Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 164 - 171, 31.05.2020
https://doi.org/10.33631/duzcesbed.534403

Öz

Amaç: Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının incelenmesi
amaçlanmıştır.

Gereç ve
Yöntemler: 
Kesitsel
tipte olan bu araştırma 2017-2018 güz yarıyılında Manisa Celal Bayar
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde eğitim görmekte olan 731 öğrenci
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında öğrencilerin
tanıtıcı özellikleri soru formu ve  “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek “Erkeği Üstün Gören Anlayış” ile “Kadını
Erkeğe Bağımlı Kılan Anlayış” olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır.
Verilerin analizinde Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve Bonferroni düzeltmeli
Mann-Whitney U testi kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin %73,3’ü kadın, %29,7’si
hemşirelik bölümünde okumakta, %29,1’i birinci sınıf öğrencisi olup yaş
ortalaması 20,9±1,8’dir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %33,3’ü Marmara
bölgesinde doğmuş ve yaklaşık yarısı (%51) en uzun süre ilde yaşadığını
belirtmiştir. Erkeği Üstün Gören Anlayış puan ortancası ve Kadını Erkeğe
Bağımlı Kılan Anlayış puan ortancası kadın, sosyal hizmet bölümünde okuyan,
Marmara bölgesinde doğan, ebeveynin eğitim seviyesi yüksek ve ailesinin yanında
ikamet eden öğrencilerde istatistiksel olarak düşüktür. Köyde yaşayan,
toplumsal cinsiyet kavramını duymayan ve bu konuda eğitime katılmayan ya da
toplumsal cinsiyet dersi almayan öğrencilerde Erkeği Üstün Gören Anlayış ve
Kadını Erkeğe Bağımlı Kılan Anlayış puan ortancası istatistiksel olarak yüksek
bulunmuştur.







Sonuç: Bu çalışmada toplumun gelişmesine
öncülük edecek olan üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğini
sağlayacak yönde planlanan eğitim ve uygulamalara gereksinim olduğu
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • 1. Öngen B, Aytaç S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları. 2013; 48(2): 1-18.
  • 2. Bingöl O. Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si. 2014; 16(Özel Sayı I): 108-14.
  • 3. Aydın M, Bekar EÖ, Gören ŞY, Sungur MA. Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. BASBED. 2016; 16(1): 223-42.
  • 4. Kömürcü N, Yıldız H, Toker E, Karaman ÖE, Koyucu RG, Durmaz A, ve ark. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. JACSD. 2016; 5: 1-22.
  • 5. García-Vega E, Rico R, Fernández P. Sex, gender roles and sexual attitudes in university students. Psicothema. 2017; 29(2): 178-83.
  • 6. Altınova HH, Duyan V. The validity and reliability of perception of gender scale. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2013; 24(2): 9-22.
  • 7. Çetinkaya SK. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. NPD. 2013; 1(2): 21-43.
  • 8. Karasu F, Göllüce A, Güvenç E, Çelik S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 8(1): 21-7.
  • 9. Akın A, Demirel S. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkisi. CMJ. 2003; 25(4): 73-82.
  • 10. Zeyneloğlu S. Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Doktora Tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 11. Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kocaöz S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Views on gender roles of university students. İnsan Bilimleri Dergisi. 2009; 6(1): 775-92.
  • 12. Alisbah Tuskan, A. Toplumsal cinsiyet toplumda kadına biçilen roller ve çözümleri. TBB. 2012; 25(99): 445-9.
  • 13. Blau FD, Kahn LM. The gender wage gap: Extent, trends, and explanations. JEL. 2017; 55(3): 789-865.
  • 14. Esen E, Siyez D, Soylu Y, Demirgürz G. Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2017; 8(1): 46-63.
  • 15. Direk N, Irmak B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2017; 31(3): 121-8.
  • 16. Turan Z, Aydın Y, Toker E. ‘‘Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi’’nin hemşirelik öğrencileri toplumsal cinsiyet algısına etkisinin incelenmesi. İnsan Bilimleri Dergisi. 2017; 14(3): 2677-87.
  • 17. Düşmez İ. Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolü tutumlarının incelenmesi. JASSS. 2016; 47: 489-509.
  • 18. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Tan G, Koyuncu H. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet eşitliği tutumlarının belirlenmesi. FNJN. 2013; 21(3): 181-6.
  • 19. Buchmann C, Dalton B. Interpersonal influences and educational aspirations in 12 countries: The importance of institutional context. SOE. 2002; 75(2): 99–122.
  • 20. Wells RS, Seifert TA, Padgett RD, Park S, Umbach PD. Why do more women than men want to earn a four-year degree? Exploring the effects of gender, social origin, and social capital on educational expectations. The Journal of Higher Education. 2011; 82(1): 1-32.
  • 21. Gözütok FD, Toraman Ç, Acar-Erdol T. Toplumsal cinsiyet eşitliği ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online. 2017; 16(3): 1036-48.
  • 22. Vefikuluçay AGD, Zeyneloğlu AGS, Eroğlu K, Taşkın L. Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2007; 14(2): 26-38.
  • 23. Varol ZS, Çiçeklioğlu M, Taner Ş. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi. 2016; 55(3): 122-8.
  • 24. Uçtu KA, Karahan N. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ITOBİAD. 2016; 5(8): 2881-904.
  • 25. Ünal F, Tarhan S, Köksal EÇ. Toplumsal cinsiyet algısını yordamada cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun rolü. BÜEFAD. 2017; 6(1): 227-36.
  • 26. sp.gov.tr [Internet]. T.C Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2018. Kadının Güçlenmesi Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2018-2023 [Erişim tarihi: 20.12.2018]. Erişim adresi:https://kadininstatusu.aile.gov.tr/uploads/pages/kadinin-guclenmesi-strateji-belgesi-ve-eylem-plani-2018-2023/kgsbep-2018-2023-web.pdf.

Determination of the Attitudes of University Students at Faculty of Health Science about Gender Equality

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 164 - 171, 31.05.2020
https://doi.org/10.33631/duzcesbed.534403

Öz

Aim:
The aim of the study was to determine the attitudes of
university students about gender equality.

Material
and Methods:
The study was performed as cross sectional type with
731 students who educated at Faculty of Health Science, Manisa Celal Bayar
University in 2017-2018 autumn semester. The student’s characteristics form and
“Gender Equality Scale” were used for data collection. The scale contains two
subscales “Understanding that Considers Male as Superior” and “Understanding
that Subjects Females to Males”. Mann-Whitney U-test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney
U test with Bonferroni correction were used to evaluate for data.

Results:
Of the students 73.3% were women, 29.7% were from
nursing department, 29.1% were first year students and the average age of them
was 20.9±1.8. 33.3% of the participants were born in the Marmara region and
approximately half (51%) stated that they lived in the province for the longest
time. The median score of the understanding that subjects females to males and
understanding that considers male as superior were statistically lower female
students, educated at social work, were born in the Marmara region, had parents
who had higher education and accommodated with family. The median score of
understanding that considers male as superior and understanding that subjects
females to males was found to be statistically higher in the students who lived
in rural areas, had not heard concept of social gender, and take course or
lesson of social gender equality.







Conclusion:
In this study, it was determined that university students, who will lead the
development of society, need training and practices planned in a way to ensure
gender equality.

