The information society, called the extension of post-industrial
society, is designed as a period when internet-based technologies surround the
everyday life. Through human machine interaction; many programming languages
such as the internet of things (IoT), artificial intelligence, cloud storing
and Blockchain, establish a secure connection among themselves. Especially with
the help of Blockchain technology, a transparent, with non-volatile record
money exchange transaction between the parties (peer to peer) is carried out
without the need of bank or any intermediary person or institution over the
encrypted network. The demand of use in the world and recently in Turkey has increased
due to the fact about this application which is centerless, reliable,
transparent, cannot hide the identity of the parties (any unexplained
intermediary person), the transactions are encrypted and the fact that
transaction records between the parties are easily monitored and the costs are
significantly reduced. The marketing and advertising sectors also follow
closely this change in technology. The study is a compiled review of the
research on how the ways of doing business in both sectors changed through this
technology, and different contents for blockchain technology.
Sanayi sonrası
toplumun uzantısı olarak adlandırılan bilgi toplumu, internet tabanlı
teknolojilerin gündelik yaşamı kuşattığı bir zaman olarak tasarımlanmaktadır.
İnsan makine etkileşimi sayesinde; nesnelerin interneti (IoT), yapay zekâ,
bulut depolama ve Blockchain (blok zincir teknolojisi) gibi birçok programlama
dili kendi aralarında güvenli bir şekilde bağlantı kurmaktadır. Özellikle
Blockchain teknolojisi sayesinde banka veya herhangi bir aracı kişi ya da
kuruma gerek kalmadan taraflar arasında (peer to peer) şeffaf, silinmeyen bir
kayıtla ve şifrelenmiş ağda para değiş-tokuş işlemi gerçekleşmektedir. Bu
uygulamanın; merkezsiz, güvenilir, şeffaf, tarafların kimliğini gizleyemediği
(açıklanamayan aracıların olmadığı), işlemlerin şifrelendiği ve taraflar
arasında işlem kayıtlarının kolaylıkla takip edildiği ve maliyetleri önemli
ölçüde azaltan bir sistem olması, dünyada ve yakın zamanda ülkemizde
kullanımına ilişkin talebi artırmıştır. Pazarlama ve reklam sektörü de
teknolojide yaşanan bu değişimi yakından takip etmektedir. Çalışma, bu
teknoloji aracılığıyla her iki sektörde iş yapma biçimlerinin nasıl değiştiğine
ilişkin araştırmalardan ve Blockchain teknolojisine yönelik farklı içeriklerden
oluşan derleme bir makaledir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |