Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema - Çizgi Roman İlişkisinde Marvel ve DC Sinema Evrenleri Filmlerine Eleştirel Bakış

Yıl 2024, , 30 - 49, 30.06.2024
https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1365038

Öz

Popüler kültür ürünlerinin önemli bileşenlerinden birini oluşturan çizgi romanlar, uyarlandıkları sinema filmlerinde oluşturdukları zengin içerikteki fantastik dünya anlatımları ve kahramanları ile günümüz sinema seyircileri tarafından yoğun ilgiyle karşılanmaktadır. Sinema ve çizgi roman sanatının benzer estetik ve teknik anlatım biçimlerini kullanması, her iki sanat dalını birbirine yaklaştırarak ortak projelerin geliştirilmesini olanaklı kılmıştır. Bu ilişkinin başarılı sonuçlar ortaya koymasında iki popüler çizgi roman şirketi, “Marvel Comics” ve “DC Comics” başı çekmektedir. Tabi ki bu şirketlerin eserlerinin beyazperdeye uyarlanmasında ünlü Hollywood film şirketleriyle kurulan ortaklılıklar belirleyici rol oynamaktadır. Marvel Comics’in “The Walt Disney Company”, DC Comics’in “Warner Bros Discovery” bünyesinde film stüdyolarını kurması kendi kurgusal sinema evrenlerinin günümüze taşınması sonucunu doğurmuştur.

Geçmişten günümüze çizgi roman sektöründe birbirlerine rakip olan Marvel Comics ve DC Comics şirketleri, kurgusal sinema evrenlerini yaratırken seyircilerin karşısına birbirinden farklı süper kahraman hikâyeleri ile çıkmayı amaçlamışlardır. Bu çalışmamızda Marvel ve DC Comics’in kurgusal sinema evrenlerini yaratırken, süper kahraman imgesinin film anlatısı içinde kurgulanış biçiminin nasıl olduğu araştırma sorusuna cevap bulmaya çalışılmıştır. Çalışmada örneklem olarak Marvel Comics’in sinema evreninden çıkan “Captain America: The First Avenger” filmi ile DC Comics’in sinema evreninden çıkan “Batman v Superman: Dawn of Justice” filmi seçilmiştir. İki farklı sinema evrenine ait bu filmlerde betimlenen süper kahraman imgesindeki benzerlikler ve farklılıklar, çalışmada göstergebilimsel yöntemle analiz edilerek anlamlı sonuçların ortaya konulması sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye'de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (Çev. Mehmet Rifat & Sema Rifat), 10. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cohn, Neil. (2013). The Visual Language of Comics, Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. UK: Bloomsbury Publishing PLC.
  • Cross, N. (2016), “Bilmenin Tasarımdan Geçen Yolları: Tasarım Disiplini İle Tasarım Bilimi Karşı Karşıya”, Cogito (Yapı Kredi Yayınları), Sayı: 83, Sayfa: 129-138, İstanbul. “DCEU Films”, https://www.imdb.com/list/ls097525781/, Erişim Tarihi: 21.09.2023.
  • Doğru, H. Ç. (2020). Canlandırma Sinemada Çizgi Roman Estetiği: “Spider-Man: Into The Spider-Verse” Örneği, Journal of Arts, 3 (3), 189-204. DOI: 10.31566/arts.3.014.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev. Süleyman İrvan), Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli, Umuttepe Yayınları.
  • Günay, V. D. (2002). Göstergebilim Yazıları. İstanbul: Multilingual Yayınevi
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • “Marvel Studios Movies”, https://www.imdb.com/list/ls026690821/ Erişim Tarihi: 21.09.2023.
  • Oswald, R. L. (2011). Marketing Semiotics: Sings, Strategies and Brand Value. Oxford University Press.
  • Öztekin, M. Korkut. (2018). Çizgi Roman, Grafik Romana Karşı; Görsel Anlatı Sanatında Türkçe Kavram Sorunsalı Üzerine Düşünceler. Lacivert Öykü ve Şiir Dergisi, Sayı: 80, s.42-48.
  • Parsa, S. & Parsa, A. F. (2014). Göstergebilim Çözümlemeleri. (C. II). İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Petersen, Robert S. (2011). Comics, Manga and Graphic Novels, A History of Graphic Narratives. USA: Praeger.
  • Potsch, E. & Williams, Robert, F. (2012). “Image Schemas and Conceptual Metaphor in Action Comics”, Linguistics and the Study of Comics, Edt. Frank Bramlett, New York: Palgrave Macmillan, p.13-36.
  • Platin, A. (1985). Tek Resimden Dizi Resme Geçiş. Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, Sayı:61, s.64-65.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi Roman ve Çocuk. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.

