Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAY ÖĞRETMENLERİN ADAY ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMI DAHİLİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN OKUL DIŞI FAALİYETLERE VE HİZMET İÇİ EĞİTİMLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1-2, 75 - 86, 30.11.2021

Öz

Aday öğretmen yetiştirme süreci, öğretmenlerin meslek hayatlarının ilk yıllarında dahil oldukları ve asil öğretmen olarak atanmalarına kadar geçen bir süreci kapsamaktadır. Süreç içerisinde öğretmenler sınıf içi, okul içi ve okul dışı faaliyetlere katılarak birtakım kazanımlar elde ederler. Bu çalışmanın amacı aday öğretmenlerin aday öğretmen yetiştirme programı sürecinde yürütülen okul dışı faaliyetlere ve hizmet içi faaliyetlere ilişkin görüşlerinin tespit edilmesidir. Bu bağlamda 75 aday öğretmenin katıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular içerik analizi ile yorumladıktan sonra temalar ve bu temaların altında yer alan kategoriler oluşturulmuştur. Sonuçlar bize göstermektedir ki aday öğretmenler çoğunlukla okul dışı faaliyetleri olumlu (f=43) bulurken bu tema altında en yüksek frekansa sahip kategori “Şehir kimliğini tanıma” (f=30) olmuştur. Hizmet içi eğitim faaliyetlerine ilişkin aday öğretmen görüşleri ise yine olumlu (f=31) olurken bu temanın öne çıkan kategorisi ise “Temel pedagojik bilgi katkısı” (f=16) olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, D. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. b.). Ankara: Pegem Akademi. doi:10.14527/97899449
  • Cengiz, E. (2018). Türkiye’de İlk Kez Uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 932-968. doi:10.23891/efdyyu.2018.92
  • Çelik, M. C., & İçbay, M. A. (2017). Aday Öğretmenlerin Mesleğe Uyum Süreci: Bir Durum Çalışması. Education for Life, 31(1), 89-102.
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. b.). USA: Longman.
  • Gül, İ., Türkmen, F., & Aksel, N. (2017, June). Evaluation of the Candidate Teacher Training Course According to Candidate Teacher Opinions. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 10(1), 365-388.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27(2), 279-300.
  • İlyas, İ. E., Coşkun, İ., & Toklucu, D. (2017). Türkiye'de aday öğretmen yetiştirme modeli: İzleme ve değerlendirme. İstanbul: SETA Yayınları.
  • Kearney, S. (2014). Understanding beginning teacher induction: A contextualized examination of best practice. Cogent Education, (s. 967477).
  • Kılıç, D., Babayiğit, Ö., & Erkuş, B. (2016). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 68, 81-91.
  • Kozikoğlu, İ., & Soyalp, H. (2018). Aday öğretmenlerin, danışman öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin aday öğretmen yetiştirme programına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 934-952. doi:10.16986/HUJE.2018037027.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational Research: Fundamentals for the consumer (3. b.). New York: Longman.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1973, Haziran 14). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ocak 11, 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2016). Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Yönerge. Ocak 12, 2020 tarihinde. https://erzincan.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/03113624_02052358_ynerge.pdf?CHK=01a7aa76272ba803df71f69a8ea86be2 adresinden alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Sözleşmeli Aday Öğretmenlerin Yetiştirme Programı. Ocak 12, 2020 tarihinde. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_08/03192303_ADAY_YYRETMEN_YETYYTYRME_PROGRAMI_VALYLYK_YAZISI.pdf adresinden alındı.
  • Önder, E. (2018). Aday Öğretmen Görüşlerine Göre Aday Öğretmen Yetiştirme Programı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(1), 143-189.
  • Özonay, İ. Z. (2004). Öğretmenlerin adaylık eğitimi programını değerlendirmesi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. Malatya: XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Thompson, S., & Power, L. (2015). Pre-service teacher training. England: HEART (Health, Education Advice & Resource Team).
  • Ulubey, Ö. (2018). Aday Öğretmen Yetiştirme Programının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 480-502. doi:10.16986/HUJE.2017031014.
  • Yan, H. (2009). Teacher Training In China And A Practical Model: E-Training Community. Campus-Wide Information Systems, 26(2), 114-121.
  • Yılmaz, M. (2017). Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(16), 135-155.

