Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation Landscape Elements of Kindergarten Gardens in Çanakkale City Center

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 2, 408 - 429, 28.12.2024
https://doi.org/10.58816/duzceod.1519091

Öz

The preschool period is the period in which the individual has the richest experiences of life and the environment in which the individual lives affects the later life. Kindergartens that provide preschool education services enable children in cities to be in an environment similar to nature with the plant and structural materials in their gardens. In this study, structural and plant materials, which are landscape elements of private and public kindergarten gardens in Çanakkale city center, were examined. Plant and structural material data of kindergartens were collected and analyzed. It was observed that there were 43 plant species and 292 plants in plant materials, but their maintenance and number were insufficient; in structural materials, mostly wooden materials were preferred, and concrete or impermeable hard floor materials were generally used as m².

Kaynakça

  • Aslanian, T. K., Bjerknes, A. L., & Andresen, A. K. (2024). Children’s holistic learning during self-initiated outdoor play in a Norwegian kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 32(3), 371-382.
  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313-1330.
  • Bradley, L. K. (1995). Tierra buena: the creation of an urban wildlife habitat in an elementary school in the inner city. Children Environments, 12(2), 102-110.
  • Dirim, A. (2004). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi Google Earth Pro, (2024). Çanakkale kent merkezi. https://earth.google.com/web/@40.14879681,26.4530484,22.09706797a,10530.88430144d,35y,-2.61679464h,1.05865512t,0r/data=CgRCAggBOgMKATBKDQj___________8BEAA. Erişim Tarihi: 23.09.2024.
  • Harwey, M. R. (1990). The relationship between children’s experiences with vegetation on school grounds and their environmental attitudes. The Journal of Environmental Education, 21(2), 9-15.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2014). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. Erişim adresi: https://kadisehri.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_11/07101659_Okul_Oncesi_ve_YlkoYretim_YonetmeliYi.pdf. Erişim Tarihi: 18.04.2024.
  • MEB İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı (2015). 2015 Eğitim yapıları asgari tasarım standartları kılavuzu. Ankara, MEB.
  • MEBBİS (2024). https://mebbis.meb.gov.tr/KurumListesi.aspx. Erişim Tarihi: 10.04.2024.
  • Ömeroğlu, E., ve Turla, A. (2001). Okul öncesi dönemde yaratıcılık eğitimi ve desteklenmesi. Milli Eğitim Dergisi, (151). Erişim adresi: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/omeroglu_turla.htm. Erişim Tarihi: 18.04.2024.
  • Önder, S., ve Akay, A. (2018). Okul bahçelerinin planlama ve tasarım standartlarının değerlendirilmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 14(26), 126-142.
  • Pazar, Ö. D., ve Tuna, A. L. (2024). Çocuklarda çevre bilinci ve günümüzdeki farkındalık. Socıal Mentalıty and Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 8(57), 588-605.
  • Pawlowski, C. S., Lammert, A. V., Schipperijn, J., & Toftager, M. (2024). Nature-based or traditional kindergarten to develop fundamental motor skills a pilot study. Journal of Motor Learning and Development, 1(aop), 1-13.
  • Saelens, B. E., Sallis, J. F., & Frank, L. D. (2003). Environmental correlates of walking and cycling: findings from the transportation, urban design, and planning literatures. Annals of Behavioral Medicine, 25(2), 80-91.
  • Sönmez Türel, H. (2008). “Mekânsal kapasite ölçütlerinin belirlenmesi üzerine bir yöntem araştırması İzmir kenti ilköğretim okulları açık mekânları örneği”. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Talay, İ., Aslan, F., ve Belkayalı, N. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında doğa dostu ve çocuk katılımı temelli dış mekan tasarım yaklaşımları: Bir proje önerisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 317-322.
  • Tunçeli, H. İ., ve Zembat, R. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişimin değerlendirilmesi ve önemi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.
  • UNICEF (2012). Nüfusta, ailede, sağlık ve eğitim sistemlerinde çocuklar: erken çocukluk gelişimi, okula hazırlık ve okul öncesi eğitim. Erişim adresi: http://www.unicef.org.tr/en/content/detail/55/early-childhood-development school-readiness-and-pre-primary-education-2.html. Erişim Tarihi: 03.05.2024.
  • Yaşar, Ö. (2019). Toplumsal değişme ve anaokulu ihtiyacı. Turkish Studies, 14(2), 855-872.

Çanakkale Kent Merkezindeki Anaokulu Bahçelerinin Peyzaj Unsurlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 2, 408 - 429, 28.12.2024
https://doi.org/10.58816/duzceod.1519091

Öz

Okul öncesi eğitim dönemi bireyin yaşama dair en zengin deneyimlere sahip olduğu dönemdir ve içinde bulunduğu ortamın katacağı yaşantılar bireyin sonraki yaşamını önemli ölçüde etkiler. Bu dönem çocuğunun sağlıklı gelişimi için doğa mutlaka eğitim süreci içerisinde var olmalıdır. Okul öncesi eğitim kurumu olarak hizmet veren anaokulları, bahçelerinde bulundurduğu bitkisel ve yapısal materyaller ile doğanın izlerinin hızla kaybolduğu kentlerde çocuklara doğala benzeyenin içinde olma imkanı sağlarlar. Bu araştırmada Çanakkale kent merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve kamu anaokulu bahçelerinin peyzaj unsurları olan yapısal ve bitkisel materyalleri incelenmiştir. Anaokulu bahçelerinin bitkisel ve yapısal materyal verileri toplanıp analizi gerçekleştirilmiştir. Bitkisel materyallerde, 43 bitki türü ile 292 bitkinin anaokulu bahçelerinde var olduğu, fakat bakımlarının ve sayılarının yetersiz olduğu; yapısal materyallerde ise en çok ahşap materyallerin tercih edildiği, m² bazlı ele alındığında ise bahçelere genelde beton ya da geçirimsiz sert zemin materyallerinin hakim olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Aslanian, T. K., Bjerknes, A. L., & Andresen, A. K. (2024). Children’s holistic learning during self-initiated outdoor play in a Norwegian kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 32(3), 371-382.
  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313-1330.
  • Bradley, L. K. (1995). Tierra buena: the creation of an urban wildlife habitat in an elementary school in the inner city. Children Environments, 12(2), 102-110.
  • Dirim, A. (2004). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi Google Earth Pro, (2024). Çanakkale kent merkezi. https://earth.google.com/web/@40.14879681,26.4530484,22.09706797a,10530.88430144d,35y,-2.61679464h,1.05865512t,0r/data=CgRCAggBOgMKATBKDQj___________8BEAA. Erişim Tarihi: 23.09.2024.
  • Harwey, M. R. (1990). The relationship between children’s experiences with vegetation on school grounds and their environmental attitudes. The Journal of Environmental Education, 21(2), 9-15.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2014). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. Erişim adresi: https://kadisehri.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_11/07101659_Okul_Oncesi_ve_YlkoYretim_YonetmeliYi.pdf. Erişim Tarihi: 18.04.2024.
  • MEB İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı (2015). 2015 Eğitim yapıları asgari tasarım standartları kılavuzu. Ankara, MEB.
  • MEBBİS (2024). https://mebbis.meb.gov.tr/KurumListesi.aspx. Erişim Tarihi: 10.04.2024.
  • Ömeroğlu, E., ve Turla, A. (2001). Okul öncesi dönemde yaratıcılık eğitimi ve desteklenmesi. Milli Eğitim Dergisi, (151). Erişim adresi: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/omeroglu_turla.htm. Erişim Tarihi: 18.04.2024.
  • Önder, S., ve Akay, A. (2018). Okul bahçelerinin planlama ve tasarım standartlarının değerlendirilmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 14(26), 126-142.
  • Pazar, Ö. D., ve Tuna, A. L. (2024). Çocuklarda çevre bilinci ve günümüzdeki farkındalık. Socıal Mentalıty and Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 8(57), 588-605.
  • Pawlowski, C. S., Lammert, A. V., Schipperijn, J., & Toftager, M. (2024). Nature-based or traditional kindergarten to develop fundamental motor skills a pilot study. Journal of Motor Learning and Development, 1(aop), 1-13.
  • Saelens, B. E., Sallis, J. F., & Frank, L. D. (2003). Environmental correlates of walking and cycling: findings from the transportation, urban design, and planning literatures. Annals of Behavioral Medicine, 25(2), 80-91.
  • Sönmez Türel, H. (2008). “Mekânsal kapasite ölçütlerinin belirlenmesi üzerine bir yöntem araştırması İzmir kenti ilköğretim okulları açık mekânları örneği”. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Talay, İ., Aslan, F., ve Belkayalı, N. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında doğa dostu ve çocuk katılımı temelli dış mekan tasarım yaklaşımları: Bir proje önerisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 317-322.
  • Tunçeli, H. İ., ve Zembat, R. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişimin değerlendirilmesi ve önemi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.
  • UNICEF (2012). Nüfusta, ailede, sağlık ve eğitim sistemlerinde çocuklar: erken çocukluk gelişimi, okula hazırlık ve okul öncesi eğitim. Erişim adresi: http://www.unicef.org.tr/en/content/detail/55/early-childhood-development school-readiness-and-pre-primary-education-2.html. Erişim Tarihi: 03.05.2024.
  • Yaşar, Ö. (2019). Toplumsal değişme ve anaokulu ihtiyacı. Turkish Studies, 14(2), 855-872.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bitki Materyali ve Yetiştiriciliği, Fiziksel Çevre Kontrolü, Peyzaj Tasarımı, Yeşil Yapılar ve Çevreler
Bölüm Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi 20(2)
Yazarlar

Seda Uygun 0009-0002-9308-2035

Özgür Kahraman 0000-0003-1336-9942

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 18 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uygun, S., & Kahraman, Ö. (2024). Çanakkale Kent Merkezindeki Anaokulu Bahçelerinin Peyzaj Unsurlarının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 20(2), 408-429. https://doi.org/10.58816/duzceod.1519091

........