A Critical Look at Marvel and DC Cinematic Universe Movies in the Relationship Between Cinema and Comics

Yıl 2024, , 30 - 49, 30.06.2024
https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1365038

Öz

Comic books, which constitute one of the important components of popular culture products, are met with great interest by today's cinema audiences with the rich fantasy world narratives and heroes they create in the movies they are adapted from. The fact that cinema and comic art use similar aesthetic and technical forms of expression has brought both branches of art closer together, making it possible to develop joint projects. Two popular comic book companies, "Marvel Comics" and "DC Comics", lead the way in the successful results of this relationship. Of course, partnerships with famous Hollywood film companies play a decisive role in adapting the works of these companies to the big screen. The establishment of film studios by Marvel Comics under "The Walt Disney Company" and by DC Comics under "Warner Bros Discovery" has resulted in their own fictional cinema universes being brought to the present day.

Marvel Comics and DC Comics companies, which have been rivals in the comic book industry from past to present, have aimed to present their audiences with different superhero stories while creating their fictional cinema universes. In this study, we tried to find an answer to the research question of how the superhero image is constructed within the film narrative while creating the fictional cinema universes of Marvel and DC Comics. In the study, the movie "Captain America: The First Avenger" from the Marvel Comics cinema universe and the movie "Batman v Superman: Dawn of Justice" from the DC Comics cinema universe were selected as examples. The similarities and differences in the superhero image depicted in these films belonging to two different cinema universes were analyzed with the semiotic method in the study to reveal meaningful results.

Kaynakça

  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye'de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (Çev. Mehmet Rifat & Sema Rifat), 10. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cohn, Neil. (2013). The Visual Language of Comics, Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. UK: Bloomsbury Publishing PLC.
  • Cross, N. (2016), “Bilmenin Tasarımdan Geçen Yolları: Tasarım Disiplini İle Tasarım Bilimi Karşı Karşıya”, Cogito (Yapı Kredi Yayınları), Sayı: 83, Sayfa: 129-138, İstanbul. “DCEU Films”, https://www.imdb.com/list/ls097525781/, Erişim Tarihi: 21.09.2023.
  • Doğru, H. Ç. (2020). Canlandırma Sinemada Çizgi Roman Estetiği: “Spider-Man: Into The Spider-Verse” Örneği, Journal of Arts, 3 (3), 189-204. DOI: 10.31566/arts.3.014.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev. Süleyman İrvan), Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli, Umuttepe Yayınları.
  • Günay, V. D. (2002). Göstergebilim Yazıları. İstanbul: Multilingual Yayınevi
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • “Marvel Studios Movies”, https://www.imdb.com/list/ls026690821/ Erişim Tarihi: 21.09.2023.
  • Oswald, R. L. (2011). Marketing Semiotics: Sings, Strategies and Brand Value. Oxford University Press.
  • Öztekin, M. Korkut. (2018). Çizgi Roman, Grafik Romana Karşı; Görsel Anlatı Sanatında Türkçe Kavram Sorunsalı Üzerine Düşünceler. Lacivert Öykü ve Şiir Dergisi, Sayı: 80, s.42-48.
  • Parsa, S. & Parsa, A. F. (2014). Göstergebilim Çözümlemeleri. (C. II). İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Petersen, Robert S. (2011). Comics, Manga and Graphic Novels, A History of Graphic Narratives. USA: Praeger.
  • Potsch, E. & Williams, Robert, F. (2012). “Image Schemas and Conceptual Metaphor in Action Comics”, Linguistics and the Study of Comics, Edt. Frank Bramlett, New York: Palgrave Macmillan, p.13-36.
  • Platin, A. (1985). Tek Resimden Dizi Resme Geçiş. Hürriyet Gösteri, Sanat-Edebiyat Dergisi, Sayı:61, s.64-65.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi Roman ve Çocuk. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ersin Kozan 0000-0002-0911-2602

Erken Görünüm Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kozan, E. (2024). Sinema - Çizgi Roman İlişkisinde Marvel ve DC Sinema Evrenleri Filmlerine Eleştirel Bakış. Düşünce Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 30-49. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1365038