This study focuses on the experiences of news verification platforms regarding the verification processes based on Plato's Allegory of the Cave. Just as the prisoners in Plato's Allegory of the Cave, who have never experienced any place other than the cave since birth, think that reality consists of the voices in the cave and the silhouettes reflected on the wall, in today's postmodern age, individuals perceive fake content produced in new media environments as truth. The practices of news verification platforms in combating fake news created and mediated in new media environments resemble the efforts of the prisoner who escaped from Plato's cave and experienced the truth to tell the truth to other prisoners. In this qualitative study, https://www.dogrula.org, https://www.dogrulukpayi.com and https://teyit.org platforms were selected as the research object. In the study, semi-structured interview technique was adopted as the data collection method. In the light of the data obtained, it was concluded that the belief and ideology of the audience is determinative in the way they perceive even in the news that are verified.
Fake News Plato’s Allegory of the Cave New Media Verification Platforms
Bu çalışma ‘Platon’un Mağara Alegorisi’nden hareketle haber doğrulama platformlarının doğrulama süreçleriyle ilgili deneyimlerine odaklanmaktadır. Platonun Mağara Alegorisi’nde doğuştan beri mağaradan başka bir yeri deneyimlememiş mahkûmların gerçeği mağaradaki seslerden ve duvara yansıyan siluetlerden ibaret sanmasında olduğu gibi günümüz postmodern çağında da bireyler yeni medya ortamlarında üretilen sahte içerikleri hakikat olarak algılamaktadırlar. Haber doğrulama platformlarının yeni medya ortamlarında yaratılıp dolayımlanan sahte haberlerle mücadele pratikleri Platon’un mağarasından kurtulup gerçeği deneyimleyen mahkûmun diğer mahkûmlara hakikati anlatma çabasını andırmaktadır. Nitel yöntemin benimsendiği çalışmada https://www.dogrula.org, https://www.dogrulukpayi.com ve https://teyit.org platformları araştırma nesnesi olarak seçilmiştir. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği veri toplama yöntemi olarak benimsenmiştir. Elde edilen veriler ışığında doğrulaması yapılan haberlerde dahi izlerkitlenin inancı ve ideolojisinin algılama biçiminde belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sahte Haber Platon’un Mağara Alegorisi Yeni Medya Doğrulama Platformları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |