In this article, the decisions taken by The Board of Advertising in the Ministry of Customs and Trade are analyzed. In this context, this research focuses on the decisions related to television advertisements taken by The Board of Advertising in a period between 2011-2015 years. In this study, the decisions taken by The Board of Advertising are examined using content analysis. In this regard, the main categories used in the content analysis are determined as the organization complained, the date of decision, product/service category, advertising publication date, type of organization that were given punishment, the consequence of decision, the legislative issues that are contrary to regulations, and the amount of the fine. In the conclusion of the research, it is determined that there were 873 decisions related to television advertisements. The Board of Advertising in a period between the years 2011-2015. It is revealed that the most complained organizations product/service category for which application is made, the most often violated legal regulations, the distribution of the decisions according to years, the frequencies of decisions related to television advertisements according to punishment, and the amount of the fine during the period.
Key Words: Advertising, state control, The Board of Advertising, content analysis.
Bu makalede reklamların yasal denetimiyle yetkili olan mercilerden biri olan ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü bünyesinde yer alan Reklam Kurulu’nun kararları incelenmektedir. Bu bağlamda, çalışmada 2011-2015 yılları arasında Reklam Kurulu’nun televizyon reklamlarına ilişkin verdiği kararlara odaklanılmıştır. Reklam kurulu kararları içerik analizi yöntemiyle incelenecektir. Bu çerçevede, içerik analizinde kullanılacak temel kategoriler, şikâyet edilen kuruluş, kararın alındığı yıl, ürün/hizmet kategorisi, reklam yayın tarihi, ceza verilen kuruluş türü, karar sonucu, yasal düzenlemelere aykırı olan hususlar ve verilen ceza miktarı olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda 2011-2015 yılları arasındaki dönemde Reklam Kurulu’nun televizyon reklamları ile ilgili 873 karar verdiği tespit edilmiştir. İnceleme kapsamında yer alan dönemde Reklam Kurulu’na en çok şikâyet edilen kuruluşlar, en çok başvurunun yapıldığı ürün/hizmet kategorisi, en sık ihlal edilen yasal düzenlemeler, yıllara göre Reklam Kurulu kararların dağılımı, televizyon reklamlarına verilen idari para cezaları, reklamı durdurma cezaları, reklamı düzeltme cezaları, televizyon reklamları için belirlenen ceza miktarları saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Reklam, idari denetim, Reklam Kurulu, içerik analizi.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |