The aim of this study is to determine the relationship between nutrition and physical activities of first grade studentsstudying in two different primary schools whose the levels of socioeconomic are different. This study was done withthe participation of 95 students in two schools with different socioeconomic levels in Samsun. A public survey was usedas a data gathering tool which examines the sociodemographic situations of the family and nutrition and physical activitiesof the students. It is observed that of all the participated students, according to the heights with respect to age 69.5%,according to the weights with respect to the age 68.4%, according to BMI values 60% of them were in normal limits.As the students in two different schools were compared according to their heights, it was observed that there were noshort students in the school with higher socioeconomic level, but in the other school 11.6% of the students were short.There was not any meaningful statistical relationship in terms of weight, BMI, nutrition and physical activities as theschools compared
School age child; nutrition; physical activity; socioeconomic level
Bu çalışma, sosyoekonomik düzeyi farklı iki ilköğretim okulundaki birinci sınıf öğrencilerinin beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıkları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Samsun’da farklı sosyoekonomik düzeyli iki okulda toplam 95 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak ailenin sosyodemografik özelliklerini, çocukların beslenme ve fiziksel aktivitelerini sorgulayan bir anket kullanılmıştır. Araştırmamıza katılan öğrencilerin; yaşa göre boy uzunlukları bakımından %69.5’inin, yaşa göre ağırlık yönünden %68.4’ünün ve beden kitle endeksi (BKİ) bakımından %60’ının normal sınırlarda olduğu görülmüştür. Farklı okullardaki çocuklar boy uzunlukları yönünden araştırıldığında sosyoekonomik düzeyi yüksek olan okulda boy kısalığına rastlanmazken, diğer okulda %11.6 oranında boy kısalığı saptanmıştır. Okullar arasında çocuklarda ağırlık, BKİ, beslenme ve fiziksel aktivite bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Okul çağı çocuğu; beslenme; fiziksel aktivite; sosyoekonomik düzey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |