Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu Ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması
Yıl 2020,
Cilt: 11 Sayı: 1, 319 - 328, 27.03.2020
Mehmet Fatih Altan
,
Mehmet Çağrı Kızıltaş
Öz
Yüksek hızlı demiryollarının bir tanımı yapılacak olursa bu sistemlerin altyapılarının 200 km/saat’in üzerinde hızlara imkân verdiği belirtilebilir. Ancak bugünlerde yüksek hızlı demiryollarının 300 km/saat’lerin üzerindeki hızları yakaladığı da bir vakadır. Bu değer test sürüşlerinde 500 km/saat’lik hızları dahi bulmaktadır. Günümüzde küresel ölçekte hızlı kara ulaştırma sistemleri ikiye ayrılmaktadır. Bunlardan birisi çelik tekerlek ve çelik ray olarak açıklanabilecek olan demiryollarıdır. Uluslararası demiryolları birliğine (UIC) göre yüksek hız, bir dizi işletim koşulu ve altyapı dâhilinde değerlendirilebilecek bir husustur. UIC bu kapsamda yüksek hızın alt limitini 250 km/saat olarak tayin etmiş olup bu değer yüksek hız standartlı altyapı ve işletim koşulları dâhilindedir. Bu çalışma kapsamında öncelikle yüksek hızlı demiryollarının altyapı, hız, araç vs. kıstaslara göre tanımı ortaya konmuştur. Ardından avantajları ve potansiyel etkileri incelenmiştir. Sosyal etkilerin kapsamı ele alınmıştır. Bu bağlamda da talep ve kapasite unsurları değerlendirilmiştir. AB ve ABD merkezli değerlendirmelerin ardından sonuçlar paylaşılmıştır. Giriş bölümünde yüksek hızlı demiryolları tanıtılmış, ardından çeşitli unsurlara göre yüksek hızlı demiryolları sınıflandırması ile ilgili konular ortaya konmuş, takibinde bu ulaştırma türünü etkili ve ayırt edici kılan unsurlar açıklanmıştır. Son olarak da bu bağlamda sonuçlar paylaşılmıştır.
Kaynakça
- Taipador, F. J., Burckhart, K., Martí-Henneberg, J., 2009, “Characterizing European High Speed Train Stations Using İntermodal Time and Entropy Metrics”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, Cilt 43, Sayı 2, ss. 197-208.
- AB Ulaştırma Politikaları-1, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8 (Erişim Tarihi: 12.08.2012)
- Ho, S. P., Liu, L. Y., 2002, “An Option Pricing-Based Model for Evaluating the Financial Viability of Privatized Infrastructure Projects”, Construction Management & Economics, Cilt 20, Sayı 2, ss. 143-156.
- Chen, C.,&Hall, P. (2011). The impacts of high-speed trains on British economic geography: A study of the UK’s Inter City 125/225 and its effects. Journal of Transport Geography, 19(4), 689–704. doi:10.1016/j.jtrangeo.2010.08.010
- Takatsu, T., 2007, “The History and Future of High-Speed Railways in Japan”. Japan Railway & Transport Review, Sayı 48, ss. 6-21.
- Golobiĉ, M.,&Marot, N. (2011). Territorial impact assessment: Integrating territorial aspects in sectoral policies. Evaluation and program planning, 34(3), 163–173. doi:10.1016/j. evalprogplan.2011.02.009
- AB Ulaştırma politikaları-4, URL: http://www.ulastirmadunyasi.com/?p=8 (Erişim Tarihi: 14.02.2011)
- Mancini, G., Malfatti, A., Violi, A. G., Matschke, G. “Effects of Experimental Bogie Fairings on The Aerodynamic Drag of the ETR 500 High Speed Train”. Proceedings of the World Congress of Railway Research WCRR, 2001.
- Arduin, J. P., Ni, J., 2005, “French TGV Network Development”, Japan Railway & Transport Review, Cilt 40, Sayı 3, ss. 22-28.
- Crafts, N., 2009, “Transport Infrastructure Investment: Implications for Growth and Productivity”, Oxford Review of Economic Policy, Cilt 25, Sayı 3, ss. 327-343.
- Givoni, M., 2006, “Development and Impact of the Modern High‐Speed Train: A Review”, Transport reviews, Cilt 26, Sayı 5, ss. 593-611.
- Brezzi, M.,&Veneri, P. (2015). Assessing polycentric urban systems in the OECD: Country, regional and metropolitan perspectives. European Planning Studies, 23(6), 1128–1145. doi:10. 1080/09654313.2014.905005.