Çağımıza damgasını vuran kavramlardan biri olan küreselleşme,
günümüzdeki toplumsal ilişkileri açıklamaya yönelik hemen her girişimin zorunlu
referans noktası haline gelmiş bulunmaktadır. Enformasyon ve kültür
alışverişini kolaylaştırıcı rolüyle medyanın küreselleşme sürecinin en önemli
itici güçlerinden biri olduğu kabul edilmektedir. Aynı şekilde, bilgi ve
iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler insanlar ve farklı kültürler
arasındaki iletişimi artırarak, toplumsal ilişkilerin yerel sınırları aşmasına
katkıda bulunmuştur. Diğer taraftan, 20. yüzyılın son çeyreğinden bu yana
medyanın sahiplik yapısında yaşanan değişim medya sektörünün küresel
kontrolünün az sayıda dev medya şirketinin eline geçmesine neden olmuştur.
Medya sahipliğinde çok uluslu şirketler lehine gerçekleşen yoğunlaşmayla
birlikte medyada yaşanan küreselleşme süreci ve bu sürecin toplumsal yaşamda
yarattığı etkiler konuyu iletişim bilimlerinin de önemli tartışma başlıklarından
biri haline getirmiş ve bu konuda çok sayıda akademik çalışma yapılmasına yol
açmıştır. Konuyla ilgili birikime katkıda bulunmak isteyen bu çalışmada,
medyanın küreselleşmesine yol açan temel faktörler ve medyanın
küreselleşmesinin siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel sonuçları
tartışılmıştır.
As a concept setting
its mark on the current era, globalisation has become an essential reference
point of almost all attempts describing the social relationships today. It is
generally accepted that due to its function as a facilitator of information and
culture exchange, the media is one of the major drivers of the globalisation
process. Further, developments in the information and communication
technologies have intensified the communication between people and different
cultures, and thus, helped social relationships cross local borders. On the
other hand, the media ownership in the world has changed since the last quarter
of the 20th century, which resulted in the domination of few giant media
corporations in the global media. The globalization of media with the effect of
concentration of media ownership in favour of multinational corporations and
its impact on the social life have been a major topic of discussion in the
media and communication studies and caused a lot of academic research to be
conducted on the topic. This article, which intends to contribute to the
scholarship on the topic, discusses the factors leading to, and the political,
economic, social and cultural consequences of, the globalization of media.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |