Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 159 - 164, 07.05.2021
https://doi.org/10.33631/duzcesbed.749779

Öz

ÖZET
Amaç: Araştırma, lisans hemşireliği öğrencilerinin eğitim stresini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: 2017-2018 bahar döneminde bir üniversitede 500 öğrencinin 422 lisans öğrencisi ile tamamlanmıştır. Veriler sosyo-demografik bilgi formu ve Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği (NESS) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: NESS ortalama puanı 67,29 ± 13,59, uygulama stres alt ölçeği 33,98 ± 7,23 ve akademik stres ölçeği 33,31 ± 7,47 olarak bulunmuştur. 20-21 yaş grubunda NESS toplam puanı ve Akademik Stres Puanı diğer gruplardan daha yüksek bulunmuştur; kız ve erkek öğrenciler arasında NESS ve Uygulama Stresi puanları arasında ve üçüncü sınıf öğrencilerinde NESS toplam puanları birinci ve ikinci sınıflardan istatistiksel anlamlı farkla daha yüksek bulundu (p <0.05). Hastanede çalışmak isteyen öğrencilerin toplam NESS ve Uygulama Stres puanları mezun olduktan sonra "akademisyen" olarak çalışmayı planlayanlara göre anlamlı bir farkla daha yüksek bulunmuştur (p <0.05).
Sonuç: Çalışma hemşirelik eğitim programının öğrencilerde strese neden olduğunu ve eğitim ilerledikçe stres boyutunun da arttığını göstermektedir. Bu durum, hemşirelerin mesleki kimlik kazanması için geliştirilen hemşirelik eğitim programlarının, öğrenci stresini azaltarak öğrenmeyi iyileştirmek için yeniden yapılandırılması gerektiğini göstermektedir.
ABSTRACT
Aim: The study was carried out in order to evaluate stress level of undergraduate nursing students during their education.
Material Methods: It was completed with 422 voluntary undergraduate students out of 500 at a university in the spring term of 2017-2018. The data were collected using a socio-demographic information form and the Nursing Education Stress Scale (NESS).
Results: It was found that NESS average score was 67.29±13.59, application stress sub-scale was 33.98±7.23 and academic stress scale was 33.31±7.47. NESS total score and Academic Stress Score in the 20-21 age group was found higher than the other groups; there was a statistical difference between female and male students in terms of their NESS and Application Stress scores; and the total scores of NESS were higher in the third grade students than the first and second grades with a significant difference (p <0.05). The total NESS and Application Stress scores of the students who would like to work at a hospital were found higher than those planning to work as "academicians" after graduation with a significant difference (p <0.05). Conclusion: The study suggests that the nursing education program causes stress in the students and as the education progresses, the stress dimension also increases. This situation points out that the nursing education programs developed for nurses to gain professional identifications are required to be restructured in order to improve learning by reducing the student stress.

Kaynakça

  • 1. Mooney M. Professional socialization: The key to survival as a newly qualified nurse. International journal of nursing practice. 2007;13(2):75-80.
  • 2. Kang YS, Choi SY, Ryu E. The effectiveness of a stress coping program based on mindfulness meditation on the stress, anxiety, and depression experienced by nursing students in Korea. Nurse education today. 2009;29(5):538-43.
  • 3. Warbah L, Sathiyaseelan M, Vijayakumar C, Vasantharaj B, Russell S, Jacob K. Psychological distress, personality, and adjustment among nursing students. Nurse education today. 2007;27(6):597-601.
  • 4. Üstün B, Öner Altıok H. Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013;13(2):747-66.
  • 5. Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı. 2010:253-61.
  • 6. Özkan S, Yilmaz E. Öğrenci Hemşirelerin Genel Sağlık Düzeyi, Stresle Baş Etme Yöntemleri Ve Etkileyen Faktörler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi.26(2):67-82.
  • 7. Karaca A, Yildirim N, Ankaralı H, Açikgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-psiko-sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması. Journal of Psychiatric Nursing/Psikiyatri Hemsireleri Dernegi. 2015;6(1):15-25.
  • 8. Ahmed I, Banu H, Al-Fageer R, Al-Suwaidi R. Cognitive emotions: depression and anxiety in medical students and staff. Journal of critical care. 2009;24(3):e1-e7.
  • 9. Şahin B. Hemşirelik öğrencilerinin kendilerini anlatma ve stresle başetme ilişkilerinin belirlenmesi. İstanbul: Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2007.
  • 10. Özgür G, Gümüş AB. Hemşirelik Yüksekokulundaki Öğrencilerin Hemşirelik Mesleği ve Eğitimi İle İlgili Görüş ve Beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2008;24(1):43-56.
  • 11. Simon RW, Lively K. Sex, anger and depression. Social Forces. 2010;88(4):1543-68.
  • 12. Ünal S, Karlıdağ R, Yoloğlu S. Hekimlerde tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin yaşam doyumu düzeyleri ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri. 2001;4(2):113-8.
  • 13. Andrews GJ, Brodie DA, Andrews JP, Hillan E, Thomas BG, Wong J, et al. Professional roles and communications in clinical placements: A qualitative study of nursing students’ perceptions and some models for practice. International Journal of Nursing Studies. 2006;43(7):861-74.
  • 14. Brown B, O’Mara L, Hunsberger M, Love B, Black M, Carpio B, et al. Professional confidence in baccalaureate nursing students. Nurse Education in Practice. 2003;3(3):163-70.
  • 15. Aslan H, Akturk U. Nursing education stress levels of nursing students and the associated factors. Journal of Turgut Ozal Medical Center. 2018;25(4).
  • 16. Goger S, Cevirme A. The Effect of Nursing Students' Self-Efficacy Levels on Education Stress/Hemsirelik Ogrencilerinde Oz Yeterlik Duzeyinin Egitim Stresi Uzerine Etkisi. Journal of Education and Research in Nursing. 2019;16(4):306-13.
  • 17. Bektaş M, Karagöz Ş. Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Yalnızlığa Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;9(21):342-55.
  • 18. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002;6(2):36-41.
  • 19. Alparslan N, Yaşar S, Dereli E, Turan FN. Sağlik Yüksekokulu Ve Teknİk Eğİtİm Fakültesİ Öğrencİlerİnde Görülen Depresİf Belİrtİler Ve Bunu Etkİleyen Faktörlerİn İncelenmesİ. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2008;10(2):48-57.
  • 20. Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse education today. 2010;30(1):78-84.
  • 21. Kartal A, Çetinkaya B, Turan T. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Ruhsal Belirtilerin Taranması. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2009;8(2):161-6.
  • 22. Gözüm S. Hemşirelik Öğrencilerinin Çalışmak İstedikleri Alanlara İlişkin Lisans Eğitiminin Başında Ve Sonundaki Tercihleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010;7(1).
  • 23. Ünal A. Hastanelerde çalışan hemşirelierin hemşirelilk dışı birimlerde istihdamı ve nedenlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008;3(1):23-32.
  • 24. Nazik E, Arslan S. Hemşirelik mesleğinin geleceği: öğrencilerin beklentileri. Bozok Tıp Dergisi. 2014;4(1):33-40.
  • 25. Koçaşlı S, Aktaş D, Avcı K. Bir Eğitim Araştırma Hastanesinde Hemşirelerin Kurumdan Ayrılmayı İsteme Nedenlerinin İncelenmesi.
  • 26. Özkaya MO, Yakin V, Ekinci T. Stres düzeylerinin çalışanların iş doyumu üzerine etkisi Celal Bayar Üniversitesi çalışanları üzerine ampirik bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2008;15(1):163-79.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Birsel Canan Demirbağ 0000-0002-7533-7201

Hacer Kobya Bulut 0000-0003-4910-6378

Kıymet Yeşilçiçek Çalık 0000-0001-7146-3385

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirbağ, B. C., Kobya Bulut, H., & Yeşilçiçek Çalık, K. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(2), 159-164. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.749779
AMA Demirbağ BC, Kobya Bulut H, Yeşilçiçek Çalık K. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. Mayıs 2021;11(2):159-164. doi:10.33631/duzcesbed.749779
Chicago Demirbağ, Birsel Canan, Hacer Kobya Bulut, ve Kıymet Yeşilçiçek Çalık. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, sy. 2 (Mayıs 2021): 159-64. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.749779.
EndNote Demirbağ BC, Kobya Bulut H, Yeşilçiçek Çalık K (01 Mayıs 2021) Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 2 159–164.
IEEE B. C. Demirbağ, H. Kobya Bulut, ve K. Yeşilçiçek Çalık, “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, c. 11, sy. 2, ss. 159–164, 2021, doi: 10.33631/duzcesbed.749779.
ISNAD Demirbağ, Birsel Canan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/2 (Mayıs 2021), 159-164. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.749779.
JAMA Demirbağ BC, Kobya Bulut H, Yeşilçiçek Çalık K. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2021;11:159–164.
MLA Demirbağ, Birsel Canan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 2, 2021, ss. 159-64, doi:10.33631/duzcesbed.749779.
Vancouver Demirbağ BC, Kobya Bulut H, Yeşilçiçek Çalık K. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Değerlendirilmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2021;11(2):159-64.