Çevresel sertifikasyon mobilya işletmelerinin ulusal ve uluslararası
pazarlardaki rekabet yeteneğini geliştirmesinin yanı sıra doğal kaynakların
korunmasına sağladığı katkılar dolayısıyla giderek daha fazla önem
kazanmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, Türkiye mobilya endüstrisi işletme
yöneticilerinin orman ürünleri sertifikasyonuna ilişkin farkındalıkları
irdelenmiştir. Bu kapsamda, Türkiye genelinde 5 farklı coğrafi bölgede yer alan
toplam 103 mobilya işletmesinin yöneticilerine yüz yüze görüşme yöntemine
dayalı anket uygulanmıştır. Ankette, sertifikasyonun orman ürünleri piyasası,
sektör çalışanları ve orman kaynaklarına etkileri ile sertifikasyona ilişkin
genel değerlendirmeleri içeren 4 farklı grupta toplam 25 önerme kullanılmıştır.
Araştırmada, işletmenin hedef kitlesi, faaliyet gösterilen coğrafi bölge,
yöneticilerin sertifikasyon sistemlerini tanıması ve uluslararası pazarlarda
faaliyette bulunma değişkenlerine göre işletme yöneticilerinin orman ürünleri
sertifikasyonu algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunduğu (p<0,05)
tespit edilmiştir. Diğer yandan, yöneticinin görevi, kullanılan üretim tekniği,
çalışan sayısı, işletmenin faaliyet süresi ve kullanılan hammadde ve yarı mamul
madde değişkenlerine göre işletme yöneticilerinin orman ürünleri
sertifikasyonuna ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılıklar (p>0,05)
oluşmadığı görülmüştür. Çalışmada, mobilya sektöründeki nihai tüketicilerin
çevresel kaygılarının henüz işletmeleri bu konuda teşvik edici bir unsur haline
dönüşmediği ve Türkiye’deki mobilya endüstrisi işletmelerinde orman ürünleri
sertifikasyon farkındalığının yetersiz olduğu ve geliştirilmeye ihtiyaç duyduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |