Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 630 - 661, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.916668

Öz

Halkla ilişkiler yaklaşımı kurumun stratejik paydaşlarını analiz eden, her paydaş grubunun önemsediği konuları belirlemeye çalışan, karşılıklı anlayış ve simetrik iletişime dayanan, kurum misyonu ve hedefleri doğrultusunda hareket eden bir anlayış tarzıdır. Dolayısıyla halkla ilişkiler uzmanları halkla ilişikiler programlarını stratejik iletişim kavrayışı çerçevesinde geliştirmeli ve yürütmelidir. Bu kapsamda halkla ilişkiler uzmanları bir takım stratejik rolleri üstlenmektedir. Stratejik rolleri benimseyen uygulayıcılara halkla ilişkiler stratejisti denir. Bu çalışmanın temel amacı Orta Asya ülkelerinden biri olan Kırgızistan’da halkla ilişkiler uzmanlarının stratejik rolleri ne derece benimsediklerini tespit etmektir. Kırgızistan’da halkla ilişkiler alanının gelişmekte olmasıyla birlikte, ülkede birçok kurumlarda halkla ilişkiler faaliyetleri, alanında eğitim görmüş uzmanlarla yürütülmektedir. Küreselleşme sürecinin eğilimleri, müşteri odaklı anlayıış ve yeni iletişim teknolojilerin büyük oranda kullanılması gibi faktörler de ülke çapında mevcuttur. Bundan dolayı Kırgızistan’daki halkla ilişkiler uzmanlarından stratejik yaklaşım kapsamında çalışmalar yürütmeleri beklenmektedir. Araştırma verileri halkla ilişkiler uygulayıcılarıyla derinlemesine görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Veri analizi sonucunda Kırgızistan’da halkla ilişkiler uygulayıcılarının çoğunun stratejik rolleri üstlenmedikleri ortaya çıkmıştur. Ancak araştırma ülkede bu konuda yapılan ilk çalışma olduğu için literatüre katkı sağlama açısından büyük önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • ARTIŞEVA, Meerim (2017). “Kırgızistan’da halkla ilişkiler mesleğinin gelişmesinde yüksek öğretim kurumlarının rolü”, Manas Journal of Social Studies, (6):4, s. 541-558.
  • BALCI, Ali (2007). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • BROOM, Glen ve SMITH, George (1978). “Toward an understanding of public relations roles: an empirical test of five roles: models’ ımpact on clients”, Annual Meeting of the International Communication Association, 13-16 August, 1978, Seattle.
  • DEY, Ian (1993). Qualitative data analysis: a user friendly guide for social scientists, London: Routledge Publications.
  • DOZIER, David ve REPPER, Fred (2008). Research firms and public relations practices. Excellence in public relations and communication management. Ed. James. E. Grunig, New York-London: Routledge. Taylor and Francis Group.
  • DOZIER, David (1984). “Program evaluation and roles of practitioners”, Public Relations Review, 10(2), p.13-21.
  • ERENDAĞ SÜMER, Fulya (2011). Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. In Ç Karakaya Şatır (Eds.), Örgüt-ortam ilişkisi bağlamında stratejik halkla ilişkiler (s.61-79), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • FALKHEIMER, Jesper ve HEIDE, Mats. (2014). “From public relations to strategic communication in sweden. the emergence of a transboundary field of knowledge”, Nordicom Review, 35 (2), p.123-138.
  • GÖKSEL, Ahmed Bülend. (2010). Stratejik halkla ilişkiler yönetimi, Ankara, Turkey:Nobel Yayın Dağıtım Tic. LTD. ŞTİ.
  • GRUNIG, James ve REPPER, Fred (2008). Strategic management, publics and issues. Excellence in public relations and communication management. Ed. James. E. Grunig, New York-London: Routledge. Taylor and Francis Group.
  • GRUNIG, James (2005). Halkla ilişkilerde ve iletişim yönetiminde mükemmellik, İstanbul: Rota Yayınları.
  • GRUNIG, James ve GRUNİG, Larissa (2010). “Public relations in strategic management and strategic management of public relations: theory and evidence from the IABC excellence project”, Journalism Studies, 1 (2), p.303-321.
  • HIGGINS, James (1979). Organizational policy and strategic management, Hinsdale, Illinois: Dryden Press.
  • HOLTZHAUSEN, Derina R; PETERSEN, Barbara K; TİNDALL, Natalie (2009). “Exploding in the myth of the symmetrical/asymmetrical dichotomy: public relations models in the New South Africa”, Journal of Public Relations Research, 15 (4), p. 305-341
  • HOŞTUT, Sibel (2013). “Stratejik halkla ilişkilerde halkla iliskiler uygulayıcı rolleri”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), s. 417-434.
  • KADIBEŞEGİL, Salim (2006). İtibar yönetimi, İstanbul: Media Cat.
  • KAFADAR, Onur ve AKMAN, Gül Nur (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri dersi: nicel ve nitel araştırma yöntemleri, Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • KARATAŞ, Zeki (2015). “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), s. 62-80.
  • MOSS, Danny; WARNABY, Gary; NEWMAN, Andrew J. (2000). “Public Relations Practitioners Role Enactment at the Senior Management Level Within U. K. Companies”, Journal of Public Relations Research, 12 (4):277-307.
  • MOSS, Danny; NEWMAN, Andrew; DE SANTO, Barbara (2005). “Defining and refining the core elements of management in public relations/corporate communications context: what do communication managers do?”, Journalısm and Mass Communıcatıon Quarterly, 82 (4), p.873-890.
  • MYKKANEN, Markus ve VOS, Marita (2015). “Contribution of Public Relations to Organizational Decision Making: Insights from the Literature”, Public Relations Journal, 9 (2):1-19.
  • NABUKEERA, Yudaya (2006). An Analysis of the Roles of Public Relations Practitioners in Kampala, Uganda, Nelson Mandela Metropolitan University Master Thesis, Uganda.
  • ÖZDEMİR, Murat (2014). “Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), s. 323-343.
  • ÖZKAN, Abdullah (2009). Halkla ilişkiler yönetimi, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • SİRİSAGUL, Kanya (2015). Roles of Practitioners and Strategic Planning Practices, https://docplayer.net/17967649-Roles-of-practitioners-and-strategic-planning-practices.html Erişim Tarihi: 27.05.2021
  • SOLMAZ, Başak (2007). “Halkla ilişkilerde proaktif ve reaktif stratejiler”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25, s.143-154.
  • STEINER, George; MINER, John; GRAY, Edmund (1982). Management policy and strategy, New York, NY: Macmillan Publ.
  • STEYN, Benita (2009). “The strategic role of public relations is strategic reflections: A South African research stream”, American Behavioral Scientist, 53 (4), p.516-532.
  • STEYN, Benita (2011). Değişen iş ve halkla ilişkiler paradigmaları. Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. Ed. Ç. Karakaya Şatır, s.2-31, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • STEYN, Benita (2011). Halkla ilişkiler stratejist rolü. Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. Ed. Ç. Karakaya Şatır, s.120-170, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • ŞİMŞEK, Hasan ve YILDIRIM, Ali (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • TEZCAN, Elif Tuba (2017). “Bir halkla ilişkiler uygulama alani olarak sosyal medya kullanımı: Change.org zeytin hayattır imza kampanyası incelemesi”, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(1), s. 47-52.
  • VAN HEERDEN, Gene (2004). The practice of public relations in africa: a descriptive study, Master Thesis of University of Pretoria, Pretoria.
  • VERCIC, Dejan; GRUNIG, James; GRUNIG, Larissa (1996). Global and specific principles of public relations: evidence from Slovenia. International public relations. a comparative analysis. Ed. H.M. Culbertson ve N. Chen, New Jersey: Lawrence Erlbaum Assosiates, Publishers.
  • VERCİC, Dejan; RULER, Betteke; BUTSCHİ, Gerhard; FLODİN, Bertil (2001). “On the definition of public relations: a European view”, Public Relations Review, 27 (2001), p. 373-387.
  • INTERNET USAGE İN ASİA, https://www.internetworldstats.com/stats3.htm Erişim Tarihi: 07. 03. 2021.

STRATEGIC COMMUNICATION AND PUBLIC RELATIONS: A RESEARCH ON THE STRATEGIC ROLE ACCEPTANCE BY PUBLIC RELATIONS PRACTITIONERS IN KYRGYZSTAN

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 630 - 661, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.916668

Öz

The modern concept of public relations assumes a concept that is based on the analysis of strategic partners and the identification of key topics, mutual understanding and symmetrical communication, mission and goals of the organization. In this regard, public relations practitioners must develop and implement their programs within the framework of the concept of strategic communication. Therefore, practitioners play many strategic roles. Practitioners who take on strategic roles are called public relations strategists. The aim of this study is to establish in what degree public relations practitioners in Kyrgyzstan assume strategic roles. Although the field of public relations in Kyrgyzstan is only developing, in the country many companies employ public relations professionals. Also in the country there are such factors as a trends of globalization process, customer focus and widespread dissemination of new information technologies. And so it is expected that public relations professionals will conduct their activities within the framework of the strategic vision. During the research, in-depth interviews with practitioners were conducted. According to the results of the study, it was revealed that the majority of public relations practitioners in Kyrgyzstan do not play strategic roles. Since this study is the first study on this topic in the country, it is highly regarded for its contribution to the literature.

Kaynakça

  • ARTIŞEVA, Meerim (2017). “Kırgızistan’da halkla ilişkiler mesleğinin gelişmesinde yüksek öğretim kurumlarının rolü”, Manas Journal of Social Studies, (6):4, s. 541-558.
  • BALCI, Ali (2007). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • BROOM, Glen ve SMITH, George (1978). “Toward an understanding of public relations roles: an empirical test of five roles: models’ ımpact on clients”, Annual Meeting of the International Communication Association, 13-16 August, 1978, Seattle.
  • DEY, Ian (1993). Qualitative data analysis: a user friendly guide for social scientists, London: Routledge Publications.
  • DOZIER, David ve REPPER, Fred (2008). Research firms and public relations practices. Excellence in public relations and communication management. Ed. James. E. Grunig, New York-London: Routledge. Taylor and Francis Group.
  • DOZIER, David (1984). “Program evaluation and roles of practitioners”, Public Relations Review, 10(2), p.13-21.
  • ERENDAĞ SÜMER, Fulya (2011). Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. In Ç Karakaya Şatır (Eds.), Örgüt-ortam ilişkisi bağlamında stratejik halkla ilişkiler (s.61-79), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • FALKHEIMER, Jesper ve HEIDE, Mats. (2014). “From public relations to strategic communication in sweden. the emergence of a transboundary field of knowledge”, Nordicom Review, 35 (2), p.123-138.
  • GÖKSEL, Ahmed Bülend. (2010). Stratejik halkla ilişkiler yönetimi, Ankara, Turkey:Nobel Yayın Dağıtım Tic. LTD. ŞTİ.
  • GRUNIG, James ve REPPER, Fred (2008). Strategic management, publics and issues. Excellence in public relations and communication management. Ed. James. E. Grunig, New York-London: Routledge. Taylor and Francis Group.
  • GRUNIG, James (2005). Halkla ilişkilerde ve iletişim yönetiminde mükemmellik, İstanbul: Rota Yayınları.
  • GRUNIG, James ve GRUNİG, Larissa (2010). “Public relations in strategic management and strategic management of public relations: theory and evidence from the IABC excellence project”, Journalism Studies, 1 (2), p.303-321.
  • HIGGINS, James (1979). Organizational policy and strategic management, Hinsdale, Illinois: Dryden Press.
  • HOLTZHAUSEN, Derina R; PETERSEN, Barbara K; TİNDALL, Natalie (2009). “Exploding in the myth of the symmetrical/asymmetrical dichotomy: public relations models in the New South Africa”, Journal of Public Relations Research, 15 (4), p. 305-341
  • HOŞTUT, Sibel (2013). “Stratejik halkla ilişkilerde halkla iliskiler uygulayıcı rolleri”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), s. 417-434.
  • KADIBEŞEGİL, Salim (2006). İtibar yönetimi, İstanbul: Media Cat.
  • KAFADAR, Onur ve AKMAN, Gül Nur (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri dersi: nicel ve nitel araştırma yöntemleri, Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • KARATAŞ, Zeki (2015). “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), s. 62-80.
  • MOSS, Danny; WARNABY, Gary; NEWMAN, Andrew J. (2000). “Public Relations Practitioners Role Enactment at the Senior Management Level Within U. K. Companies”, Journal of Public Relations Research, 12 (4):277-307.
  • MOSS, Danny; NEWMAN, Andrew; DE SANTO, Barbara (2005). “Defining and refining the core elements of management in public relations/corporate communications context: what do communication managers do?”, Journalısm and Mass Communıcatıon Quarterly, 82 (4), p.873-890.
  • MYKKANEN, Markus ve VOS, Marita (2015). “Contribution of Public Relations to Organizational Decision Making: Insights from the Literature”, Public Relations Journal, 9 (2):1-19.
  • NABUKEERA, Yudaya (2006). An Analysis of the Roles of Public Relations Practitioners in Kampala, Uganda, Nelson Mandela Metropolitan University Master Thesis, Uganda.
  • ÖZDEMİR, Murat (2014). “Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), s. 323-343.
  • ÖZKAN, Abdullah (2009). Halkla ilişkiler yönetimi, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • SİRİSAGUL, Kanya (2015). Roles of Practitioners and Strategic Planning Practices, https://docplayer.net/17967649-Roles-of-practitioners-and-strategic-planning-practices.html Erişim Tarihi: 27.05.2021
  • SOLMAZ, Başak (2007). “Halkla ilişkilerde proaktif ve reaktif stratejiler”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25, s.143-154.
  • STEINER, George; MINER, John; GRAY, Edmund (1982). Management policy and strategy, New York, NY: Macmillan Publ.
  • STEYN, Benita (2009). “The strategic role of public relations is strategic reflections: A South African research stream”, American Behavioral Scientist, 53 (4), p.516-532.
  • STEYN, Benita (2011). Değişen iş ve halkla ilişkiler paradigmaları. Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. Ed. Ç. Karakaya Şatır, s.2-31, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • STEYN, Benita (2011). Halkla ilişkiler stratejist rolü. Halkla ilişkilerden stratejik halkla ilişkilere. Ed. Ç. Karakaya Şatır, s.120-170, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • ŞİMŞEK, Hasan ve YILDIRIM, Ali (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • TEZCAN, Elif Tuba (2017). “Bir halkla ilişkiler uygulama alani olarak sosyal medya kullanımı: Change.org zeytin hayattır imza kampanyası incelemesi”, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(1), s. 47-52.
  • VAN HEERDEN, Gene (2004). The practice of public relations in africa: a descriptive study, Master Thesis of University of Pretoria, Pretoria.
  • VERCIC, Dejan; GRUNIG, James; GRUNIG, Larissa (1996). Global and specific principles of public relations: evidence from Slovenia. International public relations. a comparative analysis. Ed. H.M. Culbertson ve N. Chen, New Jersey: Lawrence Erlbaum Assosiates, Publishers.
  • VERCİC, Dejan; RULER, Betteke; BUTSCHİ, Gerhard; FLODİN, Bertil (2001). “On the definition of public relations: a European view”, Public Relations Review, 27 (2001), p. 373-387.
  • INTERNET USAGE İN ASİA, https://www.internetworldstats.com/stats3.htm Erişim Tarihi: 07. 03. 2021.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meerim Artysheva 0000-0002-5400-2410

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Artysheva, M. (2021). STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 630-661. https://doi.org/10.19145/e-gifder.916668
AMA Artysheva M. STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. Eylül 2021;9(2):630-661. doi:10.19145/e-gifder.916668
Chicago Artysheva, Meerim. “STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 2 (Eylül 2021): 630-61. https://doi.org/10.19145/e-gifder.916668.
EndNote Artysheva M (01 Eylül 2021) STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 2 630–661.
IEEE M. Artysheva, “STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, e-gifder, c. 9, sy. 2, ss. 630–661, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.916668.
ISNAD Artysheva, Meerim. “STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/2 (Eylül 2021), 630-661. https://doi.org/10.19145/e-gifder.916668.
JAMA Artysheva M. STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2021;9:630–661.
MLA Artysheva, Meerim. “STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2021, ss. 630-61, doi:10.19145/e-gifder.916668.
Vancouver Artysheva M. STRATEJİK İLETİŞİM VE HALKLA İLİŞKİLER: KIRGIZİSTAN’DA HALKLA İLİŞKİLER UZMANLARININ STRATEJİK ROLÜ BENİMSEMELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2021;9(2):630-61.