Yıl 2020, Cilt 10 , Sayı 1, Sayfalar 131 - 137 2020-01-31

Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü
The Role of Positive Technologies in Health Services and Patient Engagement

Gülcan ŞANTAŞ [1] , Fatih ŞANTAŞ [2]


Pozitif psikolojinin ortaya çıkardığı bir kavram olan pozitif teknoloji bireylerin, kurumların ve toplumun sağlık düzeyini iyileştirmek amacıyla kişisel deneyimlerin kalitesini iyileştirmede kullanılan bilimsel ve uygulamalı bir yaklaşımdır. Pozitif teknolojilerin sağlık hizmetlerinde ve sağlık kurumlarında kullanım alanlarının arttığı ve dijital dönüşümlerin sağlık sektörünün birçok alanında kendini gösterdiği söylenebilir. Elektronik sağlık kayıtları, mobil sağlık, teletıp, portal teknolojisi, self servis kioskları, uzaktan kumandalı araçlar, sensörler ve giyilebilir teknoloji, kablosuz iletişim, gerçek zamanlı konum belirleme hizmetleri, farmakogenomik/genom dizilemesi gibi teknolojiler, son yıllarda sağlık hizmetlerinde kullanılan pozitif teknolojiler arasında yer almaktadır. Sağlık hizmeti kalitesinin ve sağlık sonuçlarının iyileştirilmesinde önemli bir rolü olan hasta katılımı, son yıllarda dikkat çeken konular arasındadır. Hasta katılımı, sağlık hizmetlerinin ayrılmaz bir parçasıdır. Pozitif teknolojiler hastaların alışkanlıklarını yönetmede, evde ve işyerinde diğer insanlarla olan ilişkilerini idare etmede fayda sağlamaktadır ve hastaları kendi sağlıklarını yönetmeleri için güçlendirmektedir. Hastalar pozitif teknolojiler aracılığıyla kendi bakımlarının gerektirdiği şekilde sağlık hizmetleri sunumuna katılım sağlayabilmektedir. Bu çalışmada pozitif teknolojilerin hasta katılımdaki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır.

Positive technology, which is a concept of positive psychology, is a scientific and applied approach used to improve the quality of personal experiences in order to improve the health level of individuals, institutions and society. It can be said that the use of positive technologies in health services and in health institutions has increased and digital transformations are manifested in many areas of the health sector. The electronic health records, mHealth, telemedicine, portal technology, self-service kiosks, remote monitoring tools, sensors and wearable technology, wireless communication, real-time locating services and pharmacogenomics/genome sequencing have been among the positive technologies used in health services in recent years. Patient engagement, which has an important role in improving health service quality and health outcomes, is one of the prominent issues in recent years. Patient engagement is an integral part of health services. Positive technologies are useful for managing patients' habits and managing relationships with other people at home and at work, and empower patients to manage their own health. Patients can participate in the provision of health services as required by their care through positive technologies. This study aims to investigate the role of positive technologies in patient engagement.

  • 1. Riva G, Banos RM, Botella C, Wiederhold BK, Gaggioli A. Positive technology: using interactive technologies to promote positive functioning. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012; 15(2): 69-77.
  • 2. Botella C, Riva G, Gaggioli A, Wiederhold BK, Alcaniz M, Banos RM. The present and future of positive technologies. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012; 15(2): 78-84.
  • 3. Wiederhold BK, Riva G. Positive technology supports shift to preventive, integrative health. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012; 15(2): 67-8.
  • 4. Recupero A, Triberti S, Modesti C, Talamo A. Mixed reality for cross-cultural integration: using positive technology to share experiences and promote communication. Front Psychol. 2018; 9: 1223. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01223.
  • 5. Riva G, Gaggioli A, Villani D, Cipresso P, Repetto C, Serino S, et al. Positive technology for healthy living and active ageing. In: Riva G, Ajmone Marsan P, Grassi C, editors. Active ageing and healthy living: a human centered approach in research and innovation as source of quality of life. Netherlands: IOS Press; 2014. p. 44-56.
  • 6. Krueger A. 6 ways technology is improving healthcare [Internet]. 2010 [Cited: 2018 Oct 29]. Available from: https://www.businessinsider.com/6-ways technology-is-improving-healthcare-2010-12.
  • 7. Hizmetix.com [Internet]. Sağlık hizmetlerini dönüştürecek 10 teknoloji [Son güncelleme tarihi: 19 Ocak 2018; Erişim tarihi: 29 Ekim 2018]. Erişim adresi: http://www.hizmetix.com.tr/saglik/saglik-hizmetlerini-donusturecek-10-teknoloji/1805.
  • 8. Beckershospitalreview.com [Internet]. 10 biggest technological advancements for healthcare in the last decade [Updated: 2014 Jan 28; Cited: 2018 Oct 29]. Available from: https://www.beckershospitalreview.com/healthcare-information-technology/10-biggest-technological-advancements-for-healthcare-in-the-last-decade.html.
  • 9. Klonoff DC. The current status of mhealth for diabetes: Will it be the next big thing?. J Diabetes Sci Technol. 2013; 7(3): 749-58.
  • 10. World Health Organization. Telemedicine: Opportunities and developments in member states. Report on the second global survey on ehealth. Global observatory for e-health series. Switzerland: Geneva; 2010.
  • 11. Ertek S. Endokrinolojide tele-sağlık ve tele-tıp uygulamaları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 2(3): 126-30.
  • 12. Ekici SK, Gümüş Ö. Yaşlılıkta teknolojinin kullanımı. Ege Tıp Dergisi. 2016; 55(Ek Sayı): 26-30.
  • 13. Patientengagementhit.com [Internet]. How patient portals improve patient engagement [Updated: 2016 May 13; Cited: 2018 Oct 30]. Available from: https://patientengagementhit.com/features/how-patient-portals-improve-patient-engagement.
  • 14. Techadvisory.org [Internet]. Five benefits of self-service kiosks in hospital [Updated: 2016 April 1; Cited: 2018 Oct 25]. Available from: http://www.techadvisory.org/2016/04/5-benefits-of-self-service-kiosks-in-hospitals.
  • 15. Lewy H. Wearable technologies–future challenges for implementation in healthcare services. Healthcare Technology Letters. 2015; 2(1): 2-5.
  • 16. Downey L. Well-being technologies: Meditation using virtual worlds [PhD dissertation]. Florida: College of Engineering and Computing, Nova Southeastern University; 2015.
  • 17. Diefenbach S. The potential and challenges of digital well-being interventions: positive technology research and design in light of the bitter-sweet ambivalence of change. Front Psychol. 2018; 9: 331. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00331.
  • 18. Wiederhold BK, Riva G, Graffigna G. Ensuring the best care for our increasing aging population: health engagement and positive technology can help patients achieve a more active role in future healthcare. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2013; 16(6): 411-2.
  • 19. Graffigna G, Barello S, Riva G. How to make health information technology effective: the challenge of patient engagement. Arch Phys Med Rehabil. 2013; 94(10): 2034-5.
  • 20. World Health Organization. Patient engagement: technical series on safer primary care. Geneva: WHO; 2016.
  • 21. Ishaq A, cybertherapyandrehabilitation.com [Internet]. Across the pond: benefits of positive technology, cybertherapy & rehabilitation [Updated: 2014 May 28; Cited: 2018 Oct 25]. Available from: http://www.cybertherapyandrehabilitation.com/2014/05/benefits-positive-technology.
  • 22. Baldwin JL, Singh H, Sittig DF, Giardina TD. Patient portals and health apps: pitfalls, promises, and what one might learn from the other. Healthcare. 2017; 5(3): 81-5.
  • 23. Careyva B, Shaak K, Mills G, Johnson M, Goodrich S, Stello B, et al. Implementation of technology-based patient engagement strategies within practice-based research networks. J Am Board Fam Med. 2016; 29(5): 581-91.
  • 24. Sawesi S, Rashrash M, Phalakornkule K, Carpenter JS, Jones JF. The impact of information technology on patient engagement and health behavior change: a systematic review of the literature. JMIR Med Inform. 2016; 4(1): e1. doi: 10.2196/medinform.4514
  • 25. Graffigna G, Barello S, Wiederhold BK, Bosio C, Lozza E. Positive technology as a driver for health engagement. In: Wiederhold BK, Riva G, editors. Annual review of cybertherapy and telemedicine 2013. Netherlands: IOS Press; 2013. p. 9-17.
  • 26. Triberti S, Riva G. Positive technology for enhancing the patient engagement experiences. In: Barello S, Graffigna G, Triberti S, editors. Patient engagement: a consumer-centered model to innovate healthcare. Berlin: De Gruyter Open; 2015. p. 44-55.
Birincil Dil tr
Konular Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-0488-9375
Yazar: Gülcan ŞANTAŞ (Sorumlu Yazar)
Kurum: YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ, İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ, SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-0595-4183
Yazar: Fatih ŞANTAŞ
Kurum: YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ, İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ, SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Ocak 2020

Bibtex @derleme { duzcesbed557952, journal = {Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi}, issn = {}, eissn = {2146-443X}, address = {}, publisher = {Düzce Üniversitesi}, year = {2020}, volume = {10}, pages = {131 - 137}, doi = {10.33631/duzcesbed.557952}, title = {Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü}, key = {cite}, author = {ŞANTAŞ, Gülcan and ŞANTAŞ, Fatih} }
APA ŞANTAŞ, G , ŞANTAŞ, F . (2020). Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 10 (1) , 131-137 . DOI: 10.33631/duzcesbed.557952
MLA ŞANTAŞ, G , ŞANTAŞ, F . "Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü". Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 (2020 ): 131-137 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/duzcesbed/issue/52090/557952>
Chicago ŞANTAŞ, G , ŞANTAŞ, F . "Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü". Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 (2020 ): 131-137
RIS TY - JOUR T1 - Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü AU - Gülcan ŞANTAŞ , Fatih ŞANTAŞ Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.33631/duzcesbed.557952 DO - 10.33631/duzcesbed.557952 T2 - Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 131 EP - 137 VL - 10 IS - 1 SN - -2146-443X M3 - doi: 10.33631/duzcesbed.557952 UR - https://doi.org/10.33631/duzcesbed.557952 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü %A Gülcan ŞANTAŞ , Fatih ŞANTAŞ %T Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü %D 2020 %J Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi %P -2146-443X %V 10 %N 1 %R doi: 10.33631/duzcesbed.557952 %U 10.33631/duzcesbed.557952
ISNAD ŞANTAŞ, Gülcan , ŞANTAŞ, Fatih . "Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü". Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 / 1 (Ocak 2020): 131-137 . https://doi.org/10.33631/duzcesbed.557952
AMA ŞANTAŞ G , ŞANTAŞ F . Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2020; 10(1): 131-137.
Vancouver ŞANTAŞ G , ŞANTAŞ F . Pozitif Teknolojilerin Sağlık Hizmetlerinde ve Hasta Katılımında Rolü. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 10(1): 137-131.