Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İç Mekân Kalitesi Hakkında Mesleki ve Teknik Lise Öğrencilerinin Görüşleri: Isparta Örneği

Yıl 2022, Cilt: 18 Sayı: 2, 266 - 276, 31.12.2022

Öz

Nüfusun artmasıyla birlikte insanların kapalı mekânlarda kalabalık topluluklar halinde yaşıyor olmaları, iç mekân kalitesinin önemini zaman içinde daha da artırmıştır. İç mekân kalitesinin artırılması konusunda özellikle ele alınması gereken kriter ise konfor koşullarıdır. Bu çalışmanın amacı iç mekân konfor koşulları içerisinde yer alan iç ortam hava kalitesi, ısıl konfor, işitsel konfor ve görsel konfor kriterleri çerçevesinde Isparta’nın merkez ilçesinde yer alan sekiz mesleki ve teknik lisedeki öğrencilerin iç mekân kalitesine ilişkin görüşlerini anket yöntemiyle tespit etmektir. Yapılan çalışma neticesinde öğrencilerin %79.4’ünün iç mekân kalite standartları hakkında bilgisinin olmadığı, bilgisi olan öğrencilerin ise çoğunlukla bu bilgiyi hocalarından edindikleri tespit edilmiştir. Diğer taraftan, öğrencilerin %59.4’ü atölyelerdeki veya sınıflardaki iç mekân kalitesinin iyileştirilmesi gerektiğini düşünmektedir. Sonuç olarak, iç mekân kalitesi hakkında öğrencilerin farkındalıkları broşürler, afişler, animasyonlar ve videolarla artırılabilir. Atölye ve sınıfların iç mekân kalite standartlarının belirlenerek ortaya konması bu mekânların tasarımında iç mekân kalitelerinin artırılmasında önemli bir rol oynayacak ve ülkemizdeki eğitim kalitesini de artırarak öğrencilerin sağlığını koruyacaktır.

Kaynakça

  • Alkan, İ. (2010). Ofis mekânlarında ışık ve renk ilişkisinin görsel konfora etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anonymous, (2008). Herman Miller, The attributes of thermal comfort, (Solution Essay) Ergonomic criteria for the design of “breathable” work chairs. http://www.hermanmiller.com/MarketFacingTech/hmc/solution_essays/assets/se_Attributes_of_Thermal_ Comfort.pdf. Erişim Tarihi: 15.11.2021.
  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3): 1313-1330.
  • Bulgurcu, H., İlten, N. ve Coşgun, A. (2006). Okullarda iç hava kalitesi problemleri ve çözümler. Tesisat Mühendisliği Dergisi, 96: 59-72.
  • Çağatay, K., Yıldırım, K. (2014). Öğrenci yurdu odalarının mekân kalitesinin kullanıcıların fonksiyonel ve algısal performansı üzerine etkisi; Tahsin Banguoğlu öğrenci yurdu örneği. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 10(18): 53-73.
  • Çelikkanat, E. (2019). Eğitim kurumlarında iç ortam hava kalitesi ve sağlık riski. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Djalilova, L., Şahin, B. E. (2020). Sürdürülebilir okul tasarımında gün ışığı kullanımına yönelik uygulamalar üzerine bir inceleme. Artium, 8(1), 44-60.
  • Ertem, M. E. (2020). İç mekân tasarımında sürdürülebilirlik: sürdürülebilir yapı analizi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, E., Şenkal Sezer, F. (2019). Kafelerde kullanıcı memnuniyetinin konfor koşulları açısından değerlendirilmesi: Görükle/Bursa örneği. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 4(1), 183-196.
  • Karadayı, T.T., Yüksek, İ. ve Tunçbiz., İ. (2016). İlkokul binalarının ekolojik açıdan iyileştirilmesi: İstanbul Tuzla Tapduk Emre İlkokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1): 22-33.
  • Kurtoğlu, D., Kıstır, M. R. (2018). Akademik ofislerin verimlilik üzerine değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 109-118.
  • Özşahin, E., Eroğlu, İ. (2018). Tekirdağ ilinde eğitim ve biyoklimatik konfor arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 161-170.
  • Schramek, E. R. (2003), Isıtma+Klima Tekniği 97/98 El Kitabı, Türk Tesisat Mühendisleri Derneği, İstanbul.
  • Sirel, Ş. (1993). YFUE, Yapı Fiziği Konuları I. Yapı Fiziği Uzmanlık Uygulamaları San. ve Tic. A.Ş., İstanbul.
  • Şenkal Sezer, F. (2015). Sağlık ocaklarında konfor koşullarının değerlendirilmesi: Bursa/Nilüfer örneği. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 28(1):197-20,
  • Tavşan, F., Yanılmaz, Z. (2019). Eğitim yapılarında sürdürülebilir yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, (24): 359-383.
  • Yanılmaz, Z., Tavşan, F. (2021). Sürdürülebilir eğitim yapılarında konfor koşullarına ilişkin kullanıcı görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(2): 240-254.
  • Yüksek, İ., Mıhlayanlar, E. ve Tıkansak, T.E. (2015). Konut kullanıcılarının iç ortam konfor koşullarından memnuniyetlerinin tespitine yönelik bir çalışma. 12. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, 2141-2149, İzmir.
  • Zhang, H., Huizenga, C., Arens, E. & Yu, T. (2005). Modeling thermal comfort in stratified environments. Indoor Air 2005: The 10th International Conference on Indoor Air Quality and Climate, 133-137, Beijing, China.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Orman Endüstri Mühendisliği
Bölüm Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi 18(2)
Yazarlar

Hatice Çanakkale Bu kişi benim

Cengiz Yücedağ Bu kişi benim

Bora Bingöl 0000-0001-9644-0921

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çanakkale, H., Yücedağ, C., & Bingöl, B. (2022). İç Mekân Kalitesi Hakkında Mesleki ve Teknik Lise Öğrencilerinin Görüşleri: Isparta Örneği. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 18(2), 266-276.

........