Amaç: Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının incelenmesi
amaçlanmıştır.
Gereç ve
Yöntemler: Kesitsel
tipte olan bu araştırma 2017-2018 güz yarıyılında Manisa Celal Bayar
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde eğitim görmekte olan 731 öğrenci
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında öğrencilerin
tanıtıcı özellikleri soru formu ve “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek “Erkeği Üstün Gören Anlayış” ile “Kadını
Erkeğe Bağımlı Kılan Anlayış” olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır.
Verilerin analizinde Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve Bonferroni düzeltmeli
Mann-Whitney U testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %73,3’ü kadın, %29,7’si
hemşirelik bölümünde okumakta, %29,1’i birinci sınıf öğrencisi olup yaş
ortalaması 20,9±1,8’dir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %33,3’ü Marmara
bölgesinde doğmuş ve yaklaşık yarısı (%51) en uzun süre ilde yaşadığını
belirtmiştir. Erkeği Üstün Gören Anlayış puan ortancası ve Kadını Erkeğe
Bağımlı Kılan Anlayış puan ortancası kadın, sosyal hizmet bölümünde okuyan,
Marmara bölgesinde doğan, ebeveynin eğitim seviyesi yüksek ve ailesinin yanında
ikamet eden öğrencilerde istatistiksel olarak düşüktür. Köyde yaşayan,
toplumsal cinsiyet kavramını duymayan ve bu konuda eğitime katılmayan ya da
toplumsal cinsiyet dersi almayan öğrencilerde Erkeği Üstün Gören Anlayış ve
Kadını Erkeğe Bağımlı Kılan Anlayış puan ortancası istatistiksel olarak yüksek
bulunmuştur.
Sonuç: Bu çalışmada toplumun gelişmesine
öncülük edecek olan üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğini
sağlayacak yönde planlanan eğitim ve uygulamalara gereksinim olduğu
belirlenmiştir.
Aim:
The aim of the study was to determine the attitudes of
university students about gender equality.
Material
and Methods: The study was performed as cross sectional type with
731 students who educated at Faculty of Health Science, Manisa Celal Bayar
University in 2017-2018 autumn semester. The student’s characteristics form and
“Gender Equality Scale” were used for data collection. The scale contains two
subscales “Understanding that Considers Male as Superior” and “Understanding
that Subjects Females to Males”. Mann-Whitney U-test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney
U test with Bonferroni correction were used to evaluate for data.
Results:
Of the students 73.3% were women, 29.7% were from
nursing department, 29.1% were first year students and the average age of them
was 20.9±1.8. 33.3% of the participants were born in the Marmara region and
approximately half (51%) stated that they lived in the province for the longest
time. The median score of the understanding that subjects females to males and
understanding that considers male as superior were statistically lower female
students, educated at social work, were born in the Marmara region, had parents
who had higher education and accommodated with family. The median score of
understanding that considers male as superior and understanding that subjects
females to males was found to be statistically higher in the students who lived
in rural areas, had not heard concept of social gender, and take course or
lesson of social gender equality.
Conclusion:
In this study, it was determined that university students, who will lead the
development of society, need training and practices planned in a way to ensure
gender equality.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |