Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 104 - 132, 28.03.2020
https://doi.org/10.19145/e-gifder.649622

Öz

Bireylerin haber alma ve çevrelerinde olup bitene dair bilgi sahibi olma ihtiyacı yüzyıllardır süre gelen temel bir güdü olmuştur. Modern gazetecilik temellerinin atıldığı 17. yüzyıldan itibaren, belli zaman aralıklarında düzenli bir şekilde yayımlanan ve içerik açısından çeşitlilik gösteren gazeteler haberi kitlelere ulaştırmada önem kazanmıştır. Günümüzde yazılı basın, televizyon ve radyonun yanında çevrimiçi mecralar da haberi kitlelere ulaştırmada önemlidir. Hatta Web 2.0 teknolojisiyle hayat bulan sosyal medya platformları da haberi kitlelere yayma konusunda son zamanların en dikkat çekici araçlarıdır.
Zaman içerisinde, ciddi haberlerin yanında gündelik hayatın gerçeklerinden uzaklaşmayı sağlayan renkli haberler de hayatımıza girmeye başlamıştır. 19. yüzyılın sonlarından itibaren tabloidleşme ve sansasyonel habercilik ile magazinleşme ve magazin haberciliği gazetelerde yer edinmiştir. Toplumda ün sahibi olan kişilere ve kişilerin hayatlarına olan ilgi, magazin haberciliğinin ivme kazanmasına yol açmıştır. Magazin haberlerinin özelliği olan az metin ve dikkat çekici görseller, gazetelerin okunurluğuna da katkı sunan içerik türleri haline gelmiştir.
Metin, fotoğraf ve video gibi içerik türleriyle haberi hızla paylaşmaya imkan sağlayan sosyal medya platformları, günden güne habercilerin bu platformlardaki varlığını artırmaktadır. Facebook, Twitter, Youtube gibi platformların yanında Instagram da haberciler açısından haberi hedef kitlelere ulaştırabilecekleri bir mecradır. Fotoğraf ve video paylaşma özelliğiyle ön plana çıkan Instagram günümüzde magazin haberciliğinin önemli bir mecrası haline gelmiştir. Instagram’ın magazin haberciliğinde nasıl kullanıldığını ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, 12-20 Ekim 2019 tarihleri arasında amaçlı örneklem esasına göre seçilen üç hesabın paylaşımları incelenmiştir. Dağtaş (2006: 124)’ın magazin eklerinin içeriğini belirleyen ve eklerde işlenen konuları incelemek üzere kullandığı kategoriler temel alınarak içerik çözümlemesi yapılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, Instagram’daki magazin haber hesaplarının tüketim ve yaşam biçimleriyle ilişkili olarak en çok “moda olgusu ve görünümleri” kategorisinde haber içeriği paylaştığı görülmüştür. 

Kaynakça

  • Acharya, Ujjwal, vd. (2012). 2011 National Survey on Nepali Journalists http://research.butmedia.org/wp-content/uploads/2012/06/Journalist_Social_ Media_ CMR_Nepal.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2019.
  • Altunbaş, Fuat. (2014). Sosyal Medyaya Genel Bir Bakış, Yeni Medya Üzerine 2, Ed: Müge Demir, Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Arberkli, Selma, B. (2011). Feminist Kuram Çerçevesinde Magazin Dergilerinde Kadının Sunumu, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bilgin, Nuri. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. 2.Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyükbaykal, Güven ve Büyükbaykal, Ceyda. (2007). “Günümüzde Türk Basınındaki Magazinleşme Olgusu”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 51-62.
  • Çetinkaya, Aysel. (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik. Ankara: Nobel.
  • Çetinkaya Aysel. (2019). “Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı”. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2 (1). 1-28.
  • Dağtaş, Erdal. (2006). Türkiye’de Magazin Basını. Ankara: Ütopya.
  • Digital News Report 2019, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/digital-news-report-2019-out-now, Erişim Tarihi: 02 Eylül 2019.
  • Duran, Oktay. (1998). Cumhuriyet Öncesi ve Sonrası Matbaa ve Basın Sanayi. İstanbul: Cem Ofset.
  • Erdoğan, İrfan (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi Araştırma Tasarımları Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler. (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Geray, Haluk. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gezgin, Suat. (1999). “Basınımızda Son Günlerde Gelişen Olaylar ve Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi”, 9, 5-8.
  • Hu, Yuheng, Manikonda, Lydia ve Kambhampati, Subbarao. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, Arizona.
  • İlhan, Erol ve Aydoğdu, Adalet, G. (2017). “Magazin Gazeteciliği ve Etik Anlayışı”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3 (5), 1507-1521.
  • Kalsın Berrin. (2016). “Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 4275-94.
  • Kurt, Hanifi. (2016). Gazetecilik Mesleğine Yeni Bir İmkan Olarak Yeni/Sosyal Medya Ortamları, Değişen Dünyada Gazetecilik, (Editörler) Gülgün Erdoğan Tosun ve Hanifi Kurt. Ankara: Orion Kitapevi. 25-40.
  • Kuyucu, Michael. (2015). Türkiye’de Değişen Magazin Basını: Ses Dergisi Örneğinde Magazin Yayıncılığı Sorunsalı, Proceedings of INTCESS15- 2nd International Conference on Education and Social Sciences, http://www.ocerint.org/intcess15_e-publication/papers/343.pdf, 448-463.
  • Magazin, https://sozluk.gov.tr/?q=magazin&aranan, Erişim Tarihi: 12 Eylül 2019.
  • Magazin Ayağa mı Düştü? http://www.radikal.com.tr/turkiye/magazin-ayaga-mi-dustu-648630/, Erişim Tarihi: 5 Eylül 2019.
  • On Beş Maddede Türkiye’nin Dijital Tablosu, https://medium.com/@gamzenurluoglu/15-maddede-t%C3%BCrkiyenin-dijital-tablosu-we-are-social-2019-t%C3%BCrkiye-raporu-ebc034d01ef3, Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2019.
  • Soygüder, Şebnem. (2003). Eyvah Paparazzi. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Söğüt, Yasin ve Aktaş Celalettin. (2018). “Şehbal Dergisinden Günümüze Tüketim Kültürü ve Magazin Dergiciliği Analizi”, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 11 (1). 173-185.
  • Uslu, Zeynep. K. (2001). “Yazılı ve Görsel Medyada Magazinleşmenin Tarihsel ve Sosyolojik Dinamikleri”, İletişim, 12, 1-20.

INSTAGRAM: A NEW PLATFORM OF TABLOID JOURNALISM

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 104 - 132, 28.03.2020
https://doi.org/10.19145/e-gifder.649622

Öz

For centuries, it has been a fundamental motivation for individuals to be informed and learn about the events occurring around them. Since the 17th century, when the foundations of modern journalism were laid, newspapers that were published in certain time periods and diversified in terms of content gained importance in conveying news to the masses. Today, online channels are also significant beside the printed media, television and radio. As a matter of fact, social media platforms that aroused through web 2.0 technology are also remarkable mediums of recent times in spreading news to the audiences.
In time, colored news that enable us to depart from the reality of daily life, came in to our lives as well as serious ones. Starting from the late 19th century, tabloidization and tabloid journalism gain a seat in the newspaper through tabloid news and sensational journalism. The attention given to those who have reputation in the society and their lives gave acceleration to tabloid journalism. The short texts and catchy visuals, which are the characteristics of tabloid journalism became the type of content that contributed to the readability of newspapers.
The social media platforms which provide an opportunity to spread the news quickly with the content types like text, photograph and video augments the existence of reporters in such platforms day by day. Instagram, as well as other platforms like Facebook, Twitter and Youtube, is also a channel for reporters in their purpose of conveying the news to the target audience. For today’s tabloid journalism, Instagram, which comes into prominence through its photograph and video sharing features, has become a notable channel. In this study, three accounts were chosen through purposeful sampling and their content published between the time period of October 13-20, 2019 were examined with the purpose of revealing how Instagram is being used in tabloid journalism. The content analysis was performed by basing on Dağtaş’s (2006:124) categories, which are for determining the content of tabloid supplements, and also for examining the topics that are discussed in such supplements. As a result of the findings, it was seen that the magazine news accounts on Instagram mostly shared news content in the category of “fashion phenomena and appearances in relation to consumption and lifestyles. 

Kaynakça

  • Acharya, Ujjwal, vd. (2012). 2011 National Survey on Nepali Journalists http://research.butmedia.org/wp-content/uploads/2012/06/Journalist_Social_ Media_ CMR_Nepal.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2019.
  • Altunbaş, Fuat. (2014). Sosyal Medyaya Genel Bir Bakış, Yeni Medya Üzerine 2, Ed: Müge Demir, Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Arberkli, Selma, B. (2011). Feminist Kuram Çerçevesinde Magazin Dergilerinde Kadının Sunumu, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bilgin, Nuri. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. 2.Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyükbaykal, Güven ve Büyükbaykal, Ceyda. (2007). “Günümüzde Türk Basınındaki Magazinleşme Olgusu”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 51-62.
  • Çetinkaya, Aysel. (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik. Ankara: Nobel.
  • Çetinkaya Aysel. (2019). “Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı”. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2 (1). 1-28.
  • Dağtaş, Erdal. (2006). Türkiye’de Magazin Basını. Ankara: Ütopya.
  • Digital News Report 2019, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/digital-news-report-2019-out-now, Erişim Tarihi: 02 Eylül 2019.
  • Duran, Oktay. (1998). Cumhuriyet Öncesi ve Sonrası Matbaa ve Basın Sanayi. İstanbul: Cem Ofset.
  • Erdoğan, İrfan (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi Araştırma Tasarımları Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler. (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Geray, Haluk. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gezgin, Suat. (1999). “Basınımızda Son Günlerde Gelişen Olaylar ve Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi”, 9, 5-8.
  • Hu, Yuheng, Manikonda, Lydia ve Kambhampati, Subbarao. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, Arizona.
  • İlhan, Erol ve Aydoğdu, Adalet, G. (2017). “Magazin Gazeteciliği ve Etik Anlayışı”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3 (5), 1507-1521.
  • Kalsın Berrin. (2016). “Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 4275-94.
  • Kurt, Hanifi. (2016). Gazetecilik Mesleğine Yeni Bir İmkan Olarak Yeni/Sosyal Medya Ortamları, Değişen Dünyada Gazetecilik, (Editörler) Gülgün Erdoğan Tosun ve Hanifi Kurt. Ankara: Orion Kitapevi. 25-40.
  • Kuyucu, Michael. (2015). Türkiye’de Değişen Magazin Basını: Ses Dergisi Örneğinde Magazin Yayıncılığı Sorunsalı, Proceedings of INTCESS15- 2nd International Conference on Education and Social Sciences, http://www.ocerint.org/intcess15_e-publication/papers/343.pdf, 448-463.
  • Magazin, https://sozluk.gov.tr/?q=magazin&aranan, Erişim Tarihi: 12 Eylül 2019.
  • Magazin Ayağa mı Düştü? http://www.radikal.com.tr/turkiye/magazin-ayaga-mi-dustu-648630/, Erişim Tarihi: 5 Eylül 2019.
  • On Beş Maddede Türkiye’nin Dijital Tablosu, https://medium.com/@gamzenurluoglu/15-maddede-t%C3%BCrkiyenin-dijital-tablosu-we-are-social-2019-t%C3%BCrkiye-raporu-ebc034d01ef3, Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2019.
  • Soygüder, Şebnem. (2003). Eyvah Paparazzi. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Söğüt, Yasin ve Aktaş Celalettin. (2018). “Şehbal Dergisinden Günümüze Tüketim Kültürü ve Magazin Dergiciliği Analizi”, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 11 (1). 173-185.
  • Uslu, Zeynep. K. (2001). “Yazılı ve Görsel Medyada Magazinleşmenin Tarihsel ve Sosyolojik Dinamikleri”, İletişim, 12, 1-20.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Çetinkaya 0000-0003-2526-323X

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, A. (2020). MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 104-132. https://doi.org/10.19145/e-gifder.649622
AMA Çetinkaya A. MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM. e-gifder. Mart 2020;8(1):104-132. doi:10.19145/e-gifder.649622
Chicago Çetinkaya, Aysel. “MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8, sy. 1 (Mart 2020): 104-32. https://doi.org/10.19145/e-gifder.649622.
EndNote Çetinkaya A (01 Mart 2020) MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8 1 104–132.
IEEE A. Çetinkaya, “MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM”, e-gifder, c. 8, sy. 1, ss. 104–132, 2020, doi: 10.19145/e-gifder.649622.
ISNAD Çetinkaya, Aysel. “MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (Mart 2020), 104-132. https://doi.org/10.19145/e-gifder.649622.
JAMA Çetinkaya A. MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM. e-gifder. 2020;8:104–132.
MLA Çetinkaya, Aysel. “MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 8, sy. 1, 2020, ss. 104-32, doi:10.19145/e-gifder.649622.
Vancouver Çetinkaya A. MAGAZİN HABERCİLİĞİNİN YENİ PLATFORMU: INSTAGRAM. e-gifder. 2020;8(1):104-32.