Kaynakça

  • 1. Öngen B, Aytaç S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları. 2013; 48(2): 1-18.
  • 2. Bingöl O. Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si. 2014; 16(Özel Sayı I): 108-14.
  • 3. Aydın M, Bekar EÖ, Gören ŞY, Sungur MA. Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. BASBED. 2016; 16(1): 223-42.
  • 4. Kömürcü N, Yıldız H, Toker E, Karaman ÖE, Koyucu RG, Durmaz A, ve ark. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. JACSD. 2016; 5: 1-22.
  • 5. García-Vega E, Rico R, Fernández P. Sex, gender roles and sexual attitudes in university students. Psicothema. 2017; 29(2): 178-83.
  • 6. Altınova HH, Duyan V. The validity and reliability of perception of gender scale. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2013; 24(2): 9-22.
  • 7. Çetinkaya SK. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. NPD. 2013; 1(2): 21-43.
  • 8. Karasu F, Göllüce A, Güvenç E, Çelik S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 8(1): 21-7.
  • 9. Akın A, Demirel S. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkisi. CMJ. 2003; 25(4): 73-82.
  • 10. Zeyneloğlu S. Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Doktora Tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 11. Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kocaöz S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Views on gender roles of university students. İnsan Bilimleri Dergisi. 2009; 6(1): 775-92.
  • 12. Alisbah Tuskan, A. Toplumsal cinsiyet toplumda kadına biçilen roller ve çözümleri. TBB. 2012; 25(99): 445-9.
  • 13. Blau FD, Kahn LM. The gender wage gap: Extent, trends, and explanations. JEL. 2017; 55(3): 789-865.
  • 14. Esen E, Siyez D, Soylu Y, Demirgürz G. Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2017; 8(1): 46-63.
  • 15. Direk N, Irmak B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2017; 31(3): 121-8.
  • 16. Turan Z, Aydın Y, Toker E. ‘‘Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi’’nin hemşirelik öğrencileri toplumsal cinsiyet algısına etkisinin incelenmesi. İnsan Bilimleri Dergisi. 2017; 14(3): 2677-87.
  • 17. Düşmez İ. Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolü tutumlarının incelenmesi. JASSS. 2016; 47: 489-509.
  • 18. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Tan G, Koyuncu H. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet eşitliği tutumlarının belirlenmesi. FNJN. 2013; 21(3): 181-6.
  • 19. Buchmann C, Dalton B. Interpersonal influences and educational aspirations in 12 countries: The importance of institutional context. SOE. 2002; 75(2): 99–122.
  • 20. Wells RS, Seifert TA, Padgett RD, Park S, Umbach PD. Why do more women than men want to earn a four-year degree? Exploring the effects of gender, social origin, and social capital on educational expectations. The Journal of Higher Education. 2011; 82(1): 1-32.
  • 21. Gözütok FD, Toraman Ç, Acar-Erdol T. Toplumsal cinsiyet eşitliği ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online. 2017; 16(3): 1036-48.
  • 22. Vefikuluçay AGD, Zeyneloğlu AGS, Eroğlu K, Taşkın L. Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2007; 14(2): 26-38.
  • 23. Varol ZS, Çiçeklioğlu M, Taner Ş. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi. 2016; 55(3): 122-8.
  • 24. Uçtu KA, Karahan N. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ITOBİAD. 2016; 5(8): 2881-904.
  • 25. Ünal F, Tarhan S, Köksal EÇ. Toplumsal cinsiyet algısını yordamada cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun rolü. BÜEFAD. 2017; 6(1): 227-36.
  • 26. sp.gov.tr [Internet]. T.C Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2018. Kadının Güçlenmesi Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2018-2023 [Erişim tarihi: 20.12.2018]. Erişim adresi:https://kadininstatusu.aile.gov.tr/uploads/pages/kadinin-guclenmesi-strateji-belgesi-ve-eylem-plani-2018-2023/kgsbep-2018-2023-web.pdf.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emre Yanıkkerrem 0000-0001-8909-3597

Özge Topsakal 0000-0003-2443-6397

Asuman Boz Bu kişi benim 0000-0001-7545-6828

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yanıkkerrem, E., Topsakal, Ö., & Boz, A. (2020). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 164-171. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.534403
AMA Yanıkkerrem E, Topsakal Ö, Boz A. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. Mayıs 2020;10(2):164-171. doi:10.33631/duzcesbed.534403
Chicago Yanıkkerrem, Emre, Özge Topsakal, ve Asuman Boz. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10, sy. 2 (Mayıs 2020): 164-71. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.534403.
EndNote Yanıkkerrem E, Topsakal Ö, Boz A (01 Mayıs 2020) Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 2 164–171.
IEEE E. Yanıkkerrem, Ö. Topsakal, ve A. Boz, “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, c. 10, sy. 2, ss. 164–171, 2020, doi: 10.33631/duzcesbed.534403.
ISNAD Yanıkkerrem, Emre vd. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10/2 (Mayıs 2020), 164-171. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.534403.
JAMA Yanıkkerrem E, Topsakal Ö, Boz A. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2020;10:164–171.
MLA Yanıkkerrem, Emre vd. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 2, 2020, ss. 164-71, doi:10.33631/duzcesbed.534403.
Vancouver Yanıkkerrem E, Topsakal Ö, Boz A. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2020;10(2):164-71.