OPINIONS OF PROSPECTIVE TEACHERS ON OUT-OF-SCHOOL ACTIVITIES AND IN-SERVICE TRAININGS WITHIN THE PROSPECTIVE CANDIDATE TEACHER TRAINING COURSE

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1-2, 75 - 86, 30.11.2021

Öz

The process of teacher trainees involves the process of the teachers' involvement in the first years of their professional life and their appointment as a noble teacher. In the process, teachers make some gains by participating in classroom, in-school and out-of-school activities. The aim of this study is to determine the opinions of prospective teachers about out-of-school activities and in-service activities carried out during the candidate teacher training program. In this context, a semi-structured interview form developed by the researchers was used as data collection tool in the study which was attended by 75 candidate teachers. After interpreting the findings with content analysis, themes and categories under these themes were formed. The results show that candidate teachers mostly found out-of-school activities positive (f = 43), while the highest frequency category under this theme was “Recognizing city identity” (f = 30). The opinions of prospective teachers regarding in-service training activities were also positive (f = 31), while the prominent category of this theme was determined as “Basic pedagogical knowledge contribution” (f = 16).

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, D. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. b.). Ankara: Pegem Akademi. doi:10.14527/97899449
  • Cengiz, E. (2018). Türkiye’de İlk Kez Uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 932-968. doi:10.23891/efdyyu.2018.92
  • Çelik, M. C., & İçbay, M. A. (2017). Aday Öğretmenlerin Mesleğe Uyum Süreci: Bir Durum Çalışması. Education for Life, 31(1), 89-102.
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. b.). USA: Longman.
  • Gül, İ., Türkmen, F., & Aksel, N. (2017, June). Evaluation of the Candidate Teacher Training Course According to Candidate Teacher Opinions. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 10(1), 365-388.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27(2), 279-300.
  • İlyas, İ. E., Coşkun, İ., & Toklucu, D. (2017). Türkiye'de aday öğretmen yetiştirme modeli: İzleme ve değerlendirme. İstanbul: SETA Yayınları.
  • Kearney, S. (2014). Understanding beginning teacher induction: A contextualized examination of best practice. Cogent Education, (s. 967477).
  • Kılıç, D., Babayiğit, Ö., & Erkuş, B. (2016). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 68, 81-91.
  • Kozikoğlu, İ., & Soyalp, H. (2018). Aday öğretmenlerin, danışman öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin aday öğretmen yetiştirme programına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 934-952. doi:10.16986/HUJE.2018037027.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational Research: Fundamentals for the consumer (3. b.). New York: Longman.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1973, Haziran 14). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ocak 11, 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2016). Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Yönerge. Ocak 12, 2020 tarihinde. https://erzincan.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/03113624_02052358_ynerge.pdf?CHK=01a7aa76272ba803df71f69a8ea86be2 adresinden alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Sözleşmeli Aday Öğretmenlerin Yetiştirme Programı. Ocak 12, 2020 tarihinde. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_08/03192303_ADAY_YYRETMEN_YETYYTYRME_PROGRAMI_VALYLYK_YAZISI.pdf adresinden alındı.
  • Önder, E. (2018). Aday Öğretmen Görüşlerine Göre Aday Öğretmen Yetiştirme Programı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(1), 143-189.
  • Özonay, İ. Z. (2004). Öğretmenlerin adaylık eğitimi programını değerlendirmesi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. Malatya: XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Thompson, S., & Power, L. (2015). Pre-service teacher training. England: HEART (Health, Education Advice & Resource Team).
  • Ulubey, Ö. (2018). Aday Öğretmen Yetiştirme Programının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 480-502. doi:10.16986/HUJE.2017031014.
  • Yan, H. (2009). Teacher Training In China And A Practical Model: E-Training Community. Campus-Wide Information Systems, 26(2), 114-121.
  • Yılmaz, M. (2017). Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(16), 135-155.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Tavukçu 0000-0001-5179-5083

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

APA Tavukçu, E. (2021). ADAY ÖĞRETMENLERİN ADAY ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMI DAHİLİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN OKUL DIŞI FAALİYETLERE VE HİZMET İÇİ EĞİTİMLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi, 4(1-2), 75-86.


ÖRNEK MAKALE ŞABLONU DÜMAD DÜNYA MULTİDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR DERGİSİ

Yukarıdaki örnek makaleyi bilgisayarınıza indirip, şablonunu kendi makalenize uyarlayabilirsiniz.

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.