Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TYPOLOGY OF METALEPTIC USES IN TV COMMERCIALS

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 691 - 704, 29.09.2017
https://doi.org/10.19145/e-gifder.336752

Öz

In this work focused on the uses of metaleptic, one of the basic components
of narrative advertising. The aim of the study is to determine typology of the
metaleptic uses in television advertisements moving from Turkish productions
since the first TV commercial of 1972. Metalepsis is consciously revealed by
the entities that make up the text of the ad, and it saves from the uniformity
of the advertisement and gives it richness in terms of creation. This article
is part of a project that aims to reveal the advertising narrative as a study
area. The topic being addressed is totally independent in this sense and work
is an attempt to fill a major space in the area. The study is designed as a
section that embodies the examples of metaleptic use in the sections and
television advertisements that make up the theoretical framework. These uses
are mainly; the character comes into contact with the audience, the voice over intervenes
in the plot,the voice over speak with character;the character interferes with
the screen, characters interfering with each other in different places and
meta-fiction. Thus, sixmetalepsis types are determined. In the conclusion
section, the functions of the usage subject to the study are discussed. These
functions include; meaning enrichment-rhetorical power, creating authenticity,
creating awareness, and creating a viewer's pleasure.

Kaynakça

  • CURRIE, Gregory (2010). Narratives and Narrators: A Philosopy of Stories, New York: Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • DEMİR, Yavuz (1995). İlk Dönem Hikayelerinde Anlatıcılar Tipolojisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DERVİŞCEMALOĞLU, Bahar (2007). Gerard Genette`e Göre Anlatı Söylemi, http://www.ege -edebiyat. org/Modules, Erişim Tarihi: 16.11.2007.
  • DERVİŞCEMALOĞLU, Bahar (2014). Anlatıbilime Giriş, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • ECO, Umberto (2012). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, (Çev: K. Atakay), İstanbul: Can Yayınları.
  • ELDEN, Müge (2016). Reklam Yazarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İLERİALKAN, Damla; YILMAZ, Recep (2015). Senaryo Nasıl Yazılır? Nasıl Yazıyorlar?, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • JAHN, Manfred (2012). Anlatıbilim, (Çev: B. Dervişcemaloğlu), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ONEGA, Susana; LANDA, JOSE A. G. (2012). Anlatıbilime Giriş, (Çev. Y. Salman ve D. Hakyemez), İstanbul: Adam Yayınları.
  • PRINCE, Gerald (1982). Narratology: The Form and Functioning of Narrative, New York: Mouton Yayınevi.
  • YILMAZ, Recep (2014). Anlatı Yoluyla Dünyanın Zihinsel Yeniden Kurulumu: “Palto”, “Dönüşüm” ve “Hayvan Çiftliği” Romanlarının Alımlama Pratikleri Üzerine Bir İnceleme, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
  • YILMAZ, Recep (2017). Narrative Advertising Models and Conceptualization in the Digital Age, Hershey: IGI-Global Yayınevi.
  • YILMAZ, Recep; ERDEM, M. Nur (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • YILMAZ, Recep; ÇAKIR, Ali; RESULOĞLU, Filiz (2017). Historical Transformation of the Advertising Narration in Turkey: From Stereotype to Digital Media, İçinde, R. Yılmaz (ed.) Narrative AdvertisingModels and Conceptualization in the Digital Age (ss. 133-152). PA, ABD: IGI-Global Yayınevi.
  • https://www.youtube.com/watch?v=bbWZ2sRFoXc, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=EXqBH5G8z5c&t=146s, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=Tcwm1pCrjhI, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=vdmEFu3iZbY, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=zgdxdmlHfxQ, Erişim Tarihi: 13.08.2017.

TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 691 - 704, 29.09.2017
https://doi.org/10.19145/e-gifder.336752

Öz

Bu çalışmada,
anlatısal reklamın temel bileşenlerinden biri olan metaleptik kullanımlar
üzerine yoğunlaşılmaktadır.  Çalışmanın
amacı, 1972 tarihli ilk televizyon reklamından itibaren, Türkiye’de üretilen
yapımlardan yola çıkarak televizyon reklamlarındaki metaleptik kullanımların
tipolojisinin belirlenmesidir. Metalepsis ya da düzey ihlali, reklam metnini
oluşturan özneler tarafından, bilinçli bir şekilde ortaya çıkarılır ve reklam
anlatısını tekdüzelikten kurtararak, ona yaratım açısından zenginlik
kazandırır. Bu makale reklam anlatısını bir çalışma alanı olarak ortaya
çıkarmayı amaçlayan bir projenin parçasıdır. Ele alınan konu, bu anlamda
bütünüyle özgündür ve çalışma, alandaki önemli bir boşluğu doldurmaya yönelik
bir girişimdir. Çalışma, teorik çerçeveyi oluşturan bölümler ve televizyon
reklamlarında metaleptik kullanım örneklerini somutlaştırılan bir bölüm
şeklinde tasarımlanmıştır. Söz konusu kullanımlar temelde; karakterin
izleyiciyle konuşması, dış sesin olay örgüsüne müdahalesi, dış sesin karakterle
konuşması, karakterin görüntüye müdahalesi, farklı mekânlardaki karakterlerin
birbirine müdahalesi ve meta-kurmaca şeklinde ortaya çıkmaktadır. Böylelikle altı
tip düzey ihlali belirlenmiştir. Sonuç bölümünde ise çalışmaya konu olan
kullanımların işlevleri tartışılmıştır. Bu işlevler; anlamı zenginleştirme-retorik
güç, özgünlük kazandırma, farkındalık oluşturma ve izleyici beğenisi yaratma
olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • CURRIE, Gregory (2010). Narratives and Narrators: A Philosopy of Stories, New York: Oxford Üniversitesi Yayınları.
  • DEMİR, Yavuz (1995). İlk Dönem Hikayelerinde Anlatıcılar Tipolojisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DERVİŞCEMALOĞLU, Bahar (2007). Gerard Genette`e Göre Anlatı Söylemi, http://www.ege -edebiyat. org/Modules, Erişim Tarihi: 16.11.2007.
  • DERVİŞCEMALOĞLU, Bahar (2014). Anlatıbilime Giriş, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • ECO, Umberto (2012). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, (Çev: K. Atakay), İstanbul: Can Yayınları.
  • ELDEN, Müge (2016). Reklam Yazarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İLERİALKAN, Damla; YILMAZ, Recep (2015). Senaryo Nasıl Yazılır? Nasıl Yazıyorlar?, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • JAHN, Manfred (2012). Anlatıbilim, (Çev: B. Dervişcemaloğlu), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ONEGA, Susana; LANDA, JOSE A. G. (2012). Anlatıbilime Giriş, (Çev. Y. Salman ve D. Hakyemez), İstanbul: Adam Yayınları.
  • PRINCE, Gerald (1982). Narratology: The Form and Functioning of Narrative, New York: Mouton Yayınevi.
  • YILMAZ, Recep (2014). Anlatı Yoluyla Dünyanın Zihinsel Yeniden Kurulumu: “Palto”, “Dönüşüm” ve “Hayvan Çiftliği” Romanlarının Alımlama Pratikleri Üzerine Bir İnceleme, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
  • YILMAZ, Recep (2017). Narrative Advertising Models and Conceptualization in the Digital Age, Hershey: IGI-Global Yayınevi.
  • YILMAZ, Recep; ERDEM, M. Nur (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • YILMAZ, Recep; ÇAKIR, Ali; RESULOĞLU, Filiz (2017). Historical Transformation of the Advertising Narration in Turkey: From Stereotype to Digital Media, İçinde, R. Yılmaz (ed.) Narrative AdvertisingModels and Conceptualization in the Digital Age (ss. 133-152). PA, ABD: IGI-Global Yayınevi.
  • https://www.youtube.com/watch?v=bbWZ2sRFoXc, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=EXqBH5G8z5c&t=146s, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=Tcwm1pCrjhI, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=vdmEFu3iZbY, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=zgdxdmlHfxQ, Erişim Tarihi: 13.08.2017.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, R. (2017). TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 691-704. https://doi.org/10.19145/e-gifder.336752
AMA Yılmaz R. TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ. e-gifder. Eylül 2017;5(2):691-704. doi:10.19145/e-gifder.336752
Chicago Yılmaz, Recep. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5, sy. 2 (Eylül 2017): 691-704. https://doi.org/10.19145/e-gifder.336752.
EndNote Yılmaz R (01 Eylül 2017) TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5 2 691–704.
IEEE R. Yılmaz, “TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ”, e-gifder, c. 5, sy. 2, ss. 691–704, 2017, doi: 10.19145/e-gifder.336752.
ISNAD Yılmaz, Recep. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5/2 (Eylül 2017), 691-704. https://doi.org/10.19145/e-gifder.336752.
JAMA Yılmaz R. TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ. e-gifder. 2017;5:691–704.
MLA Yılmaz, Recep. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 5, sy. 2, 2017, ss. 691-04, doi:10.19145/e-gifder.336752.
Vancouver Yılmaz R. TELEVİZYON REKLAMLARINDA METALEPTİK KULLANIMLARIN TİPOLOJİSİ. e-gifder. 2017;5(2):691-704.