Aydınlanmadan
sonra ortaya çıkan, aklı ve bilimi pusulası olarak kabul eden ve eskiden yeniye
geçiş olarak tanımlanan modernizm, yaşam tarzlarının değiştiği, geleneksel
yapıdan uzaklaşmış toplumsal yapıyı içeren bir süreçtir. Modernizme çare olarak
oluşturulan postmodernizm ise bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan
değişim, küreselleşme, kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması gibi
faktörlerin etkisiyle toplumsal değişime ilişkin birçok alanda olduğu gibi
tüketim şekillerinde de köklü dönüşüm sağlamıştır.
Modernleşme
ile birlikte üretimin ön planda olduğu geleneksel toplumdan tüketim toplumuna
geçiş yaşanmıştır. Üretim şekillerinin değişmesi ve üretim kapasitesinin
artması, tüketim şekillerinin de değişmesini zorunlu kılmıştır. Postmodernizmle
birlikte bireyler, yeme, içme, gibi temel ihtiyaçlarından daha farklı
ihtiyaçlar içerisine girmiştir. Yaşam tarzlarını ve toplumsal kimliklerini de
kapsayacak geniş bir alanda tüketmeye başlayarak tüketim kültürünün ortaya
çıkmasını desteklemişlerdir.
Bu
makalede modernizm, postmodernizm ve tüketim kültürü kavramlarına yer
verilerek, bu kavramlara yönelik değerlendirmeler üzerinde durulmaktadır.
Makalenin temel sorunsalını oluşturan “tüketim kültürünün şekillenmesinde,
modernizm ve postmodernizm süreçlerinin etkileri” kıyaslanarak detaylı bir
tartışma yapılmaktadır.
Modernism, which
has its origins in the enlightenment, is often associated with a set of ideas
which led to a new social structure which brought with it a completely
different lifestyle and consumption culture.
Postmodernism, which created a solution to the problems of modernism,
radically transformed the consumption culture due to the influence of a range
of factors including the widespread use of mass media, globalization and the
change in information and communication technologies.
With Modernism,
there has been a transition from a traditional society where production is at
the forefront to a consumer society. The change of the production form and the
increase of production capacity necessitated a change in the consumption
culture. With postmodernism, individuals have needs more than the basic needs
of eating, drinking and so on. Individuals have begun to consume across a wide
range of environments, lifestyles and social identities which has supported the
emergence of a consumer culture.
This article focuses on the concepts of
modernism, postmodernism and consumer culture and evaluates these concepts.
There is a detailed discussion on the fundamental point which is "The
effects of the process of modernism and postmodernism in the shaping of
consumption culture".
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |