Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 848 - 876, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.918565

Öz

Mizah ve mizahi anlatım her dönem literatürde ilgi odağı olmuştur. Olayların gülünç, alışılmadık ve çelişkili yönlerini yansıtarak insanı düşündürme, eğlendirme ya da güldürme amacıyla hazırlanan ürünlerde mizah urumlar arasındaki çelişkilerin açığa çıkarılması pratiğine dayanmaktadır. Çalışmada son dönemlerde önemine yapılan vurgunun ve eleştirel zeminde gerçekleşen çalışmaların hızla arttığı konulardan birisi olan trol ve trol kültürü kriz iletişimi döneminde incelenmiştir. Bu yolla, söz konusu çalışmada https://www.boomsocial.com/ üzerinden Türkiye’deki fenomenler sıralamasında üçüncü sırada yer alan ve genellikle trol paylaşımlarıyla öne çıkan cezmikalorifer isimli kullanıcının Instagram hesabının COVID-19 tedbirleri kapsamında Türkiye’de vaka tespitleri ve kısıtlamaların gündeme geldiği ilk hafta olan 16 Mart 2020 ve 28 Mart 2020 tarihleri arasındaki paylaşımları trol kültürü ve yaratıcı kültür öğesi olarak troller açısından göstergebilimsel açıdan incelenmiştir. Buna ilaveten çalışmanın örneklem birimi olarak söz konusu tarih aralığındaki paylaşımların tamamının COVID-19 ile ilgili olması örneklemin daraltılmasında bir kıstas olarak ele alınmıştır. Bu yolla, çalışmada 16 Mart 2020 ve 28 Mart 2020 tarihleri arasında cezmikalorifer Instagram hesabında yayınlanan 102 (n=102) paylaşım incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden belge analizi yöntemi kullanılmış ve paylaşımlara yönelik içerik analizi uygulanmıştır.

Kaynakça

  • ALTUNAY, Alper (2016). ‘Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Sosyal Medya’. Selçuk İletişim, 9 (1), s.411-445.
  • BAKHTIN, Mikhail (1981). The Dialogic Imagination, (Editörler), C. Emerson ve M. Holquist. Content Analysis in Communication Research, Austin: University of Texas Press.
  • BATI, Uğur (2007). ‘Reklamlarda Retorik Figürlerin Kullanımı’. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (28), s.327-335.
  • BERGSTROM, Kelly (2011). ‘Don’t Feed the Troll: Shutting Down Debate about Community Expectations on Reddit.com.’. First Monday, 16 (8), s.1-10.
  • BİNARK, Mutlu ve ŞUKE Karataş (2016). ‘Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ ler’. Trt Akademi, 1 (2), s.426-448.
  • BINNS, Amy (2012). ‘Don’t Feed the Trolls’. Journalism Practice, 6 (4), s.547-562.
  • BISHOP, Jonathan (2014). ‘Dealing with Internet Trolling in Political Online Communities: Towards the This Is Why We Can’t Have Nice Things Scale’. International Journal of E-Politics, 5 (4), s.1-20.
  • BLUMER, Herbert (1986). Symbolic Interactionism: Perspective and Method, Los Angeles: University of California Press.
  • BOIN, Arjen (2004). ‘Lessons from Crisis Research, FORUM- Managing Crisis in the 21st Century’. International Studies Review, 6, s.165-194.
  • BÜKER, Seçil (1985). Sinemada Anlam Yaratma, Eskişehir: Milliyet Yayınları.
  • CASTELLS, Manuel (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • COLEMAN, E. Gabriella (2012). ‘Phreaks, Hackers, and Trolls: The Politics of Transgression and Spectacle’. The Social Media Reader, 5, s.99-119.
  • COOMBS, W. Timothy (2007). Ongoing Crises Communication, Planning, Managing and Responding, California: Sage Publications.
  • COSGRAVE, John (1996). ‘Decision Making in Emergencies’. Disaster Prevention and Management, 5 (4), s.28-35.
  • CRYSTAL, David (2006). Language and the Internet, Cambridge: Cambridge University Press.
  • ÇAMDERELİ, Mete (2000). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ÇEKEN, Birsen ve SONNUR Özdemir (2015). ‘Cinsel Öğelerin İnternet Reklamlarında Kullanımı: Vestel 2014 Derin Dondurucu Reklamları’. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (6), s.74-90.
  • DAVIES, Hillary ve MEGAN Walters (1998). ‘Do All Crises Have to Became Disasters?’. Risk and Risk Mitigation, Property Management, 16 (1), s.5-9.
  • FALKHEIMER, Jesper ve HEIDE, Mats (2006). ‘Multicultural Crisis Communication: Towards a Social Constructionist Perspective’. Journal of Contingencies and Crisis, Management, 14 (4), s.180–189.
  • FISKE, John (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • GARNETT, James L. ve ALEXENDER Kouzmin (2007). ‘Communication Throughout Katrina: Competing and Complementery Conceptual Lenses on Crises Communication’. Public Administration Rewiev, 67 (1), s.171-188.
  • GLEICK, James (2011). Enformasyon, İstanbul: Optimist Yayınevi.
  • HARDAKER, Claire (2013). ‘Uh.... Not to Be Nitpicky, But... The Past Tense of Drag is Dragged, Not Drug’. Journal of Language Aggression and Conflict, 1 (1), s.58-86.
  • KÖNİG, Klaus (1991). ‘Comments on The Chernobyl Disaster and Nuclear Fallout’. (Editörler), Uriel Rosental ve Bert. Crisis Management and Decision Making Bijnenberg Kluwer Academic Publishers, s.30-43.
  • MCCONNELL, Allan ve DRENNAN Lynn (2006). ‘Mission Impossible? Planning and Preparing For Crisis’. Journal of Contingencies and Crisis Management, 14 (2), s.59-70.
  • MEAD, George Herbert (2017). Zihin, Benlik ve Toplum, (Çev. Yeşim Erdem), Ankara: Heretik Yayınları.
  • MEIKLE, Graham (2016). Social Media: Communication, Sharing and Visibility, London: Routledge.
  • MITFOFF, Ian I. (1994). ‘Crisis Management and Environmentalism: A Natural Fit’. California Management Review, Winter, s.102-113.
  • MUTLU, Erol (1995). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınevi.
  • NICOL, Sarah (2012). ‘Cyber-bullying and Trolling’. Youth Studies Australia, 31 (4), s.3-4.
  • OKAY, Aydemir (2002). ‘Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler’. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (12), s.473-498.
  • ÖZÇETİN, Burak (2018). Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, Okullar, Modeller, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÖZSOY, Duygu (2015). ‘Tweeting Political Fear: Trolls in Turkey’. Journal of History School (JOHS), 12, s.535-552.
  • PATON, Douglas ve FLİN Rhona (1999). ‘Disaster Stress: An Emergency Management Perspective, Disaster’. Prevention and Management, 8 (4), s.261-267.
  • PELTEKOĞLU, Filiz Balta (2007). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Basın A.Ş.
  • PRUS, Robert C. 1996. Symbolic Interaction and Ethnographic Research: Intersubjectivity and the Study of Human Lived Experience, Albany: State University of New York. Press.
  • SAUSSURE, de Ferdinand (1966). Course in General Linguistics. (Çev. C. Baily et, al.), New York: McGraw-Hill.
  • SAYIMER, İdil (2014). ‘Yeni Medya Ortamlarında Ağlar Oluşturan Toplumsal Hareket Deneyimleri’. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), s.97-112.
  • SHACHAF, Pnina ve HARA Noriko (2010). ‘Beyond Vandalism: Wikipedia Trolls’. Journal of Information Science, 36 (3), s.357-370.
  • SHIFMAN, Limor (2014). Memes in Digital Culture, Cambridge: MIT Press.
  • TAIWO, Rotimi (2014). Impoliteness in online forums: A study of trolling in Nairaland. Pragmatics of Nigerian English in Digital, (Editörler) Chiluwa, P. Ifukor, R. Taiwo, Münih: Lincom Europa.
  • VAN DIJK, Teun (2006). The Network Society, London: Sage Publications.
  • VIRKAR, Shefali (2014). ‘Trolls Just Want to Have Fun: Electronic Aggression within the Context of e-Participation and Other Online Political Behavior in the United Kingdom’. International Journal of E-Politics, 5 (4), s.21-51.
  • YILMAZ, Ayşe Büşra ve IŞIKDOĞAN Cem (2017). ‘Trolls In The New Media And The Trolling Culture’. Intermedia International e-Journal, 4 (7), s.330-347.

TROLL AND CAPS AS A CREATIVE COMMUNICATION DURING CRISIS PERIODS: THE EXAMPLE OF COVID-19

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 848 - 876, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.918565

Öz

Humor and humorous expressions have always been the focus of attention in the literature. It is based on the practice of revealing the contradictions between humor institutions in products prepared to make people think, entertain or laugh by reflecting the ridiculous, unusual and contradictory aspects of events. In the study, troll culture, which is one of the issues with the emphasis of importance on critical studies have increased rapidly in recent years, was examined during the crisis communication period. In this way, through https://www.boomsocial.com/ website in third place in the ranking phenomenon in Turkey and often featured with troll shares cezmikalorifer Instagram account were analyzed in terms of troll culture and trolls as creative culture elements between 16 March 2020 and 28 March 2020. In addition, as the sample unit of the study, the fact that all of the shares in the said date range were related to COVID-19 was considered as a criterion for narrowing the sample. In this way, the study examined 102 (n=102) posts posted on the cezmikalorifer Instagram account. In the study, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used and content analysis was applied to sharings. 

Kaynakça

  • ALTUNAY, Alper (2016). ‘Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Sosyal Medya’. Selçuk İletişim, 9 (1), s.411-445.
  • BAKHTIN, Mikhail (1981). The Dialogic Imagination, (Editörler), C. Emerson ve M. Holquist. Content Analysis in Communication Research, Austin: University of Texas Press.
  • BATI, Uğur (2007). ‘Reklamlarda Retorik Figürlerin Kullanımı’. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (28), s.327-335.
  • BERGSTROM, Kelly (2011). ‘Don’t Feed the Troll: Shutting Down Debate about Community Expectations on Reddit.com.’. First Monday, 16 (8), s.1-10.
  • BİNARK, Mutlu ve ŞUKE Karataş (2016). ‘Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ ler’. Trt Akademi, 1 (2), s.426-448.
  • BINNS, Amy (2012). ‘Don’t Feed the Trolls’. Journalism Practice, 6 (4), s.547-562.
  • BISHOP, Jonathan (2014). ‘Dealing with Internet Trolling in Political Online Communities: Towards the This Is Why We Can’t Have Nice Things Scale’. International Journal of E-Politics, 5 (4), s.1-20.
  • BLUMER, Herbert (1986). Symbolic Interactionism: Perspective and Method, Los Angeles: University of California Press.
  • BOIN, Arjen (2004). ‘Lessons from Crisis Research, FORUM- Managing Crisis in the 21st Century’. International Studies Review, 6, s.165-194.
  • BÜKER, Seçil (1985). Sinemada Anlam Yaratma, Eskişehir: Milliyet Yayınları.
  • CASTELLS, Manuel (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • COLEMAN, E. Gabriella (2012). ‘Phreaks, Hackers, and Trolls: The Politics of Transgression and Spectacle’. The Social Media Reader, 5, s.99-119.
  • COOMBS, W. Timothy (2007). Ongoing Crises Communication, Planning, Managing and Responding, California: Sage Publications.
  • COSGRAVE, John (1996). ‘Decision Making in Emergencies’. Disaster Prevention and Management, 5 (4), s.28-35.
  • CRYSTAL, David (2006). Language and the Internet, Cambridge: Cambridge University Press.
  • ÇAMDERELİ, Mete (2000). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ÇEKEN, Birsen ve SONNUR Özdemir (2015). ‘Cinsel Öğelerin İnternet Reklamlarında Kullanımı: Vestel 2014 Derin Dondurucu Reklamları’. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (6), s.74-90.
  • DAVIES, Hillary ve MEGAN Walters (1998). ‘Do All Crises Have to Became Disasters?’. Risk and Risk Mitigation, Property Management, 16 (1), s.5-9.
  • FALKHEIMER, Jesper ve HEIDE, Mats (2006). ‘Multicultural Crisis Communication: Towards a Social Constructionist Perspective’. Journal of Contingencies and Crisis, Management, 14 (4), s.180–189.
  • FISKE, John (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • GARNETT, James L. ve ALEXENDER Kouzmin (2007). ‘Communication Throughout Katrina: Competing and Complementery Conceptual Lenses on Crises Communication’. Public Administration Rewiev, 67 (1), s.171-188.
  • GLEICK, James (2011). Enformasyon, İstanbul: Optimist Yayınevi.
  • HARDAKER, Claire (2013). ‘Uh.... Not to Be Nitpicky, But... The Past Tense of Drag is Dragged, Not Drug’. Journal of Language Aggression and Conflict, 1 (1), s.58-86.
  • KÖNİG, Klaus (1991). ‘Comments on The Chernobyl Disaster and Nuclear Fallout’. (Editörler), Uriel Rosental ve Bert. Crisis Management and Decision Making Bijnenberg Kluwer Academic Publishers, s.30-43.
  • MCCONNELL, Allan ve DRENNAN Lynn (2006). ‘Mission Impossible? Planning and Preparing For Crisis’. Journal of Contingencies and Crisis Management, 14 (2), s.59-70.
  • MEAD, George Herbert (2017). Zihin, Benlik ve Toplum, (Çev. Yeşim Erdem), Ankara: Heretik Yayınları.
  • MEIKLE, Graham (2016). Social Media: Communication, Sharing and Visibility, London: Routledge.
  • MITFOFF, Ian I. (1994). ‘Crisis Management and Environmentalism: A Natural Fit’. California Management Review, Winter, s.102-113.
  • MUTLU, Erol (1995). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınevi.
  • NICOL, Sarah (2012). ‘Cyber-bullying and Trolling’. Youth Studies Australia, 31 (4), s.3-4.
  • OKAY, Aydemir (2002). ‘Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler’. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (12), s.473-498.
  • ÖZÇETİN, Burak (2018). Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, Okullar, Modeller, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÖZSOY, Duygu (2015). ‘Tweeting Political Fear: Trolls in Turkey’. Journal of History School (JOHS), 12, s.535-552.
  • PATON, Douglas ve FLİN Rhona (1999). ‘Disaster Stress: An Emergency Management Perspective, Disaster’. Prevention and Management, 8 (4), s.261-267.
  • PELTEKOĞLU, Filiz Balta (2007). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Basın A.Ş.
  • PRUS, Robert C. 1996. Symbolic Interaction and Ethnographic Research: Intersubjectivity and the Study of Human Lived Experience, Albany: State University of New York. Press.
  • SAUSSURE, de Ferdinand (1966). Course in General Linguistics. (Çev. C. Baily et, al.), New York: McGraw-Hill.
  • SAYIMER, İdil (2014). ‘Yeni Medya Ortamlarında Ağlar Oluşturan Toplumsal Hareket Deneyimleri’. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), s.97-112.
  • SHACHAF, Pnina ve HARA Noriko (2010). ‘Beyond Vandalism: Wikipedia Trolls’. Journal of Information Science, 36 (3), s.357-370.
  • SHIFMAN, Limor (2014). Memes in Digital Culture, Cambridge: MIT Press.
  • TAIWO, Rotimi (2014). Impoliteness in online forums: A study of trolling in Nairaland. Pragmatics of Nigerian English in Digital, (Editörler) Chiluwa, P. Ifukor, R. Taiwo, Münih: Lincom Europa.
  • VAN DIJK, Teun (2006). The Network Society, London: Sage Publications.
  • VIRKAR, Shefali (2014). ‘Trolls Just Want to Have Fun: Electronic Aggression within the Context of e-Participation and Other Online Political Behavior in the United Kingdom’. International Journal of E-Politics, 5 (4), s.21-51.
  • YILMAZ, Ayşe Büşra ve IŞIKDOĞAN Cem (2017). ‘Trolls In The New Media And The Trolling Culture’. Intermedia International e-Journal, 4 (7), s.330-347.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilan Çiftçi 0000-0003-3806-3915

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiftçi, D. (2021). KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 848-876. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918565
AMA Çiftçi D. KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ. e-gifder. Eylül 2021;9(2):848-876. doi:10.19145/e-gifder.918565
Chicago Çiftçi, Dilan. “KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 2 (Eylül 2021): 848-76. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918565.
EndNote Çiftçi D (01 Eylül 2021) KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 2 848–876.
IEEE D. Çiftçi, “KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ”, e-gifder, c. 9, sy. 2, ss. 848–876, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.918565.
ISNAD Çiftçi, Dilan. “KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/2 (Eylül 2021), 848-876. https://doi.org/10.19145/e-gifder.918565.
JAMA Çiftçi D. KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ. e-gifder. 2021;9:848–876.
MLA Çiftçi, Dilan. “KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2021, ss. 848-76, doi:10.19145/e-gifder.918565.
Vancouver Çiftçi D. KRİZ DÖNEMLERİNDE YARATICI BİR İLETİŞİM OLARAK TROLLER VE CAPSLER: COVID-19 ÖRNEĞİ. e-gifder. 2021;9(2):848-76.