The driving force of the new social structure
that emerges from the development of communication technologies in the age we
live in is the technological developments in the field of information and communication.
Castells describes the construction of a new society, beginning from the middle
of the twentieth century, with the concept of a "network society",
expressing that the new social structure has been determined by the rise of
networks and network economics. In this new society, nets constitute the new
social structure of societies, and the spread of the power of networking also
seriously changes the functioning and consequences of production, experience,
power and culture processes. The cinema,one of the most popular mass media of
the era in which we live, is impossible to be unaffected by this change and
transformation. Network narrative is the best artistic expression way that can
explain the mobility that characterizes the network society and globalization
depends on the network society. It is not a coincidence that the
network narrative, which can be described as "film narratives that
describe more than one main protagonist who lives in different places but
crosses the story lines in the narrative of the film", overlaps with the
emergence of the network society. The aim of this study is to explain the
social and cultural aspects of the emergence of the network narrative and its
relation to the network society. Anlat
Istanbul (2005) film was analyzed in terms of network narrative in this
work. When the film was analyzed, an analysis method was used which
distinguishes the story / event pattern used in narrative analysis and examines
the presentation format (event pattern) of the narration described in the film.
According
to this, Anlat Istanbul (2005)
brought together two different types of writing, tale and cinema, and brought
together Western-based Grimm tales in a film narrative and was constructed as a
film narrative in which the network society's time and space perception is
represented
İçinde yaşadığımız çağda iletişim
teknolojilerindeki gelişmenin ortaya çıkardığı yeni toplumsal yapının itici
gücünü bilgi ve iletişim alanında yaşanan teknolojik gelişmeler
oluşturmaktadır. Castells, söz konusu yeni toplumsal yapının ağların ve ağ
ekonomisinin yükselişiyle belirlendiğini ifade ederek, 20 yüzyılın ortalarından
itibaren oluşmaya başlayan yeni toplum yapısını ‘ağ toplumu’ kavramıyla
açıklamaktadır. Bu yeni toplum yapısında ağlar toplumların yeni sosyal yapısını
oluşturmaktadır ve ağlar oluşturma mantığının yayılması da üretim, deneyim,
iktidar ve kültür süreçlerinin işleyişini ve sonuçlarını ciddi biçimde
değiştirmektedir. İçinde yaşadığımız çağın en popüler kitle iletişim
araçlarından biri olan sinemanın da bu değişim ve dönüşümden etkilenmemesi
olanaksızdır. 21. Yüzyılda ağ toplumunu karakterize eden hareketlilik durumunu
ve buna bağlı küreselleşmeyi en iyi anlatabilecek sanatsal ifade biçimi “ağ
anlatı”dır. Sinemada “ayrı yerlerde yaşayan ancak öykü çizgileri birbiri içine
geçen birden fazla ana kahramanı anlatan film anlatıları” olarak
tanımlanabilecek ağ anlatının, ağ toplumunun ortaya çıkışıyla çakışması tesadüf
değildir. Bu çalışmanın amacı ağ anlatının ortaya çıkışının toplumsal ve
kültürel yönlerini ortaya koyarak, ağ anlatının ağ toplumuyla olan ilişkisinin
açıklanmasıdır. Çalışmada 2005 yapımı Anlat
İstanbul filmi ağ anlatı açısından çözümlenmiştir. Söz konusu film
çözümlenirken anlatı çözümlemelerinde kullanılan öykü/olay örgüsü ayrımından
yola çıkılmış ve filmde anlatılan öykünün sunuluş biçimini (olay örgüsünü)
inceleyen bir çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre Anlat İstanbul (2005) birbirinden farklı iki yazım türü olan masal
ve sinema anlatısı ile Batı kökenli Grimm masallarını günümüz Türkiyesinde
geçen bir film öyküsünde bir araya getirmiş ve ağ toplumunun zaman ve mekân
algısının temsil edildiği bir film anlatısı olarak inşa edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |