Öz
Peyzaj mimarlığı, sürdürülebilir yaşam ve gelişim hedefiyle, bilim ve sanat temelinde, peyzajın
tasarlanması, planlanması ve yönetimi için çalışmalar yapmaktadır. Türkiye’de peyzaj mimarlığına ilişkin ilk
eğitim 1933 yılında Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü, Süs Nebatları Şubesi’nde başlamış, 1968 yılında peyzaj
mimarlığı bölümü adı altında eğitim devam etmiş, 1989 yılında peyzaj mimarı unvanı ile ilk mezunlarını
vermiştir. Günümüzde peyzaj mimarlığı eğitimi 22 üniversitede lisans, 16 üniversitede yüksek lisans, 10
üniversitede doktora düzeyinde verilmektedir.
Bu çalışmada kamuda peyzaj mimarlarının tanınırlığı araştırılmıştır. Çalışma 08.06.2011 tarihinde
kapatılan Çevre ve Orman Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı’nda yürütülmüştür.
Çalışma kapsamında peyzaj mimarları ile aynı kurumda çalışan, farklı meslek disiplinlerine sahip, rastgele
örneklem yöntemi ile seçilen 344 kişi ile anket çalışması yapılmıştır. Anket sonuçları SPSS 16.0 programı
tanımlayıcı istatistik ve Ki-Kare testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları katılımcıların %9,6’sının peyzaj
mimarları ile disiplinlerarası çalışmalarda bulunduğunu, disiplinlerarası çalışmaların kurum ve meslek
grupları ile değiştiğini göstermiştir. Katılımcıların %85,8’i, peyzaj mimarlığı mesleğinin yetkilerini yeterince
bildiklerini belirtmişlerdir, bu bilgi kurum ve mesleğe göre değişirken, eğitim düzeyi ve çalışma süresi
tarafından etkilenmemektedir. Katılımcılar peyzaj mimarlarının, Yılmaz (2006) tarafından tanımlanan peyzaj
mimarlarının yetkilerine ilişkin çalışmalara katılımını, “kesinlikle katılmalı” ve “katılmalı” şeklinde
derecelendirmişlerdir. Araştırma bulguları çerçevesinde mesleğin tanınırlığının geliştirilmesi, uzmanlıklarına
ilişkin yetki alanlarının genişletilmesi ve mevcut sorunların çözümlenmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir.