatmini ile çalışma performanslarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 384-393.
  • 21. Pekel, A., Turan, M. B., Pepe, O., & Bahadır, Z. (2015). The relationship with life satisfaction between health promoting behaviours of special education teachers: Kayseri City sample. International Journal of Science-Culture and Sport, Special Issue(3), 125-132.
  • 22. Polat, Y., Çınar, V., Şahin, M., & Pepe, O. (2013). 14 yaş çocukların fiziksel uygunluk düzeyleri ile antropometrik özelliklerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 3, 127-130.
  • 23. Salguero, A., Gonzalez-Boto, R., Tuero, C., & Marquez, S. (2004). Relationship between perceived physical ability and sport participation motives in young competitive swimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44(3), 294-299.
  • 24. Scanlan, T. K., Stein, G. L., & Ravizza, K. (1989). An in-depth study of former elite figure skaters: II. Sources of enjoyment. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 65-83.
  • 25. Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, H., Bayansalduz, M., & Tetik, B. (2010). Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-238.
  • 26. Tamer, K., & Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Koza.
  • 27. Taştan, İ., & Pepe, O. (2021). Raket sporları ile ilgilenen sporcu adaylarının yaşam tatminleri ve spora katılım güdüleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. In İ. K. Türkay & A. Y. Akıncı (Eds.), Bireysel ve takım sporlarına bakış (s. xx-xx). Efe Akademi Yayınevi.
  • 28. Temel, G., Yıldız, T., Turan, M. B., & Karaoğlu, B. (2017). Sporun otistik çocuklarda saldırganlık ve sosyal uyum düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 25-33.
  • 29. Temel, V. (2018). Masa tenisi ve wushu sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.
  • 30. Tiryaki, Ş. (2000). Spor psikolojisi: Kavramlar, kuramlar ve uygulama. Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • 31. Yan, J. H., & McCullagh, P. (2004). Cultural influence in youth’s motivation on physical activity. Journal of Sport Behavior, 27(4), 378-390.
  • 32. Yılmaz, S., & Pepe, O. (2022). Gençlik merkezlerinde spor eğitimi faaliyetlerine katılan öğrencilerin sosyalleşme ile spora katılım güdüleri arasındaki ilişki. In H. B. A. Yancı & M. Turğut (Eds.), Spor bilimlerinde akademik çalışmalar-4 (s. xx-xx). Gece Kitaplığı.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Ülkay Acar

Kerimhan Kaynak

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2025
Kabul Tarihi 4 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acar, E. Ü., & Kaynak, K. (2025). Yetenek Taramasına Katılan Öğrencilerin Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 68-73.