Political
leadership is an act of political movements or parties to gain advocates to
reach their aims and an act of managing and guiding the advocates to reach the
aim by means of organizing and motivating. Political leadership appears to be
at the center of most of the studies done in political sciences field.
Recently, it has appeared that when people make choice, they take into
consideration the concrete political products such as the leader, candidates
and promises rather than ideology, the party programme or the regulations.
These studies have been focused on what kind of features the political leaders
must have depending on the source of power in politics. The process of leadership is a function of a leader, followers and
conditions. A viewpoint tackling the followers and conditions with the leader
and the interaction between all these factors provide a better come out of the
process. How political leadership types, some of which are known as authoritarian,
charismatic, transformational democratic, are percieved by the followers, how
the expectations about these types appeared and from which factors they are
affected are the factors as crucial as the features of the leader. In this
study, the effect of media on political leadership expactations, which has
great importance in terms of all organizations from the smallest ones of the
states and internatinoal public opinions, has been examined. In the case of
Turkey, it has been clasified that the media, which is one of the social
factors affecting the leadership expectations of political advocates, has some
certain effects under some conditions.
Siyasi liderlik, bir siyasi hareketin ya da partinin
ulaşmaya çalıştığı amaçlar için yandaş kazanmak, kazanılan yandaşları hedefe
ulaşmak için organize ve motive ederek yönetme ve yöneltme eylemidir. Siyaset
bilimi alanında yapılan çalışmaların birçoğunun merkezinde siyasi liderlik
bulunmaktadır. Son yıllarda giderek artan biçimde, insanların siyasi
tercihlerini yaparken ideolojiden, program ve tüzüklerden ziyade somut siyasi
ürünler olarak görünen lider, vaadler, adaylar gibi unsurlara baktıkları
görülmektedir. Siyasi liderlik üzerine yapılan çalışmalar, siyasette gücün
kaynağına bağlı olarak, siyasi liderliğin ne tür özelliklere sahip olması
gerektiği üzerine yoğunlaşmışlardır. Liderlik süreci, lider, izleyiciler ve
koşulların bir fonksiyonudur. Liderle beraber, izleyenler ile koşulların ve tüm
bu faktörler arasındaki etkileşimin ele alındığı bir bakış açısı, sürecin daha
iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Belli başlıları otoriter, karizmatik,
dönüşümcü ve demokratik olarak bilinen siyasi liderlik tiplerinin yandaşlarca
nasıl algılandığı, bu tiplerle ilgili beklentilerin nasıl oluştuğu ve hangi
faktörlerden etkilendiği, liderin özellikleri kadar önem taşıyan faktörlerdir.
Bu çalışmada, en küçük örgüt ve işletmelerden devletlere ve uluslararası
kamuoyuna kadar tüm organizasyonların faaliyetleri bakımından artık büyük önem
taşıyan medyanın, siyasi liderlik beklentileri üzerindeki etkisi incelenmeye
çalışılmıştır. Türkiye örneğinde, siyasi parti yandaşlarının liderlik
beklentilerine etki eden sosyal faktörler içinde medyanın da bazı koşullarda
belli bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiş, bununla ilgili araştırma
sonuçlarına yer verilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |