Bu çalışmada içerisinde akışa dik yönde 9 adet kare şeklinde boşluklar olan kanaldaki akış etkileri
 incelenmiştir. Kare şeklindeki boşluklar kanalın tam merkezine yerleştirilmiştir. Çalışma üç boyutlu olarak
 incelenmiştir. Kare boşluklar için blokaj oranları (en/boy) 1 olarak seçilmiştir. Kullanılan her bir kare
 boşluğun kenar uzunluğu 4s, boşlukla cidar arası mesafe s, boşluklu kısmın et kalınlığı w = s/2, kanal
 genişliği ve yüksekliği D = 16s, kanal boyu 200s, kanal girişinden kare boşluklu kısma kadar olan mesafe
 100s, kare boşluklu kısımdan kanal çıkışına kadar olan mesafe 100s olarak alınmıştır. Reynolds sayısının
 1000 değeri için laminer çalışılmıştır. Akışkan olarak 30o
 C’de hava kullanılmıştır. Boşlukların olduğu
 yüzeyler 50o
 C sabit cidar sıcaklığındadır. Modelleme ve çözüm işlemi için Ansys Cfx yazılımı kullanılmıştır.
 Çalışmada 22747 düğüm, 115742 eleman kullanılmıştır. Süreklilik, x, y, z momentum ve enerji denklemleri
 için yakınsama değeri 1x10-6 olarak alınmıştır.
 Çalışma sonucunda engel boyunca hız, basınç ve sıcaklık değerleri incelenmiştir. Özellikle kare boşluklu
 kısımlarda ve sonrasında bu etkilerin daha belirgin olduğu izlenmiştir. Boşluklu kısımda yaşanan ani
 daralma ve hemen sonrasında ani genişleme akışın yapısını oldukça değiştirmiştir. Ardından oluşan
 girdaplar ve kararsız akıştan dolayı akışın üniform hale daha geç ulaştığı görülmüştür. Boşluklu kısımlardan
 sonra 100-300 mm sonrasında boşluklu kısmın hız, basınç ve sıcaklık değerleri üzerindeki etkisinin oldukça
 azaldığı görülmüştür. Hız değerleri incelendiğinde laminer hız profilinin boşluklu kısımdan yaklaşık 300 mm
 sonrasında üniform hale geldiği görülmüştür. Basınç değerlerinde yaklaşık 400 mm ve sıcaklık değerlerinde
 70 mm ve sonrasında boşluk etkilerinin tamamen azaldığı görülmüştür.
Kanal içi akış hesaplamalı akışkanlar dinamiği akış düzenleyici
Flow in channel is encountered frequently within the
 engineering system. Cooling of electronic devices,
 heat exchangers, many places where the fluid acts
 as cooling and heating ducts are exemplary flow
 within the channel. When fluid encounters an
 obstacle or wall, it is forced to stop due to the shear
 stress in the opposite direction in the fluid flow
 inside the chanell. It have importance that the type
 of flow is laminar or turbulent due to friction effects
 in these areas. Turbulent flow is an undesirable case
 because it creates unstable vortex motions.
 Sometimes, though flow is laminar turbulence can
 be seen after striking an obstacle. Although increase
 in friction is undesirable, friction on the walls will
 increase the heat transfer by generating some heat.
 The important matter is consideraton that when
 increasing the heat transfer controlled by placing
 obstacle in the vertical direction of flow, frictional
 resistance will also increase. Flow sometimes
 become irregular suddenly with the sudden increase
 in velocity due to the cross-sectional narrowing
 when passing through narrowing place like nozzle
 and ventury. To prevent this case, grill type
 obstacles are placed perpendicular direction to flow
 in various sections. Placed these obstacles allow the
 recovery again or earlier of flow becamed unstable.
 Sometimes using the opposite way to this event, flow
 is allowed to enter the earlier turbulence from
 laminar. All of these systems may be preferable to
 control the flow.
 In this study, flow effects within the channel with 9
 squares gaps perpendicular direction to the flow
 was investigated. Square shaped spaces are
 positioned at the center of the channel. Study was
 performed in three dimensions.. Blockage rates
 (width / height) for square gaps are selected as 1. It
 was taken side length of each square gaps used as
 4s, the distance between space and wall as s, wall
 thickness of the hollow portion as w = s/2, the
 channel width and height as D=16s, channel length
 as 200s, the distance from the channel inlet to
 square hollow section as 100s, fromsquare hollow
 section to channel output as 200s. Laminar has been
 studied for 1000 value of the Reynolds number.
 Surfaces where the gaps placed are in constant wall
 temperature of 50 ° C. Ansys Cfx software was used
 for modeling and solution process. 22747 node and
 115742 elements were use in study. Convergence
 values are taken as 1.10-6 for continuity, x, y, z
 momentum and energy equation
 As a result of study, velocity, pressure and
 temperature values along obstacles were examined.
 These effects were observed as distinct especially at
 square hollow sections and following of them.
 Sudden narrowing at hollow portion and sudden
 expantion immediately afterwards have changed
 follow structure fairly quite) Slow flow recovery
 was observed due to the swirls and unstable flow. It
 has been observed that the effect of hollow portion
 on velocity, pressure and temperature values
 considerably reduced after 100-300 mm of hollow
 portions, When velocity values analyzed; 800 mm
 after the channel entry wall effects has led to the
 formation of fully developed velocity profile. L =
 1000 mm is the centre of square gap. Here, the
 velocity profile has changed completely. Fluid has
 undergone sudden contraction in this region. Section
 has decreased and velocity has increased.
 Undergoing a sudden expansion of the fluid after the
 2.5 mm distance from this area has delayed the
 recovery of flow after space. Maximum velocity has
 up to about 0.24 m/s from 0.19 m/s in this region.
 Flow has failure in recovery due to sudden
 expansion and formed swirl effects from gap output
 to 300 mm after. L = 1300 mm was obtained as
 critical length that the velocity profile starts
 recovering.
 It has seen that space effects reduced completely at
 400 mm for pressure values and at 70 mm and after
 for temparature values.
| Diğer ID | JA84JV48YB | 
|---|---|
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 | 
| Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 3 |