Premenstrual syndrome is a health problem that is most commonly seen adolescence, which negatively affects lives of girls, their attendance at classes, school success, and social life. This study was carried out in order to determine premenstrual symptoms of the students in Elazığ Health High School Midwifery Department. The universe of the descriptive and relationship-seeking study consisted of 182 students who were attending to Elazığ Health School Midwifery Department 1st, 2nd, 3rd grades in 2010-2011 academic year. No sampling was made, all of research universe was included in study. On the day of collection of data, 172 students were taken to investigation because 10 students were’nt in class and didn’t accept participating in study. As data collection tool, questionnaire developed by researcher using literature scanning and Premenstrual Evaluation Scale were used. Data were evaluated with SPSS 15.0, and mean, standard deviation and percentage were calculated. Pearson Chi-Square test was used to examine relations between categorical variables. The average Premenstrual Evaluation Scale score of students was 112.6±32.0. According to results of the research, it was detected that of the students 60.5% experienced depressive mood, 51.2% were fatigue, 43.6% were depressive thinking, 32% were irritablity, 19.8% had anxiety, 8.1% had appetite changes, 7% had bloating, 5.2% suffering from pain. 92.4% of the students stated that they did not use cigarettes, 61.6% drank tea frequently, 79.7% drank coffee rarely, 93% made occasional exercise, 87.8% stated that they had no chronic disease. There was no significant relationship between duration of menstruation, oral contraceptive use, and menstruation scheme with premenstrual syndrome in the study.
Premenstruel sendrom en sık ergenlik döneminde görülen, genç kızların yaşamını, derslere devam etme durumunu, okul başarısını ve sosyal yaşamını olumsuz etkileyen bir sağlık sorunudur. Bu çalışma Elazığ Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin premenstruel semptomlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı nitelikteki çalışmanın evrenini 2010-2011 eğitim öğretim yılında Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümü 1., 2. ve 3.sınıflarında öğrenim gören toplam 182 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmemiş evrenin tamamı çalışmaya alınmıştır. Ancak verilerin toplandığı günde 10 öğrencinin derste olmamaları, çalışmaya katılmayı reddetmeleri nedeniyle araştırmaya 172 öğrenci alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından literatür taranarak geliştirilen anket soruları ve Premenstrual Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 15.0 paket programında değerlendirilmiş ve ilk olarak ortalama, standart sapma, yüzde hesaplanmıştır. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek için Pearson Ki-kare testi kullanılmıştır. Öğrencilerin Premenstrual Değerlendirme Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 112.6±32.0’dır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin %60.5’i depresif duygulanım, %51.2’sinin yorgunluk, %43.6’sının depresif düşünce, %32’sinin sinirlilik, %19.8’inin anksiyete, %8.1’inin iştah değişiklikleri,%7’sinin şişkinlik, %5.2’sinin ağrı yaşadığı saptanmıştır. Öğrencilerin %92.4’ü sigara kullanmadığını, %61.6’sı çayı sık tükettiğini, %79.7’si kahveyi nadir olarak kullandığını, %93’ü ara sıra egzersiz yaptığını, %87.8’i herhangi bir kronik hastalığının olmadığını belirtmiştir. Çalışmada menstruasyon süresi, oral kontraseptif kullanma ve mentruasyon düzeni ile premenstrual sendrom yaşama arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |