Nowadays, sport and pressconcepts are important parts of daily life. Sports press, formed by the combination of
these two concepts, has become an institution in itself. The sport press readers became important with sports press.
The sports press reader has become an active participant who comes out of passive audiences who take only the
contents presented to him, interprets the contents, makes sense, and evaluates them in this frame.
In the study, it was tried to determine the motivation and satisfaction of reading sports media readers in Konya
within the framework of Uses and Gratifications Theory. In addition to trying to determine their trust in the sports
journal they read, they also wanted to interpret the functions of the sports press as well as what they read in the
sports journal with kind of motivations the sports press reader and the sports journal read. The aim of this study, which is held with the views mentioned above, is to reveal the opinions of the sports press readers through field
research. The data obtained in the survey were collected by face-to-face interviewing technique with 405 people
living in the central districts of Konya. Items from readers’ gratifications are categorized by using factor analysis
from questionnaire participants. According to results of survey; revealed that 3 factors had effects on the sport
journal reading of the participants. These factors were, in order of importance; wonder/detail, entertainment/relax
and information.
Uses and gratifications theory sports press newspaper sportspress
Günümüzde spor ve basın kavramları, günlük hayatın önemli birer parçasını oluşturmaktadır. Bu iki kavramının
bir araya gelmesiyle oluşan spor basını ise başlı başına bir kurum haline gelmiştir. Spor basınıyla birlikte, spor
basını okuyucusu da önem kazanmıştır. Spor basını okuyucusu sadece kendisine sunulan içerikleri alan pasif
izleyiciler olmaktan çıkıp, içerikleri yorumlayan, anlamlandıran ve bu çerçevede değerlendiren aktif katılımcılar
haline gelmiştir.
Bu çalışmayla, Kullanımlar ve Tatminler Kuramı çerçevesinde Konya’daki spor basını okurunun, okuma
motivasyonları ve tatminlerini belirlemeye çalışılmıştır. Spor basını okurunun ne gibi motivasyonlarla spor gazetesi
okuduğu, ne gibi ihtiyaçlarını giderdiği ve tatmine ulaştırdığı, okudukları spor gazetelerine duydukları güven
belirlenmeye çalışılmıştır.Söz konusu düşünceyle gerçekleştirilen bu çalışmada, spor basını okurlarının
düşüncelerini saha araştırmasıyla ortaya koymak amaçlanmıştır.Araştırmada elde edilen veriler, Konya’nın merkez
ilçelerinde yaşayan 405 kişiyle yüz yüze görüşmeye dayalı anket tekniği ile toplanmıştır.Bu çalışmada faktör analizi
yöntemiyle, örneklem kapsamında ulaşılan deneklerin spor gazetesi okumaktan elde ettiği doyumlara ilişkin
maddeler gruplanmıştır.Saha araştırması sonuçlarına göre; katılımcıların spor gazetesi okumasında etkili olan 3
faktör ortaya çıkmıştır. Bu faktörler önem sırasına göre merak/ayrıntı, eğlence/rahatlama ve bilgilenmedir.
Spor Basın Gazete Spor Basını Kullanımlar Ve Tatminler Kuramı Spor Basını
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |